Nieuwe Aero bike kopen
- alliance_0
- Forum-lid
- Berichten: 1437
- Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06
Gaan we niets meer van horen!
Die dacht “als het zo moet laat dan maar. Ik stel een simpele vraag en moet ineens gaan nadenken over reach en stack. Ja laat maar.”
Of misschien ook niet en heeft hij stilletjes onze adviezen ter harte genomen en droomt hij nu nog enkel van zijn nieuwe fiets met een geometrie die hem past.
Of misschien ook niet en heeft hij stilletjes onze adviezen ter harte genomen en droomt hij nu nog enkel van zijn nieuwe fiets met een geometrie die hem past.
Los van het feit dat zo'n aero fiets er bloedgeil uitziet (in mijn ogen dan), heeft zo'n fiets eigelijk veel nut voor een doorsnee wielertoerist?
Volgens wat ik lees begint het voordeel van een aero bike vanaf 16mph/25km/u.
Ik kan me inbeelden dat je op het hoogste niveau in de wielersport seconden kan winnen, maar de doorsnee wielertoerist die 3x per week gaat fietsen met een gemiddelde van 20 a 24km/u per rit, gaat daar waarschijnlijk geen hol aan hebben?
Tenzij je dan de zo'n aero fiets koopt puur voor de looks.
Volgens wat ik lees begint het voordeel van een aero bike vanaf 16mph/25km/u.
Ik kan me inbeelden dat je op het hoogste niveau in de wielersport seconden kan winnen, maar de doorsnee wielertoerist die 3x per week gaat fietsen met een gemiddelde van 20 a 24km/u per rit, gaat daar waarschijnlijk geen hol aan hebben?
Tenzij je dan de zo'n aero fiets koopt puur voor de looks.
Kuota Kougar
Heerlijk toch om hierover te discussiëren..... Dat heet voorpret!
Maar goed, ik heb in 2018 de Trek Madone SLR gekocht via Project One. Design uitgezocht op de website, samen met een paar vrienden 2 weken over het kleurschema nagedacht en uitgewerkt. Besteld bij de lokale trek shop en 8 weken later voila; een bloedmooie en enigszins unieke bak. Nog steeds super blij mee.
We rijden regelmatig 40km/h+ in een rijtje en ik vind deze fiets dan zo vreselijk lekker rijden tov mijn Canyon Endurace. Ik denk niet dat de fiets zelf nou zo veel sneller is, maar de hele zithouding geeft je wel het gevoel erg snel te zijn (en misschien ook aerodynamischer positie).
Misschien wat duurder dan de genoemde merken maar Project One maakt het erg persoonlijk en denk daarom ook langer van deze fiets te kunnen genieten.
Maar goed, ik heb in 2018 de Trek Madone SLR gekocht via Project One. Design uitgezocht op de website, samen met een paar vrienden 2 weken over het kleurschema nagedacht en uitgewerkt. Besteld bij de lokale trek shop en 8 weken later voila; een bloedmooie en enigszins unieke bak. Nog steeds super blij mee.
We rijden regelmatig 40km/h+ in een rijtje en ik vind deze fiets dan zo vreselijk lekker rijden tov mijn Canyon Endurace. Ik denk niet dat de fiets zelf nou zo veel sneller is, maar de hele zithouding geeft je wel het gevoel erg snel te zijn (en misschien ook aerodynamischer positie).
Misschien wat duurder dan de genoemde merken maar Project One maakt het erg persoonlijk en denk daarom ook langer van deze fiets te kunnen genieten.
Cycling is Fun, looking at numbers is Not!
Dat is toch ook gelijk de hele essentie van het fietsen. Dat je blij bent met je eigen fiets en hier lekker op fietst en er veel plezier aan beleeft.
Het verschil met de Canyon zal idd grotendeels zithouding zijn, maar wellicht dat de Trek ook wat stijver is.
Uiteindelijk is de winst voor een wielertoerist (met eenzelfde zithouding) tussen een aero of bv een endurancefiets natuurlijk verwaarloosbaar. Maar ik denk dat dat voor de meeste mensen ook niet het aankoopargument is, maar de looks juist wel.
Het verschil met de Canyon zal idd grotendeels zithouding zijn, maar wellicht dat de Trek ook wat stijver is.
Uiteindelijk is de winst voor een wielertoerist (met eenzelfde zithouding) tussen een aero of bv een endurancefiets natuurlijk verwaarloosbaar. Maar ik denk dat dat voor de meeste mensen ook niet het aankoopargument is, maar de looks juist wel.
Ik ben gisteren ingehaald door een “opa” van een jaar of 70. Hij reedt rustig 32km/h op een minstens 15 jaar oude fiets met volgens mij 9 kransjes achter.
Dat vind ik dan weer prachtig.
Zelf zou ik me kapot schamen op een aerobike omdat mijn gemiddeld rondje (D1) in 27-28km/h gaat.
Dat vind ik dan weer prachtig.
Zelf zou ik me kapot schamen op een aerobike omdat mijn gemiddeld rondje (D1) in 27-28km/h gaat.
Na je 60ste is het voornamelijk van belang fit te zijn en proberen dat te blijven.
Vlakke rondjes gaan nog steeds zonder forceren rond de 29 à 30 AVS.
Sneller zou ook kunnen, maar nergens voor nodig. We trainen niet, we fietsen.
Kopvrouw en ikzelf beseffen maar al te goed dat dit niet zo zal blijven, maar gaat het later iets trager... gewoon blijven genieten.
Aero bike zal voor een recreant meer opbrengen tussen de oren dan wat anders. Maar als je daar gelukkiger van wordt, en het budget is er: kopen!
Vlakke rondjes gaan nog steeds zonder forceren rond de 29 à 30 AVS.
Sneller zou ook kunnen, maar nergens voor nodig. We trainen niet, we fietsen.
Kopvrouw en ikzelf beseffen maar al te goed dat dit niet zo zal blijven, maar gaat het later iets trager... gewoon blijven genieten.
Aero bike zal voor een recreant meer opbrengen tussen de oren dan wat anders. Maar als je daar gelukkiger van wordt, en het budget is er: kopen!
Ik pretendeer echt geen pro of goede amateur renner te zijn, maar we doen wel ieder seizoen (voor Corona dan) 40km-100km wedstrijden en ook tijdritten. Dan merk je al snel dat we proberen met het materiaal het verschil te maken omdat de benen niet meer kunnen, maar idd niet het gevoel dat dit nou minuten tijdwinst oplevert.
Wel eens met de meesten dat een Aero fiets alleen iets toevoegt als je (ruim) boven de 30km/h fietst. Daaronder zou ik een lekkere racebak aanschaffen. Of kijk eens naar Titanium, geeft ook een speciaal gevoel, zijn heerlijk strak in afdalingen maar wel met comfort.
Cycling is Fun, looking at numbers is Not!