Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Degelijke fiets met klein verzet

SiepSwinkels
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 07 apr 2020 11:36

SiepSwinkels 23 sep 2020 13:24

Excuses, over het hoofd gezien. Met een triple kom je inderdaad niet verder dan 30-30 wat dan weer gelijk staat aan 34-34. Eigenlijk denk ik dat er niet heel veel opties zijn die het mogelijk maken om lager te schakellen dan 34-34 op een racefiets. Sram heeft cassettes die 11-36 vertanden (https://www.rosebikes.nl/sram-pg-1170-1 ... size=11-36) maar hierbij zal je ook wel tegen en eigenlijk zelfs over de capaciteit van je derailleur zitten.
Misschien toch genoegen nemen met een 34-34 op een lichtere fietsen en met een wat lagere cadans boven komen!
Olympia Ikon disc 2020
Olympia Iron 2019
Merida Scultura Evo Team 2009
B'Twin Rockrider 540

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 23 sep 2020 13:39

Ik heb het hierboven al geopperd.
Supercompact 46-30, of 48-31 cranks van de GRX groep van Shimano icm medium cage derailleur en 11-34 cassette.
Dan heb je echt wel een licht verzetje bij je

Joso
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 jul 2020 11:42

Joso 23 sep 2020 15:09

Bremel schreef: 23 sep 2020 11:38 al op de racefiets aan zo'n 4000 km komen met zo'n 15.000 à 20.000 hoogtemeters. Bij vlakke ritten haal ik gemiddeld 27 à 30 km/h, in heuvelachtig gebied zit het ergens tussen 23 en 27 km/h. Is natuurlijk niets in vergelijking met sommige die-hards, maar tijd om nog meer te rijden heb ik helaas niet. Ik denk dat het gewicht de grootste rol speelt in die lastige klimmetjes, maar even 10 kg afvallen is natuurlijk ook makkelijker gezegd dan gedaan. :cry:
Mijn beperkte ervaring zegt: (steil) bergop fietsen is altijd lastig, of dat nu op een zwaarder of lichter verzet moet. Als je lichter kunt dan schakel je als beginner lichter. Als je niet meer lichter kunt, dan hark je naar boven en dan lukt dat ook. Ik denk niet dat mijn conditie veel beter is dan die van jou, afgaand op je gemiddeldes, maar met mijn 36x28 kom ik op Koppenberg en Paterberg ook wel boven. Als ik lichter kon zou ik ook lichter schakelen,maat als het moet lukt het wel hoor.

Alex Slok
Forum-lid
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mei 2013 09:51
Locatie: Rotterdam

Alex Slok 23 sep 2020 15:31

Misschien geen usual suspect, maar wel de mogelijkheid voor 11-32 cassette plus nog aardig wat aanpassingen die je kunt kiezen (Ik heb hem in het oranje besteld met FSA Powerbox crank).

https://www.orbea.com/nl-nl/fietsen/rac ... t/orca-m30

Afbeelding

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 23 sep 2020 15:50

SiepSwinkels schreef: 23 sep 2020 13:24 Met een triple kom je inderdaad niet verder dan 30-30 wat dan weer gelijk staat aan 34-34.
Zit toch anders: Er zijn diverse (oudere) triples waar het binnenblad een boutcirkel heeft van 74mm. Zoals de 9v en 10v triples in de 105 groep. Ook de oudere Tiagra triples hebben dat. Dan passen nog binnenbladen van 24 en 26t (TA Zélito). Buitenblad mag dan max. 24t groter zijn. Ook de Stronglight Impact triple heeft dat: 110/74mm bcd. Ook is gebleken dat je met wat creativiteit mtb crankstellen (2 en 3 voudig) gewoon werkend kunt krijgen in een racefiets. Absolute voorwaarde dan is een ronde zitbuis zonder vaste nok voor de derailleur. Zie link hieronder voor meer tips.
En dan is er uiteraard ook nog de Wolftooth Roadlink te combineren met een tweevoudig crankstel en een GS (Shimano) of Wifli (SRAM) derailleur. 40t is dan geen probleem.

Bremel
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 sep 2020 17:20

Bremel 23 sep 2020 17:23

t2300 schreef: 23 sep 2020 13:39 Ik heb het hierboven al geopperd.
Supercompact 46-30, of 48-31 cranks van de GRX groep van Shimano icm medium cage derailleur en 11-34 cassette.
Dan heb je echt wel een licht verzetje bij je
Had ik inderdaad gezien en is een erg nuttige tip. Die GRX-groep lijkt ook buiten die supercompacte crank erg leuk als ik bijvoorbeeld hierop afga. Zou het heiligschennis zijn om een GRX 600 op pakweg een Trek Domane SL 4/5 te monteren?
Laatst gewijzigd door Bremel op 23 sep 2020 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 23 sep 2020 17:35

Nee, natuurlijk niet.
Je zou ook “gewoon” de standaard Domane kunnen nemen en uitsluitend de grx crank en eventueel de voor deri van grx monteren. Rest werkt gewoon samen

Overigens, de domane is al bijna een gravelracer, met ruimte voor 38mm banden

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 23 sep 2020 20:41

Waarom niet meer en beter trainen?
Ik ben 4 jaar geleden op mijn 51 begonnen met de racefiets, een alu cube met 50/34 en 11/32 Tiagra.
Ik kan je verzekeren, dat ik met mijn 125 kg gezwoegd heb om eenvoudige klimmetjes boven te geraken.
Het jaar erop de Ronde van Vlaanderen gereden met de Cube, de korte afstand weliswaar, maar ik geraakte de kleppers wel op.
Dan wel nieuwe fiets gekocht, de microbe te pakken en wilde iets uit carbon en het jaar daarop binnen tijd de epic300 uitgereden (met een 11/32) en datzelfde jaar de Cannibale (met 2xde Ventoux).

In de winter rij ik op zwift en bij mooie dag nog buiten.

Ondertussen rij ik met 11/30 en dat gaat ook prima, geen nood aan de 32.
(ben ook wel een 30 kg kwijt, dat helpt ook wel)

Ga gewoon voor een 105 groep met 50/34 en 11/32 (ultiem 11/34) en train, train, train,....
Zoek de hoogtemeters op

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 23 sep 2020 22:09

Is die 125kg inmiddels door al die trainingen wat naar beneden gegaan (puur uit interesse)
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gebruikersavatar
fgrs
Forum-lid
Berichten: 753
Lid geworden op: 06 feb 2017 22:13

Gebruikersavatar fgrs 24 sep 2020 06:59

Enzzo schreef: 23 sep 2020 22:09 Is die 125kg inmiddels door al die trainingen wat naar beneden gegaan (puur uit interesse)
Uiteraard in combinatie met dieet.
Zit nu op 95kg en hou dit nu toch al een tweetal jaar vast.

hayes

hayes 24 sep 2020 08:54

Je moet het jezelf niet moeilijk maken en met een 25 of 28 cassette het hooggebergte ingaan.
Maar anderzijs is een 34 echt al een mini verzetje. Op termijn moet je met een 30 of max 32 echt wel een berg opraken.

Ik ben ook altijd fors geweest (schommelen rond de 100 kg) en na veel sporten zit ik nu al jaren op ca. 83 kg. Dat gewichtsverlies én gewoon trainen,... of beter gezegd, gewoon fietsen en je conditie komt in orde. Zelfs al ben je geen klimmerstype, dan nog zou je gewoon boven moeten raken. Ik heb voor de cols à la Ventoux, Tourmalet,... ook wel een 32 cassette gemonteerd. Maar die 32 moet echt als allerlaatste redmiddel dienen.

Ik zou niet te veel investeren in aanpassing van de fiets, want misschien moet je dat binnen een jaar dan al weer aanpassen als je condititie verbetert.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16882
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 sep 2020 15:43

Kijk je naar de Domane vanwege de extreem hoge geometrie of gewoon omdat hij er leuk uitziet en het idee van endurance je aanspreekt?

In het laatste geval ben je met een gravelracer net zo goed, misschien wel beter af. Zet er een paar racebandjes op en je merkt nauwelijks verschil.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie