FAQ: Dubbel, triple of toch compact?
Dat kan ik zeker niet Walter maar mijn vermoeden is juist dat ik dat wel (makkelijker) zou kunnen als ik nog lichter kan rijden. En dat ik dan mss minder meters afleg per uur dat vind ik niet erg en is nog trainbaar. En mss leg ik er juist meer als die hogere cadans makkelijker is vol te houden.
Oké Woefdram, meende dat ik gelezen had dat je bij een dubbel niet (altijd) makkelijk een 34 erop kunt zetten maar dat zal ik dan verkeerd begrepen hebben. Of mss heb ik me dan op verkeerde been laten zetten bij fietszaak waar ik dus wel 2 maanden geleden nieuwe cassette heb laten plaatsen met een 32 (terwijl daarvoor een 25 de grootste was), maar waar binnenblad niet ter sprake is geweest.
Kan dat altijd? Heb een Merida van nu minimaal 15 jaar oud een jaar of 5 geleden overgenomen. Was destijds wel helemaal samengesteld met topmateriaal en wielen en heb er al 5 jaar heel veel plezier van.
Oké Woefdram, meende dat ik gelezen had dat je bij een dubbel niet (altijd) makkelijk een 34 erop kunt zetten maar dat zal ik dan verkeerd begrepen hebben. Of mss heb ik me dan op verkeerde been laten zetten bij fietszaak waar ik dus wel 2 maanden geleden nieuwe cassette heb laten plaatsen met een 32 (terwijl daarvoor een 25 de grootste was), maar waar binnenblad niet ter sprake is geweest.
Kan dat altijd? Heb een Merida van nu minimaal 15 jaar oud een jaar of 5 geleden overgenomen. Was destijds wel helemaal samengesteld met topmateriaal en wielen en heb er al 5 jaar heel veel plezier van.
Inmiddels zal toch wel duidelijk zijn dat een binnenblad van 34t met 110mm bcd niet past op een dubbel crankstel. Minimum is 38t, te koop bij TA Spécialités.
Met een triple loopt de ketting een stuk schuiner, zeker indien je vooral het buitenblad gebruikt, maar waarom maak je je daarover zorgen? Die weerstand is toch te verwaarlozen? Als je maar 2 kransjes schuinte kunt verdragen (meer psychisch dan fysiek....) :stop met fietsen. Wat het type cassette hiermee te maken heeft, geen idee. Fietsen en veel plezier en kijk niet omlaag!
Ik bedoelde buiten blad, en dan de 2 na grootste kransje. En voor binnenblad het 2 na kleinste. Had weleens gelezen dat te schuin heel slecht is voor cassette en kettingklimmer schreef: ↑14 sep 2020 19:47 Met een triple loopt de ketting een stuk schuiner, zeker indien je vooral het buitenblad gebruikt, maar waarom maak je je daarover zorgen? Die weerstand is toch te verwaarlozen? Als je maar 2 kransjes schuinte kunt verdragen (meer psychisch dan fysiek....) :stop met fietsen. Wat het type cassette hiermee te maken heeft, geen idee. Fietsen en veel plezier en kijk niet omlaag!
Fietsen is slijtage.....
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
Als je met een triple vooral het buitenblad gebruikt én dan met een schuine kettinglijn gaat fietsen, dan ben je de voordelen van een triple niet waard... Juist de combinatie van 3x10 mogelijkheden én de overlap tussen die verschillende combinaties maakt juist dat je met een triple helemaal niet met een schuine kettinglijn hoeft te rijden.
En de samenstelling van de cassette is natuurlijk wel relevant, want hoe kleiner de stapjes tussen de verschillende kransjes hoe groter de overlap tussen de verschillende combinaties voor-achter. En hoe groter die overlap hoe rechter je de ketting kunt laten lopen.
En hoe rechter de ketting, deste minder slijtage.
Maar ja 'fietsen is slijtage', en dat proberen te verminderen is nutteloos, dus maak je ketting niet schoon, smeer 'm niet, vervang 'm niet op tijd, rij alles zo snel mogelijk op en kijk nergens naar.....
-
- Forum-lid
- Berichten: 3564
- Lid geworden op: 03 nov 2009 01:25
We kunnen ook een 'domme antwoorden' topic starten....