Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

swifty
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 30 okt 2005 16:40

swifty 21 sep 2020 08:20

havana schreef: 20 sep 2020 21:15 Daar zijn speciale plakkers voor. Hutchinson, Tip top en Velox maken die. Google tubeless patch.
Klopt, maar gewone butyl plakkers werken ook prima. Wel goed opschuren. Ik heb mijn Schwalbe pro one geplakt met HEMA plakkers :)

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 21 sep 2020 09:09

Vervangen jullie altijd het velglint als jullie de banden vervangen?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 sep 2020 09:22

Nee, gewoon laten zitten.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13776
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 sep 2020 09:28

swifty schreef: 21 sep 2020 08:20
havana schreef: 20 sep 2020 21:15 Daar zijn speciale plakkers voor. Hutchinson, Tip top en Velox maken die. Google tubeless patch.
Klopt, maar gewone butyl plakkers werken ook prima. Wel goed opschuren. Ik heb mijn Schwalbe pro one geplakt met HEMA plakkers :)
Dat kan als het een klein gaatje is wat de vloeistof net niet lekker dicht. Maar een Tubeless plakker is veel steviger en die komt bij een wat groter gat niet naar buiten.

Een scheur/gaatje van meer dan 3 a 4mm is voor mij band weg. Door en door uiteraard niet alleen oppervlakte.

stijndevries
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 09 jul 2018 10:21
Locatie: Amsterdam

stijndevries 21 sep 2020 09:38

scottpch schreef: 21 sep 2020 09:22 Nee, gewoon laten zitten.
Top, vanavond dus maar eens proberen. Dus dan is het oude band verwijderen, klein beetje schoonmaken, zijkanten insmeren met Dreft oid en nieuwe bandjes er op toch?

Huidige schwalbe pro’s zijn 4500 km oud, gister zag ik eens dat m’n voorband leeg liep in een bepaalde stand aan de zijkant.

Dan maar vervangen en kunnen de nieuwe bandjes mee naar Italië donderdag. Hopelijk gaat het een beetje easy.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 21 sep 2020 11:57

Je had ze toch al tubeless?
Wanneer je de nieuwe setup mee wil nemen naar Italie, zou ik maar snel beginnen met montage.
Kun je de komende dagen kijken of de banden hard blijven, zodat je niet voor verrassingen komt te staan in Italie.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6137
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 sep 2020 12:18

stijndevries schreef: 21 sep 2020 09:38
scottpch schreef: 21 sep 2020 09:22 Nee, gewoon laten zitten.
Huidige schwalbe pro’s zijn 4500 km oud, gister zag ik eens dat m’n voorband leeg liep in een bepaalde stand aan de zijkant.
Huh, verklaar je nader.?? :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

nielsve
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 21 sep 2020 20:21

Ik ben ongeveer 50meter blijven doorfietsen en zag de lucht en sealant eruit spuiten. Toen ben ik gestopt en het gat naar beneden op de grond gehouden en begon er zich een plasje sealant te vormen. Nog enkele keren wiel rond gedraaid maar geraakte niet dicht. Zou ik langer hebben moeten doorfietsen?

Het was echt geen groot gat, eerder klein sneetje, dus binnenband kon er niet uitsteken.

Daarnet binnenband eruit gehaald en terug tubeless gemaakt (zonder sealant), er ontsnapt geen lucht dus ik vermoed dat de sealant toch nog gewerkt heeft terwijl ik met binnenband rondfietste? Zou het kunnen dat de sealant te loperig was door te werken met een dreftsopje?

Edit: ontsnapt toch nog beetje lucht uit de snede. Hieronder de boosdoener.
IMG_20200921_210829460~2.jpg

hayes

hayes 22 sep 2020 09:09

Op de nieuwe fiets ga ik de stap naar tubeless zetten, maar blijf toch een beetje huiverig als ik bovenstaande lees. Zo'n mini scheurtje zou toch moeten gedicht worden?

Ik heb echt geen zin om in het donker op een koude morgen te staan prutsen met een band vol sealant...

Ik ben nog steeds niet overtuigd maar m'n FM garandeert dat ik niet terug zal keren naar binnenbandjes...

k33z
Forum-lid
Berichten: 353
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 22 sep 2020 10:18

Ik ben vorige week toch, op de racefiets, weer terug gegaan naar binnenbandjes.

Op de gravelbike vind ik tubeless echt heerlijk. Zonder problemen op lage bandenspanning rijden en merkte daar ook een verschil in soepelheid / comfort.

Heb op de racefiets ruim een jaar met tubeless gereden, maar ben er niet van overtuigd. Sowiezo op de racefiets weinig last van lekke banden en vond eigenlijk het comfort van mijn tubeless banden minder.

Ging van een Vittoria Corsa band naar een Schwalbe One, dus snap dat dit een andere band is en dit niet 1 op 1 te vergelijken is. Ben geen fan van die Schwalbes. Vond ze hard en weinig gevoel hebben, enige voordeel is dat ze lang mee gaan.

Inmiddels op de racefiets weer terug naar Vittoria Corsas met latex binnenband en geniet van de soepelheid en het gevoel wat deze bandjes mij geven.

Dus de conclusie die ik momenteel trek is dat tubeless op off-road fietsen heerlijk is maar op een racefiets zie ik nog niet direct de meerwaarde.

sjursjen
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2011 20:06

sjursjen 22 sep 2020 10:27

Bij een klein sneetje kan je een dynaplug gebruiken. Ik heb dat inmiddels al een paar keer gedaan en werkt perfect. Daarna kan je gewoon weer doorrijden en de band hoeft niet van de velg.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 22 sep 2020 10:39

hayes schreef: 22 sep 2020 09:09 Op de nieuwe fiets ga ik de stap naar tubeless zetten, maar blijf toch een beetje huiverig als ik bovenstaande lees. Zo'n mini scheurtje zou toch moeten gedicht worden?

Ik heb echt geen zin om in het donker op een koude morgen te staan prutsen met een band vol sealant...

Ik ben nog steeds niet overtuigd maar m'n FM garandeert dat ik niet terug zal keren naar binnenbandjes...
Dat hoef je niet te zijn. Ik rijd nu 7 jaar tubeless (waarschijnlijk zo'n 70.000km) bij elkaar en heb 1 keer meegemaakt dat een gat te groot is voor de sealant (en waarschijnlijk eigen schuld aangezien ik met een licht en soepel strandbandje bij Eindhoven door de bossen roste). In veel gevallen merkte ik achteraf aan de bandenspanning dat ik lek gereden was, en 1 keer heb ik een bammetje gegeten (was ik toch aan toe) omdat de sealant wat langer de tijd nodig had. Recent heb ik bijna van die plugs aangeschaft, just in case, maar nog niet gedrukt op de bestelknop. Klaarblijkelijk ben ik totaal niet huiverig :winkthumb:
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Plaats reactie