Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wat voor soort buitenband voor herfst/winter?

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 04 sep 2020 16:07

MarkVeenstra schreef: 04 sep 2020 10:15aquaplanning heb je geen last van op de fiets.
Als je het kon plannen, zou het sowieso al minder problematisch zijn.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6227
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 04 sep 2020 16:25

alien schreef: 04 sep 2020 16:07
MarkVeenstra schreef: 04 sep 2020 10:15aquaplanning heb je geen last van op de fiets.
Als je het kon plannen, zou het sowieso al minder problematisch zijn.
:lol: :winkthumb: je hebt helemaal gelijk.., tja, heb wel eens een "n" over hier en daar. :lol:
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16474
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 04 sep 2020 16:30

MarkVeenstra schreef: 04 sep 2020 16:25 .............. :lol: :winkthumb: je hebt helemaal gelijk.., tja, heb wel eens een "n" over hier en daar. :lol:
In andere topics krijgt iemand die twijfelt om een nieuwe fiets te kopen ook het advies n+1 :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

cm punk
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 08 nov 2013 20:29

cm punk 05 sep 2020 18:31

In de winter is de gemiddelde snelheid 2km/U lager.
Luchtvochtigheid, natweer, spieren die niet optimaal op temperatuur zijn, dikke wielerkleding, verraderlijk wegdek en wat niet meer zorg voor een lager gemiddelde.
Belangrijk is dat je warm en gezond blijft, dat het materiaal blijf draaien en dat er genoeg druk in de banden blijft zitten.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2401
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 05 sep 2020 19:11

daniel1975 schreef: 03 sep 2020 17:31 Volgens mij is dat 10sec lijjm verhaal ook een mythe ;-)
In welke zin een mythe? Wat wel klopt is dat buitenbanden lijmen met 10 secondenlijm zinloos is. Die lijm (cyanoacrylaat) is hygroscopisch (vochtaantrekkend) en gaat los bij inwerking van water. Daarnaast is het spul erg hard en bros, niet goed bestand tegen vervorming. De band wordt bij het rollen eventjes ingedrukt en vervormt. De lijm breekt gewoon los van de gelijmde oppervlakken.
Dogma F

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13732
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 sep 2020 20:41

Eens Ramon.
Het verslechterd eerder dan het verbeterd. Met een beetje pech gaat door de harde stukjes lijm de band juist lek.

hayes

hayes 05 sep 2020 21:10

Ik rij in de winter met Rubino Pro endurance in 30 mm.
Ik kan me niet herinneren dat ik er al lek mee reed. En na 4-5.000 kilometer nog laaaaang niet op.
Ik rij met ca. 5 bar druk (ik=83 kg) dus nog lekker comfortabel.

Het voornaamste is het niet lekrijden. Niets leuks aan bandje vervangen met verkleumde handen, in het donker op een miezerige winterochtend.

https://racefietsblog.nl/review-vittori ... vouwbanden
Laatst gewijzigd door hayes op 06 sep 2020 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
De Tukker
Forum-lid
Berichten: 1422
Lid geworden op: 18 mei 2017 21:22
Locatie: Enschede

Gebruikersavatar De Tukker 05 sep 2020 21:51

In de genoemde blog staat:

,,, De inspiratie die is gehaald uit de automotive industrie zie je met name in de lamellen die je in het profiel ziet ...
Wat een bs. Die bandjes hebben GEEN lamellen maar slechts wat krinkeltjes die de suggestie van lamellen moeten wekken. Waarbij ik er van overtuigd ben dat als het wel echte lamellen zouden zijn het een onzinnige toevoeging is bij banden voor een fiets.

Neemt niet weg dat ik 's winters wel met deze bandjes rijd (28 mm), maar niet vanwege de lamellen :-)
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 okt 2020 14:22

Ik ben ook aan het kijken voor een winterband om op de gravelfiets te leggen. Dan kan ik in de winter wanneer het regent die fiets gebruiken (met spatborden)

Nu vraag ik me af wat het meest lekbestendig gaat zijn (rolweerstand is minder belangrijk, ze moeten wel wat soepel zijn en vlotjes om de hoek gaan)

Aan de ene kant kan ik vrij brede WTB Exposure (30mm), tubeless kiezen:
Afbeelding

Aan de andere kant een Continental Gator Hardshell (28mm), niet tubeless:
Afbeelding

Normaal rijd ik Speci Sworks Turbo maar die zijn nogal fragiel in de winter, zeker als je in Vlaams Brabant over hopeloze fietspaden vol vuiligheid moet rijden.

Ik wil dus iets dat in de eerste plaats erg lekbestendig is maar ook weer niet rijdt alsof je met een tank onderweg bent (zoals de Schwalbe Durano)
Afbeelding

JDW
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 18 aug 2014 14:11

JDW 19 okt 2020 16:23

Denk dat die gatorskin toch een redelijke tractorband is. Waarom geen gp5000 in 30 of 32mm tubeless?

kopjethee
Forum-lid
Berichten: 680
Lid geworden op: 23 mar 2015 13:30

kopjethee 19 okt 2020 16:26

Of de GP 4 season?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28004
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 okt 2020 16:27

GP5000 is op verreweg de meeste wielen nauwelijks om te leggen en zou ik daarom niet adviseren. Een binnenband hierin steken bij nood is onmogelijk zonder gebruik van bandenwippers.

Heb zelf toevallig voor dezelfde keuze gestaan en ben gegaan voor de Schwalbe One tubeless 28 mm. Deze komen op een aparte wielset voor in de gravelracer. Ik heb dan 2 wielsets bij de gravelracer en kan afwisselen al naar gelang het terrein.

Op mijn zomerfiets rijd ik de Pro One tubeless maar dat vond ik voor een winterfiets wat over the top. Ze rijden overigens wel uitstekend (niet slechter dan de Conti GP5000 TL)

Plaats reactie