Als je het kon plannen, zou het sowieso al minder problematisch zijn.
Wat voor soort buitenband voor herfst/winter?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16474
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
In andere topics krijgt iemand die twijfelt om een nieuwe fiets te kopen ook het advies n+1MarkVeenstra schreef: ↑04 sep 2020 16:25 .............. je hebt helemaal gelijk.., tja, heb wel eens een "n" over hier en daar.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
In de winter is de gemiddelde snelheid 2km/U lager.
Luchtvochtigheid, natweer, spieren die niet optimaal op temperatuur zijn, dikke wielerkleding, verraderlijk wegdek en wat niet meer zorg voor een lager gemiddelde.
Belangrijk is dat je warm en gezond blijft, dat het materiaal blijf draaien en dat er genoeg druk in de banden blijft zitten.
Luchtvochtigheid, natweer, spieren die niet optimaal op temperatuur zijn, dikke wielerkleding, verraderlijk wegdek en wat niet meer zorg voor een lager gemiddelde.
Belangrijk is dat je warm en gezond blijft, dat het materiaal blijf draaien en dat er genoeg druk in de banden blijft zitten.
In welke zin een mythe? Wat wel klopt is dat buitenbanden lijmen met 10 secondenlijm zinloos is. Die lijm (cyanoacrylaat) is hygroscopisch (vochtaantrekkend) en gaat los bij inwerking van water. Daarnaast is het spul erg hard en bros, niet goed bestand tegen vervorming. De band wordt bij het rollen eventjes ingedrukt en vervormt. De lijm breekt gewoon los van de gelijmde oppervlakken.
Dogma F
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Eens Ramon.
Het verslechterd eerder dan het verbeterd. Met een beetje pech gaat door de harde stukjes lijm de band juist lek.
Het verslechterd eerder dan het verbeterd. Met een beetje pech gaat door de harde stukjes lijm de band juist lek.
Ik rij in de winter met Rubino Pro endurance in 30 mm.
Ik kan me niet herinneren dat ik er al lek mee reed. En na 4-5.000 kilometer nog laaaaang niet op.
Ik rij met ca. 5 bar druk (ik=83 kg) dus nog lekker comfortabel.
Het voornaamste is het niet lekrijden. Niets leuks aan bandje vervangen met verkleumde handen, in het donker op een miezerige winterochtend.
https://racefietsblog.nl/review-vittori ... vouwbanden
Ik kan me niet herinneren dat ik er al lek mee reed. En na 4-5.000 kilometer nog laaaaang niet op.
Ik rij met ca. 5 bar druk (ik=83 kg) dus nog lekker comfortabel.
Het voornaamste is het niet lekrijden. Niets leuks aan bandje vervangen met verkleumde handen, in het donker op een miezerige winterochtend.
https://racefietsblog.nl/review-vittori ... vouwbanden
Laatst gewijzigd door hayes op 06 sep 2020 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
In de genoemde blog staat:
Neemt niet weg dat ik 's winters wel met deze bandjes rijd (28 mm), maar niet vanwege de lamellen
Wat een bs. Die bandjes hebben GEEN lamellen maar slechts wat krinkeltjes die de suggestie van lamellen moeten wekken. Waarbij ik er van overtuigd ben dat als het wel echte lamellen zouden zijn het een onzinnige toevoeging is bij banden voor een fiets.,,, De inspiratie die is gehaald uit de automotive industrie zie je met name in de lamellen die je in het profiel ziet ...
Neemt niet weg dat ik 's winters wel met deze bandjes rijd (28 mm), maar niet vanwege de lamellen
Merckx Sallanches64
Cube Reaction Pro 2018
Cube Reaction Pro 2018
Ik ben ook aan het kijken voor een winterband om op de gravelfiets te leggen. Dan kan ik in de winter wanneer het regent die fiets gebruiken (met spatborden)
Nu vraag ik me af wat het meest lekbestendig gaat zijn (rolweerstand is minder belangrijk, ze moeten wel wat soepel zijn en vlotjes om de hoek gaan)
Aan de ene kant kan ik vrij brede WTB Exposure (30mm), tubeless kiezen:
Aan de andere kant een Continental Gator Hardshell (28mm), niet tubeless:
Normaal rijd ik Speci Sworks Turbo maar die zijn nogal fragiel in de winter, zeker als je in Vlaams Brabant over hopeloze fietspaden vol vuiligheid moet rijden.
Ik wil dus iets dat in de eerste plaats erg lekbestendig is maar ook weer niet rijdt alsof je met een tank onderweg bent (zoals de Schwalbe Durano)
Nu vraag ik me af wat het meest lekbestendig gaat zijn (rolweerstand is minder belangrijk, ze moeten wel wat soepel zijn en vlotjes om de hoek gaan)
Aan de ene kant kan ik vrij brede WTB Exposure (30mm), tubeless kiezen:
Aan de andere kant een Continental Gator Hardshell (28mm), niet tubeless:
Normaal rijd ik Speci Sworks Turbo maar die zijn nogal fragiel in de winter, zeker als je in Vlaams Brabant over hopeloze fietspaden vol vuiligheid moet rijden.
Ik wil dus iets dat in de eerste plaats erg lekbestendig is maar ook weer niet rijdt alsof je met een tank onderweg bent (zoals de Schwalbe Durano)
GP5000 is op verreweg de meeste wielen nauwelijks om te leggen en zou ik daarom niet adviseren. Een binnenband hierin steken bij nood is onmogelijk zonder gebruik van bandenwippers.
Heb zelf toevallig voor dezelfde keuze gestaan en ben gegaan voor de Schwalbe One tubeless 28 mm. Deze komen op een aparte wielset voor in de gravelracer. Ik heb dan 2 wielsets bij de gravelracer en kan afwisselen al naar gelang het terrein.
Op mijn zomerfiets rijd ik de Pro One tubeless maar dat vond ik voor een winterfiets wat over the top. Ze rijden overigens wel uitstekend (niet slechter dan de Conti GP5000 TL)
Heb zelf toevallig voor dezelfde keuze gestaan en ben gegaan voor de Schwalbe One tubeless 28 mm. Deze komen op een aparte wielset voor in de gravelracer. Ik heb dan 2 wielsets bij de gravelracer en kan afwisselen al naar gelang het terrein.
Op mijn zomerfiets rijd ik de Pro One tubeless maar dat vond ik voor een winterfiets wat over the top. Ze rijden overigens wel uitstekend (niet slechter dan de Conti GP5000 TL)