BMC stack en reach
Na enkele jaren op een Bianchi te hebben rondgereden is het tijd voor een nieuwe fiets. In eerste instantie was ik aan het kijken naar een Canyon Ultimate CF SL 8.0 di2. Helaas is deze al maanden niet meer te bestellen. Daarnaast vind ik het ook wel een redelijk standaard frame dat je heel veel ziet.
Na wat verder rondkijken vind ik de BMC Roadmachine 02 ONE wel mooi. Nu twijfel ik of de Roadmachine qua geometrie het beste bij mij past of dat de BMC Teammachine bijv. beter zou zijn. Uit een eerdere fietsmeting heb ik een advies voor een zadelhoogte van 89,5 (is dat zelfde als binnenbeenlengte?) en een reach+stuurpenlengte van 71,5. Hoe bepaal ik met deze gegevens de juiste framemaat en geometrie?
De Roadmachine mt. 56 heeft een stack van 58,6, reach van 39 en top tube length van 55,6.
De Teammachine mt. 56 heeft een stack van 56,5, reach van 39,2 en top tube length van 54.
Mijn huidige Bianchi heeft een stack van 55,7, reach van 38,4 en top tube length van 55 en rijd ik met de standaard stuurpen van 12,5cm en na aanpassing nav de fietsmeting 1,5cm spacers.
Kunnen jullie mij helpen welk frame (Roadmachine vs Teammachine, of Canyon Ultimate) het best bij mij past en welke maat? Is een 56 geschikt of moet ik toch naar 58 kijken?
Alle maten op een rijtje op onderstaande pagina:
https://99spokes.com/compare?bikes=bmc- ... mpact-2015
Na wat verder rondkijken vind ik de BMC Roadmachine 02 ONE wel mooi. Nu twijfel ik of de Roadmachine qua geometrie het beste bij mij past of dat de BMC Teammachine bijv. beter zou zijn. Uit een eerdere fietsmeting heb ik een advies voor een zadelhoogte van 89,5 (is dat zelfde als binnenbeenlengte?) en een reach+stuurpenlengte van 71,5. Hoe bepaal ik met deze gegevens de juiste framemaat en geometrie?
De Roadmachine mt. 56 heeft een stack van 58,6, reach van 39 en top tube length van 55,6.
De Teammachine mt. 56 heeft een stack van 56,5, reach van 39,2 en top tube length van 54.
Mijn huidige Bianchi heeft een stack van 55,7, reach van 38,4 en top tube length van 55 en rijd ik met de standaard stuurpen van 12,5cm en na aanpassing nav de fietsmeting 1,5cm spacers.
Kunnen jullie mij helpen welk frame (Roadmachine vs Teammachine, of Canyon Ultimate) het best bij mij past en welke maat? Is een 56 geschikt of moet ik toch naar 58 kijken?
Alle maten op een rijtje op onderstaande pagina:
https://99spokes.com/compare?bikes=bmc- ... mpact-2015
Teammachine lijkt me inderdaad het beste te passen in vergelijking met de Bianchi;Winnetou schreef: ↑28 aug 2020 09:31 ..........
De Teammachine mt. 56 heeft een stack van 56,5, reach van 39,2 en top tube length van 54.
Mijn huidige Bianchi heeft een stack van 55,7, reach van 38,4 en top tube length van 55 en rijd ik met de standaard stuurpen van 12,5cm en na aanpassing nav de fietsmeting 1,5cm spacers.
..........
Stack is met 56.5 tegen 55.7 dus 0.8 hoger. Je hebt nu 1.5 cm spacers, dus dat wordt minder: 1.5-0.8= 0.7 cm aan spacers.
Reach is met 39.2 tegen 38.4 dus 0.8 langer. Je hebt nu een 12.5 cm stuurpen, dus die kan korter: 12.5 - o.8= 11.7 cm.
Dat is natuurlijk wel de basis, let ook op cranklengte, zadel, stuurbreedte en drop.. Ik heb dat bij de opbouw van mijn nieuwe racer exact hetzelfde gehouden. Bij mij waren alleen de shifters afwijkend (Campa 2010 vs 2018). Met bovenstaande rekensom zou je dan goed moeten zitten, lijkt me..
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
De Bianchi is mijn eerste racefiets en heb ik destijds gewoon na een hele basic meting (lengte + BBL) gekocht. Vind zelf de Roadmachine eigenlijk mooier, want heb nu al een lichte (witte) fiets en dat poetsen..
Ah zo. Dus als ik de Roadmachine neem dan zou die eigenlijk te hoog uitkomen? 58,6+0 (liefst zou ik er eigenlijk wel wat spacers tussen houden zodat er niet teveel afgezaagd hoeft) vs. de huidige 55,7+1,5. Is er ook nog op andere wijze compensatie mogelijk?bluebird schreef: ↑28 aug 2020 11:18Teammachine lijkt me inderdaad het beste te passen in vergelijking met de Bianchi;Winnetou schreef: ↑28 aug 2020 09:31 ..........
De Teammachine mt. 56 heeft een stack van 56,5, reach van 39,2 en top tube length van 54.
Mijn huidige Bianchi heeft een stack van 55,7, reach van 38,4 en top tube length van 55 en rijd ik met de standaard stuurpen van 12,5cm en na aanpassing nav de fietsmeting 1,5cm spacers.
..........
Stack is met 56.5 tegen 55.7 dus 0.8 hoger. Je hebt nu 1.5 cm spacers, dus dat wordt minder: 1.5-0.8= 0.7 cm aan spacers.
Reach is met 39.2 tegen 38.4 dus 0.8 langer. Je hebt nu een 12.5 cm stuurpen, dus die kan korter: 12.5 - o.8= 11.7 cm.
Dat is natuurlijk wel de basis, let ook op cranklengte, zadel, stuurbreedte en drop.. Ik heb dat bij de opbouw van mijn nieuwe racer exact hetzelfde gehouden. Bij mij waren alleen de shifters afwijkend (Campa 2010 vs 2018). Met bovenstaande rekensom zou je dan goed moeten zitten, lijkt me..
Anders moet het toch de Teammachine worden, zie daar alleen weinig leuke aanbiedingen van. Er staat wel een (heel) gunstig geprijsde bij het Zuid-Duitse "Linkradquadrat", maar als ik de reviews lees word ik daar niet heel blij van.
Een leuke tool om met de geo te spelen is bikegeo.net. Daar kun je de gegevens invullen, wijzigen en zien wat dat doet... De roadmachine is inderdaad wat te hoog. Je kunt natuurlijk ook nog wat met de stuurpen spelen, neem aan dat ie nu naar beneden staat. Maar stuurpennen zijn er in verschillende hoeken, meestal -/+ 6 graden of -/+ 8 graden. Dat heeft natuurlijk ook een effect.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Bij BMC kan je niet spelen met de hoek van de stuurpen, deze is -12,5° (tenzij je de ICS aero cockpit neemt, dan is het -15° maar moet je dus ook het aero stuur nemen)
Hier kan je dus best rekening mee houden. Ook is de stuurpen stack iets hoger dan een gewone stuurpen (45mm dacht ik, niet meer zeker)
De Teammachine komt het dichtst in de buurt van je Bianchi (met een stuurpen van 11 of 12cm)
Hier kan je dus best rekening mee houden. Ook is de stuurpen stack iets hoger dan een gewone stuurpen (45mm dacht ik, niet meer zeker)
De Teammachine komt het dichtst in de buurt van je Bianchi (met een stuurpen van 11 of 12cm)
Dank voor jullie reacties! Ik was de Teammachine aan het bestellen, maar kwam erachter dat ik per ongeluk de stack/reach van een verkeerde maat voor mijn huidige fiets hier deelde . Het had moeten zijn:
De Roadmachine mt. 56 heeft een stack van 58,6, reach van 39.
De Teammachine mt. 56 heeft een stack van 56,5, reach van 39,2.
Mijn huidige Bianchi heeft een stack van 57,6, reach van 38,8 en rijd ik met de standaard stuurpen van 12,5cm/7 graden en na aanpassing nav de fietsmeting 1,5cm spacers.
Op deze website zag ik ook wel een mooie maatvergelijking:
https://geometrygeeks.bike/compare/bian ... e-2020-56/
Als ik het goed begrijp zou ik dan bij de Teammachine dus 1,5+1=2,5cm spacers nodig hebben en de stuurpen is standaard al 0,5cm korter dan de Bianchi dus kom ik op een verschil van (38,8+12,5)-(39,2+12)=0,1cm. Ik weet niet hoe de hoek van de stuurpen van 12,5 vs 7 graden gecorrigeerd moet worden.
Zo beredenerend zou de Roadmachine toch ook (net) lijken te passen met 0,5cm aan spacers en een 12cm stuurpen ipv de standaard 11. Ook hier geldt echter die hoek van 12,5 vs 7 graden.
Al met al begin ik nou toch te twijfelen. De Teammachine zit met 2,5cm spacers wel redelijk op het randje, veel hoger kan ik hem dan ook niet meer krijgen waarschijnlijk terwijl ik met mijn Bianchi tot voor de fietsmeting op de standaard 57,6+3,5cm heb gefietst. Vind de Roadmachine 02 ONE in zwart nog steeds wel mooi, vs. de Teammachine SLR01 Airforce Grey die ik voor vrijwel dezelfde prijs kan krijgen (ondanks de veel hogere adviesprijs). Voordeel daarvan zijn het iets lichtere frame, iets betere wielen en kabels binnendoor.
De Roadmachine mt. 56 heeft een stack van 58,6, reach van 39.
De Teammachine mt. 56 heeft een stack van 56,5, reach van 39,2.
Mijn huidige Bianchi heeft een stack van 57,6, reach van 38,8 en rijd ik met de standaard stuurpen van 12,5cm/7 graden en na aanpassing nav de fietsmeting 1,5cm spacers.
Op deze website zag ik ook wel een mooie maatvergelijking:
https://geometrygeeks.bike/compare/bian ... e-2020-56/
Als ik het goed begrijp zou ik dan bij de Teammachine dus 1,5+1=2,5cm spacers nodig hebben en de stuurpen is standaard al 0,5cm korter dan de Bianchi dus kom ik op een verschil van (38,8+12,5)-(39,2+12)=0,1cm. Ik weet niet hoe de hoek van de stuurpen van 12,5 vs 7 graden gecorrigeerd moet worden.
Zo beredenerend zou de Roadmachine toch ook (net) lijken te passen met 0,5cm aan spacers en een 12cm stuurpen ipv de standaard 11. Ook hier geldt echter die hoek van 12,5 vs 7 graden.
Al met al begin ik nou toch te twijfelen. De Teammachine zit met 2,5cm spacers wel redelijk op het randje, veel hoger kan ik hem dan ook niet meer krijgen waarschijnlijk terwijl ik met mijn Bianchi tot voor de fietsmeting op de standaard 57,6+3,5cm heb gefietst. Vind de Roadmachine 02 ONE in zwart nog steeds wel mooi, vs. de Teammachine SLR01 Airforce Grey die ik voor vrijwel dezelfde prijs kan krijgen (ondanks de veel hogere adviesprijs). Voordeel daarvan zijn het iets lichtere frame, iets betere wielen en kabels binnendoor.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16464
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Op de pagina "stem comparison tool" kan je de verschillende maten invullen.Winnetou schreef: ↑04 sep 2020 10:11 ..............
Als ik het goed begrijp zou ik dan bij de Teammachine dus 1,5+1=2,5cm spacers nodig hebben en de stuurpen is standaard al 0,5cm korter dan de Bianchi dus kom ik op een verschil van (38,8+12,5)-(39,2+12)=0,1cm. Ik weet niet hoe de hoek van de stuurpen van 12,5 vs 7 graden gecorrigeerd moet worden.
Zo beredenerend zou de Roadmachine toch ook (net) lijken te passen met 0,5cm aan spacers en een 12cm stuurpen ipv de standaard 11. Ook hier geldt echter die hoek van 12,5 vs 7 graden.....................
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Ook een mooie website, maakt het verschil goed inzichtelijk. Vind het wel lastig hoe ik daar vervolgens mee kan bereken hoe het weer te corrigeren is.Lcsmet schreef: ↑04 sep 2020 16:06Op de pagina "stem comparison tool" kan je de verschillende maten invullen.Winnetou schreef: ↑04 sep 2020 10:11 ..............
Als ik het goed begrijp zou ik dan bij de Teammachine dus 1,5+1=2,5cm spacers nodig hebben en de stuurpen is standaard al 0,5cm korter dan de Bianchi dus kom ik op een verschil van (38,8+12,5)-(39,2+12)=0,1cm. Ik weet niet hoe de hoek van de stuurpen van 12,5 vs 7 graden gecorrigeerd moet worden.
Zo beredenerend zou de Roadmachine toch ook (net) lijken te passen met 0,5cm aan spacers en een 12cm stuurpen ipv de standaard 11. Ook hier geldt echter die hoek van 12,5 vs 7 graden.....................
Stuurpen vergelijken.jpg
Heb ook nog met https://www.velogicfit.com/frame-comparison zitten spelen. Dan krijg ik de Roadmachine volgens mij wel passend met 15mm spacers en 120mm ipv 110mm stuurpen. De Teammachine die denk ik toch mijn voorkeur heeft ook vanwege de betere verzetten (geen 32-34) krijg ik met 35mm spacers op 1mm na op dezelfde hoogte, maar dan is de reach wel 6mm korter.
Bianchi/Roadmachine links vs. Bianchi/Teammachine rechts.
Hebben jullie nog tips, en wat is acceptabel?
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 856
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
6 mm? Ik zou me daar niets van aantrekken. Of een 5 mm langere stuurpen nemen. Die zijn “ergens” in stappen van 5 mm te verkrijgen.
Dat werd vorige week nog ergens hier op ‘t forum genoemd; ik meen in het China topic.
Dat werd vorige week nog ergens hier op ‘t forum genoemd; ik meen in het China topic.
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Ja lastig in te schatten hoe dat in werkelijkheid is, dat merk je toch pas na wat langere tijd. De geïntegreerde stuurpennen zijn proprietary BMC en die levert alleen hele centimeters..borgmonster schreef: ↑05 sep 2020 00:48 6 mm? Ik zou me daar niets van aantrekken. Of een 5 mm langere stuurpen nemen. Die zijn “ergens” in stappen van 5 mm te verkrijgen.
Dat werd vorige week nog ergens hier op ‘t forum genoemd; ik meen in het China topic.
Nu bedacht ik me net dat een grotere maat met kortere stuurpen wellicht nog een oplossing is. Heb de maat 58 met een stack van 58.4 en reach van 40.1 ingevuld op https://www.velogicfit.com/frame-comparison:
Dat lijkt wel aardig te kloppen. Had deze maat alleen allang afgeschreven op basis van met name de te lange reach. Wist niet dat de stuurpenhoek zoveel invloed kon hebben. Kan ik nu beter proberen mijn bestelde maat 56 de ruilen voor een 58?
Edit:
Hm, laat maar, ik kom er net achter dat ik helemaal geen andere maat meer kan kiezen. Dan toch maar wat spacers en net iets andere verhoudingen
Edit2:
Kom er ook achter dat de maat 58 weer een 44cm stuur heeft, terwijl ik een 42 zou moeten hebben. Mijn huidige fiets had een 44cm stuur (aanbevolen was 42) dus daarmee compenseer ik ook alweer een deeltje van het verschil.