Toch zijn het er veel die het wel doen, de meesten omdat ze de regels niet helemaal begrijpen en op zoek zijn naar een stukje bevestiging (je werk afbellen doe je niet zomaar) maar soms ook puur om te klagen. Wij als school zijn dan het eerste aanspreekpunt van de overheid helaas. Geduldig en begripvol zijn doet vooralsnog wonderen.daniel1975 schreef: ↑14 sep 2020 22:28 Naar school bellen is wel het laatste wat ik zal doen. Die kunnen niet anders, communiceren goed en zijn ook gebonden aan de overheidsregeltjes.
Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt
Laatst gewijzigd door Ernie C. op 14 sep 2020 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Campagnolo Ultra Dork
Snap ik. Waarom is er dan toch zoveel geklaag als kinderen een dag niet naar school kunnen/mogen? Studiedag of zieke leraar, de wereld is al snel te klein. Geen ruimte, geen plan B.
Zucht.... ?daniel1975 schreef: ↑13 sep 2020 20:39 Hier begint het gedonder op school; 3 leerkrachten met verkoudheidsklachten.
Weer je werkgever bellen dat je niet komt, afspraken afzeggen, kind wat het snapt......*zucht*
Laatst gewijzigd door Joseba op 14 sep 2020 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Zo zit de hele maatschappij toch in elkaar? Je maakt afspraken met elkaar. Kan er iets niet dan probeer je dat op te lossen. Maar er lijken op dit moment te weinig oplossingen te zijn.
Voorbeeld: je hebt een kind. Papa en mama werken allebei een dag minder. Opa en oma komen ook nog een dag. Dus zoveel breng je je kind niet naar de kinderopvang. Dan vind jij dat je zoveel ruimte moet kunnen creëren dat je die twee andere dagen ook gewoon thuis moet kunnen zijn. Eén van de ouders of ieder één dag. En dat misschien wel weken lang. Dan heb je geen twee fulltime ouders. Maar wel problemen. Ik weet niet of jij ook nog samenwerkt met anderen, maar het zou jou niet uitmaken als die mensen weken niet hun normale werk doen?
We hebben het nu even niet over een studiedag. Die zou je lang genoeg van tevoren moeten weten.
Je bedoelt eigenlijk de 'positief voorspellende waarde', dat is de kans dat een positieve test betekent dat er ook echt de ziekte is.53x11 schreef: ↑14 sep 2020 10:46Een kleine toevoeging op mijn eerdere posts over testgevoeligheid: Omdat COVID-19 onder de testpopulatie relatief weinig voorkomt EN omdat de specificiteit van de test niet 100% is, is het aantal vals positieven veel hoger dan dat je intuïtief zou denken. Voorbeeldje:
Bij een specificiteit van 95% en een testpopulatie waar 5% ook echt COVID -19 heeft, is de kans dat je ook daadwerkelijk besmet bent als je positief test geen 95%, maar slechts 50%! In dit voorbeeld wordt dus aan de helft van de positief geteste mensen onterecht verregaande beperkingen opgelegd.
Hertesten bij een positieve test brengt het aantal vals positieven drastisch terug (in dit voorbeeld met een factor 10!), maar daar is juist geen capaciteit voor....
Ik heb de getallen in dit voorbeeld niet nagezocht, maar slechts een "educated guess" gemaakt. Zelf spelen met (meer accurate) getallen kan m.b.v. deze spreadsheet. (Sheet is beschermd, maar zonder wachtwoord)
Specificiteit is hoe groot de kans is dat je een negatieve test hebt in geval van geen ziekte. (en sensitiviteit de kans op een positieve test indien je wel ziek bent; en dan bestaat er ook de negatief voorspellende waarde die zegt welk percentage van de mensen met een negatieve test ook geen ziekte heeft)
Dat hangt allemaal wel erg samen (volgen ook uit dezelfde tabellen), maar geeft iets anders aan.
De specificiteit, en dus de voorspellende waarde is gelukkig niet zo slecht als jij doet voorkomen https://www.trouw.nl/zorg/positief-gete ... gle.com%2F
Vul ik dat getal in, komt op een positief voorspellende waarde van net geen 91%
Waarbij ik wel moet zeggen dat de voorspellende waarde afhankelijk is van de populatie waarin je test, ook al zeggen veel tekstboeken zelfs dat dat niet zo is. Als je bijvoorbeeld alleen mensen test die: koorts hebben, kortademigheid, een droge hoest, en geur- en smaakverlies, dan zal de positief voorspellende waarde bijna 100% zijn. Ga je iedereen zonder klachten testen, dan zal dit minder zijn. Daarom zijn de 'eisen' voordat je een test mag laten doen ook niet zo vreemd, juist om vals-positieven te voorkomen.
Ik weet niet of de hele maatschappij zo in elkaar steekt, dat zijn jouw woorden. Vermoed wel dat er velen zijn die menen "afspraken" te hebben over de opvoeding/zorg van hun kroost maar vraag me af of de vermeende wederhelft van die afspraak dat ook zo ziet (Ernie?).Jans schreef: ↑14 sep 2020 22:46 Zo zit de hele maatschappij toch in elkaar? Je maakt afspraken met elkaar. Kan er iets niet dan probeer je dat op te lossen. Maar er lijken op dit moment te weinig oplossingen te zijn.
Voorbeeld: je hebt een kind. Papa en mama werken allebei een dag minder. Opa en oma komen ook nog een dag. Dus zoveel breng je je kind niet naar de kinderopvang. Dan vind jij dat je zoveel ruimte moet kunnen creëren dat je die twee andere dagen ook gewoon thuis moet kunnen zijn. Eén van de ouders of ieder één dag. En dat misschien wel weken lang. Dan heb je geen twee fulltime ouders. Maar wel problemen. Ik weet niet of jij ook nog samenwerkt met anderen, maar het zou jou niet uitmaken als die mensen weken niet hun normale werk doen?
We hebben het nu even niet over een studiedag. Die zou je lang genoeg van tevoren moeten weten.
Denk dat je terecht constateert dat er op dit moment meer uitdagingen dan oplossingen zijn. En daar vind ik op zich nog niet eens zo heel veel van, dat is gewoon een gegeven. Maar ik vind wel dat de primaire verantwoordelijkheid voor het opvang en zorg van kinderen bij de ouders ligt. Niet bij onderwijsinstellingen, overheid, werkgevers of andere instanties. En als je klaarblijkelijk je werk niet kan doen omdat je kind meer tijd vraagt en je partner of omgeving die tijd niet kan bieden..... maak maar een keuze? Dat zou mij inderdaad niet uitmaken.
- Enzzo
- Forum-lid HC
@VICENCA: Maar dan is de test zelf toch niet geheel “specifiek” voor SARS-CoV-2. ?
Wat ik bedoel is dat de testen heel “specifiek” op de genetische code van SARS-CoV-2 zouden moeten reageren maar gezien de vele vals positieven lijkt me die test eigelijk weinig specifiek.
(Waarbij de aantekeningen dat dat ik niet de specificiteit/sensitiviteit in medische betekenis bedoel)
Wat ik bedoel is dat de testen heel “specifiek” op de genetische code van SARS-CoV-2 zouden moeten reageren maar gezien de vele vals positieven lijkt me die test eigelijk weinig specifiek.
(Waarbij de aantekeningen dat dat ik niet de specificiteit/sensitiviteit in medische betekenis bedoel)
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Vergeet even niet wat het een jong gezin kost om ergens te kunnen wonen tegenwoordig. Het maakt dan niet eens uit of je koopt of huurt, er gaat al snel een maandsalaris naar de vaste lasten. Zeker als je niet gestudeerd hebt maar gewoon in een winkel, fabriek of magazijn werkt is het geen vetpot.Joseba schreef: ↑14 sep 2020 22:59
Ik weet niet of de hele maatschappij zo in elkaar steekt, dat zijn jouw woorden. Vermoed wel dat er velen zijn die menen "afspraken" te hebben over de opvoeding/zorg van hun kroost maar vraag me af of de vermeende wederhelft van die afspraak dat ook zo ziet (Ernie?).
Denk dat je terecht constateert dat er op dit moment meer uitdagingen dan oplossingen zijn. En daar vind ik op zich nog niet eens zo heel veel van, dat is gewoon een gegeven. Maar ik vind wel dat de primaire verantwoordelijkheid voor het opvang en zorg van kinderen bij de ouders ligt. Niet bij onderwijsinstellingen, overheid, werkgevers of andere instanties. En als je klaarblijkelijk je werk niet kan doen omdat je kind meer tijd vraagt en je partner of omgeving die tijd niet kan bieden..... maak maar een keuze? Dat zou mij inderdaad niet uitmaken.
Als je kind dan al twee keer bijna een week thuis zit om op een coronatest of het einde van een verkoudheid te wachten en het schooljaar is nog maar net begonnen, heb je wel redenen om je zorgen te maken. En ook die situaties zie ik gebeuren.
Mijn vrouw werkt 5 ploegen en ik kan in geval van nood wat schuiven met mijn uren dus wij komen gelukkig niet in de problemen. Toch maak ik mij zorgen, over de continuïteit van het onderwijs aan alle kinderen maar ook om mijn dochter die nu al de tweede keer thuis zit met een snotneus en tussendoor meer lesuitval dan les heeft gehad.
Campagnolo Ultra Dork
- daniel1975
- Forum-lid HC
Je gaat er inderdaad vanuit dat een kind gewoon naar school moet. Dat is geen keuze, dat is een verplichting. Ze gaat ‘s morgen niet naar de voorschoolse opvang, we brengen haar gewoon zelf naar school en verder is op de vrije woe en vrij middag altijd mama thuis, of ik als dat nodig is. Daarnaast koop ik altijd 10 vrije dagen/jr bij om bijv ziekte op te vangen, studiedagen of gewoon een dag iets leuks doen.
Alleen dit soort situaties als nu is gewoon een enorme overmacht waar je mee moet leren leven en die tot uitdaging leidt. Dus ook frictie tussen werk en weer niet aan het werk kunnen ivm lesuitval. En dan hebben we het nog niet over de achade die kinderen oplopen door lesuitval.
En als iemand daar geen begrip voor op kan brengen moet die toch maar eens in de spiegel kijken.
Alleen dit soort situaties als nu is gewoon een enorme overmacht waar je mee moet leren leven en die tot uitdaging leidt. Dus ook frictie tussen werk en weer niet aan het werk kunnen ivm lesuitval. En dan hebben we het nog niet over de achade die kinderen oplopen door lesuitval.
En als iemand daar geen begrip voor op kan brengen moet die toch maar eens in de spiegel kijken.
Less is bore
Geen kinderen wellicht? Vanaf de zijlijn is het makkelijker roepen.daniel1975 schreef: ↑15 sep 2020 07:24 (...)
Ik heb trouwens geen enkele behoefte om te verantwoorden dat mijn vrouw en ik naast een hecht gezinsleven een succesvolle maatschappelijke carrière ambiëren, noch om uiteen te zetten hoe wij dat doen.
Bovendien is dat slechts één van de aspecten die onder spanning kan komen te staan door het Coronabeleid; slechts een voorbeeld van het ontwrichtende effect van de draconische maatregelen. Wat dat betreft lijkt de post van Joseba een beetje een bliksemafleider van waar het (in ieder geval voor wat mij betreft) om gaat: de verhouding is totaal zoek.
Verdiep je bijvoorbeeld eens in de statistiek van de vals positieven, en de disproportionaliteit wordt je wellicht wat duidelijker. En als dat je niet overtuigt, kijk dan eens naar de curve van IC opnames. Die is zo plat als een dubbeltje ("flatten the curve", weet je nog?), maar plotsklaps is dat doel uit het oog verloren lijkt het.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Ik begrijp je wel. Bij ons thuis is altijd iemand aanwezig geweest toen de kinderen klein waren. Of ik of mijn vrouw. Door ons eigen bedrijf kon dit ook. Onze kinderen zijn nog nooit door iemand opgevangen en ondertussen hebben ze een leeftijd dat ze liever hebben dat je er niet bent dan wel bentJoseba schreef: ↑14 sep 2020 22:41Snap ik. Waarom is er dan toch zoveel geklaag als kinderen een dag niet naar school kunnen/mogen? Studiedag of zieke leraar, de wereld is al snel te klein. Geen ruimte, geen plan B.
Zucht.... ?daniel1975 schreef: ↑13 sep 2020 20:39 Hier begint het gedonder op school; 3 leerkrachten met verkoudheidsklachten.
Weer je werkgever bellen dat je niet komt, afspraken afzeggen, kind wat het snapt......*zucht*
Maar de flexibiliteit moet altijd van 1 kant komen. School kan te pas en te onpas je kind weigeren of naar huis sturen. Nu helemaal in deze tijd. Maar als je een keer vroeg of je kind een uurtje eerder vrij mocht op de laatste dag voor de vakantie omdat je dan een paar uur eerder op bestemming kon zijn dan was de wereld te klein. Ik heb zelfs een keer meegemaakt dat ik onze meiden om precies 14:15 (sluiting school) heb gehaald (juf was er mee eens) maar achteraf hadden ze nog een paar minuten langer moeten zitten ter afsluiting. De directie had de leerplichtambtenaar ingeschakeld en ik heb mij te vuur en te zwaard moeten verdedigen tegen over deze organisatie om geen boete te krijgen van een paar honderd euro. Gelukkig zagen ze totale onredelijkheid in van de situatie.
In deze tijd waar gewoon sprake is van totale gekte schiet men helemaal door. De corona angst is gewoon bizar.
Nu moet ik mijn dochter alweer ziek melden. Ze voelt zich niet lekker, niet fit. Verkouden ect. Omdat ze haar leven lang al neus/keel/oorproblemen heeft speelt dit snel bij haar op. Ze moet de hele ochtend zwemmen wat ze normaal heel leuk vind maar mij lijkt het nu niet verstandig. Dus bel ik zo weer af.. ik hoor dat wijf van de administratie nu al weer roepen... “wel corona test hé”. donder op denk ik dan. Bloed irritant want nu loopt ze weer lesdagen mis
@Vincenza: je post had ik net niet gezien. Dank voor het linken naar het trouw artikel. 99.5% specificiteit is hoog. Hoger dan wat ik met een snelle search in de wetenschappelijke literatuur kon vinden. Dat maakt het beeld iets minder schokkend. Echter, ik hield er in eerste instantie geen rekening mee dat de genoemde 2.8% besmettingen ook gebaseerd is op vals positieven. Ik heb een updateje van mijn spreadsheet gedaan, zodat dat nu wel rekening mee wordt gehouden. Zal deze later plaatsen. Nu eerst de kinderen naar school. Zij wel
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Dat vergeet ik niet maar woonlasten zijn deels ook een keuze. Dit is precies mijn punt. Als iedereen met elkaar op de Randstad postzegel dubbele fulltime carrières wil nastreven, een tot de max (uiteraard wel met volledig variabele rente) gefinancierd koophuis wil bezitten en daarbij ook kinderen wil opvoeden dan bestaat er een risico dat je ergens eens klem zit.
En die keuzes mag ieder voor zich maken maar ga dan als het eventjes niet past niet gelijk naar een ander wijzen.