Tour 2020
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13772
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik vraag me toch af hoe sommige hier zich een spannende tour voorstellen.
Hoe wil je dat organiseren. De ploeg(en) die het geel willen, zullen altijd gecontroleerd willen rijden met de huidige regels/omstandigheden, gaat nooit veranderen.
"we" hebben met elkaar bedacht dat de beste klimmer een grote ronde moet winnen, dat krijg je dit. Ik heb al een voorgesteld, doe een vlakke tijdrit van 125KM op dag 3.
Maarja dan wordt er hard gelachen. doe er dan ook nog drie van. Elke week 1.
Het kan een enorm slecht plan lijken, maar als je niet een keer iets probeert gaat het nooit veranderen.
Daarnaast zolang de tour organisatie maar denkt dat er een Franse klimmer kan winnen, krijg je zo'n parcours.
Ik vind het best aardige etappes opleveren dit jaar, voor het geel is het niet heel spannend al is dat ook achteraf. Vrijdag hadden we ook nog niet echt een idee hoe het ervoor stond.
Hoe wil je dat organiseren. De ploeg(en) die het geel willen, zullen altijd gecontroleerd willen rijden met de huidige regels/omstandigheden, gaat nooit veranderen.
"we" hebben met elkaar bedacht dat de beste klimmer een grote ronde moet winnen, dat krijg je dit. Ik heb al een voorgesteld, doe een vlakke tijdrit van 125KM op dag 3.
Maarja dan wordt er hard gelachen. doe er dan ook nog drie van. Elke week 1.
Het kan een enorm slecht plan lijken, maar als je niet een keer iets probeert gaat het nooit veranderen.
Daarnaast zolang de tour organisatie maar denkt dat er een Franse klimmer kan winnen, krijg je zo'n parcours.
Ik vind het best aardige etappes opleveren dit jaar, voor het geel is het niet heel spannend al is dat ook achteraf. Vrijdag hadden we ook nog niet echt een idee hoe het ervoor stond.
Gezien Geesink aan judo deed, wordt het winnen van de Tour inderdaad een lastige opgave. Maar de tijd van Dumoulin komt nog wel. Die is net terug van anderhalf jaar afwezigheid en rijdt een prima Tour. Een iets gunstiger parcours, wat wedstrijdritme en zelfvertrouwen, komt helemaal goed.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De tour moet gewoon 1 korte vlakke stadstijdrit 10 max 15km aantal krappe haakse bochten afgewisseld met rechte stukken. Een lange rollende tijdrit 50km+ vlak met lichte heuvels. En een klimtijdrit hebben. Elke week gewoon 1 tijdrit. We hebben nu te veel focus op klimmen. Met daardoor ook die super gespecialiseerde anorexia klimmers die geen stukje vlak overleven zonder ploeg.
Of je moet van de tour weer een volledig puntenklassement maken en niet een tijdsklassement. Dan heb je elke dag wel actie.
Of je moet van de tour weer een volledig puntenklassement maken en niet een tijdsklassement. Dan heb je elke dag wel actie.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
@wasbeer, een 'all-rounder' moet de Tour winnen vind ik, dus dat is inclusief klimmen.
Ik denk dat het voor een klimmer makkelijker is om in de top-10 van een sprint te eindigen, dan het voor een sprinter is om in de top-10 van een bergetappe te eindigen. Als die eerste dan ook nog een redelijke tijdrit op de mat kan leggen (Froome, Thomas, Dumoulin, Roglic), dan verdienen die het om een grote ronde te winnen lijkt me.
Hoe we verder van die treintjes afkomen en meer aanvallende renners a la Alaphilippe, Yates, Pogacar krijgen lijkt me simpel; halveer het aantal renners per ploeg. Dan kun je nog steeds Kruijswijk/Dumoulin/Roglic naar de Tour sturen, maar heb je geen Martin/Gesink/Kuss/Bennett/van Aert of van Baarle/Kwiatkowski/Poels meer die eerst de concurrerende ploegen lam leggen.
Een van Aert zou dan ook veel eerder uitgespeeld worden als kopman van een ploeg van 3/4 man en had dan gewoon ook 5 etappes gewonnen deze Tour.
Ik denk dat het voor een klimmer makkelijker is om in de top-10 van een sprint te eindigen, dan het voor een sprinter is om in de top-10 van een bergetappe te eindigen. Als die eerste dan ook nog een redelijke tijdrit op de mat kan leggen (Froome, Thomas, Dumoulin, Roglic), dan verdienen die het om een grote ronde te winnen lijkt me.
Hoe we verder van die treintjes afkomen en meer aanvallende renners a la Alaphilippe, Yates, Pogacar krijgen lijkt me simpel; halveer het aantal renners per ploeg. Dan kun je nog steeds Kruijswijk/Dumoulin/Roglic naar de Tour sturen, maar heb je geen Martin/Gesink/Kuss/Bennett/van Aert of van Baarle/Kwiatkowski/Poels meer die eerst de concurrerende ploegen lam leggen.
Een van Aert zou dan ook veel eerder uitgespeeld worden als kopman van een ploeg van 3/4 man en had dan gewoon ook 5 etappes gewonnen deze Tour.
Dan zal het niet lang duren of je krijgt weer meerdere ploegen die voor elkaar gaan werken en zo dus eigenlijk 1 grote ploeg zijn. Ineos heeft zo geld genoeg om 2 worldtour ploegen op de been te brengen waardoor het weer niet eerlijk zal zijn.
Om nu de klassementsrenners mee te laten doen in massasprints lijkt mij wat te gevaarlijk. Een paar klassieker-achtige ritten zou al voor wat meer spanning brengen. Kasseien en met name een paar gravel etappes dus!
Campagnolo Ultra Dork
Ik vind het wel wat toevoegen maar dan moet het wel een sympathieke renner zijn en er moet ook mooi gewonnen worden.lugosi schreef: ↑14 sep 2020 09:11Dat heb ik ook nooit begrepen. Als Vlaming moet ik blijkbaar blij zijn als Alaphilippe of Ewen wint... omdat ze bij een Belgisch team rijden.
Bij Vrt commentatoren ging dat soms zover dat ze een voorkeur hadden voor een buitenlandse renner van Quickstep ten nadele van een Vlaams renner die in buitenlands team reed, toen beiden samen in ontsnapping zaten.
Ook zie ik de ene ploeg liever winnen dan de andere. Ik ben stiekem altijd een beetje fan van Lotto Soudal b.v.
Campagnolo Ultra Dork
Toen ik gisteren de beelden bergop zag kon ik de gedachte niet onderdrukken. Ik kreeg zomaar een flashback van de tour 1997, etappe 14, de complete Festina ploeg op Glandon rijd alles aan gort. Ik weet het, foute gedachte, mag niet en fijn dat aan de Sky/Ineos hegemonie een einde komt maar ik kreeg het denkbeeld toch niet uit mijn hoofd.
Dat plaatje is de laatste 20 jaar toch talloze keren vertoond, daarvoor hoef je niet naar 1997 terug te gaan.....
Het is modern, effectief wielrennen, maar gewoon niet leuk als je terugdenkt aan de oude tijden , waar 1 man de hele tour op z'n kop/naar z'n hand zette.
Die tijden komen w.s. niet meer terug.
Eigenlijk hoop ik dat Pogacar in z'n eentje de Fietsmaploeg te kakken gaat zetten in b.v. de tijdrit...
Het is modern, effectief wielrennen, maar gewoon niet leuk als je terugdenkt aan de oude tijden , waar 1 man de hele tour op z'n kop/naar z'n hand zette.
Die tijden komen w.s. niet meer terug.
Eigenlijk hoop ik dat Pogacar in z'n eentje de Fietsmaploeg te kakken gaat zetten in b.v. de tijdrit...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Dus een tour waarin nr 1 en 2 op slechts 40 sec staan en waar de top 7 op slechts 2.16 staat in week 3 is niet spannend?!
En dan te bedenken dat de echte bergen en de tijdrit nog moet komen. De top 10 kan nog volledig op de schop gaan dus spanning genoeg denk ik!!
En dan te bedenken dat de echte bergen en de tijdrit nog moet komen. De top 10 kan nog volledig op de schop gaan dus spanning genoeg denk ik!!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40160
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
@keezz: Liever in een gewoon rit, man tegen man op de Loze oid. Als Jumbo niks creatievers kan verzinnen dan dit dan deel ik je mening wel een beetje. Wat ik wel heel positief vind is dat ze Wout ook voor de rit laten rijden. Slim om hem gemotiveerd te houden en om niet helemaal met lege handen te staan als ze geen geel pakken in Parijs.
Een tijdrit is een mooie discipline die zeker in een tour thuis hoort, maar dan liever ergens in de middenfase.
Dan krijg je nog koers er omheen om zaken recht proberen te zetten.
En kasseien en gravel hoeft er van mij niet in. Te veel risico waarbij een sporter zonder zijn schuld toch lelijke pech kan overkomen en heeft in mijn ogen nog steeds niks met wegwielrennen te maken. Leuk voor de liefhebbers, maar laat dat aub individuele koersen blijven.
Een tijdrit is een mooie discipline die zeker in een tour thuis hoort, maar dan liever ergens in de middenfase.
Dan krijg je nog koers er omheen om zaken recht proberen te zetten.
En kasseien en gravel hoeft er van mij niet in. Te veel risico waarbij een sporter zonder zijn schuld toch lelijke pech kan overkomen en heeft in mijn ogen nog steeds niks met wegwielrennen te maken. Leuk voor de liefhebbers, maar laat dat aub individuele koersen blijven.
Less is bore
We hebben het hier over wegwielrennen toch? Of ook maar een baanomnium inlassen?
En over het wedstrijdverloop heb ik slecht nieuws voor de romantici onder ons: Dit is hoe een grote ronde werkt.....
Voor vuurwerk kun je beter naar een 1-dagskoers kijken. Ik vind de Tour tot nu toe best het aankijken waard. En ja, ik vind het stiekem wel mooi dat Jumbo-Visma na al die jaren van ontwikkeling nu de vruchten plukt