Tubeless
Ik ga ook niet meer terug naar binnenbandjes.
Ik reed niet vaak lek, maar soms had je nog wel eens pech met stootlek door steen of kuiltje die je niet zag.
Met tubeless veel minder last van.
Heel soms plug nodig en heel soms binnenbandje. (vorig jaar 1 keer gehad)
Heb met gravelbike wel issue dat band binnen 2 dagen druk verliest, maar kan niet ontdekken waardoor het komt.
Denk dat ik velgtape maar eens vervang. (band zelf is redelijk nieuw, denk 500km mee gefietst)
Ik reed niet vaak lek, maar soms had je nog wel eens pech met stootlek door steen of kuiltje die je niet zag.
Met tubeless veel minder last van.
Heel soms plug nodig en heel soms binnenbandje. (vorig jaar 1 keer gehad)
Heb met gravelbike wel issue dat band binnen 2 dagen druk verliest, maar kan niet ontdekken waardoor het komt.
Denk dat ik velgtape maar eens vervang. (band zelf is redelijk nieuw, denk 500km mee gefietst)
Dat heb ik dus ook. Ik rij zo'n 12k per jaar en altijd met goedkope biba's. Rij op Schwalbe one en ook wel Vittoria Corsa. De laatste keer dat ik lek reed is denk ik 12k geleden. Afgelopen zomer reed mijn vrouw lek in Frankrijk, langs zo'n grote weg. Er ligt dan veel troep op de fietsstrook en ze raakte een steen. Zij rijdt zo'n 6k per jaar en volgens mij was dit sinds 2 jaar haar 1e keer lek.
Ik geloof best dat bij gravel etc tubeless echt een voordeel is, maar precies wat jij zegt, voor de racefiets vind ik het teveel gedoe voor iets waar ik eigenlijk sporadisch mee te maken heb.
Als je wat groter en lomper bent (zoals ik) heb je wel vaker een lekke band. Dit jaar in 1 rit 4 keer lek.
1ste keer zat er een grote scherpe steen in
2de keer zat er een nagel door de band
3de keer was een stootlek door een grote put (auto nam voorrang waar ie geen voorrang had, ik moest uitwijken)
4de keer ontplofte de binnenband op de naad (was een goedkoop bandje van mijn maat, ik heb er altijd maar 2 bij)
Dan waren de bandjes op en kon ik bellen. In mijn optiek had ik met tubeless dan hooguit wat moeten pompen.
Verder niet lek dit jaar.
Vorig jaar 4 keer lek (waarvan 1x ook 2 keer op 1 rit, ook in de winter)
Ik doe 12000km per jaar met Speci Turbo (maar op GP4000SII die ik daarvoor reed, was het ook zoiets)
1ste keer zat er een grote scherpe steen in
2de keer zat er een nagel door de band
3de keer was een stootlek door een grote put (auto nam voorrang waar ie geen voorrang had, ik moest uitwijken)
4de keer ontplofte de binnenband op de naad (was een goedkoop bandje van mijn maat, ik heb er altijd maar 2 bij)
Dan waren de bandjes op en kon ik bellen. In mijn optiek had ik met tubeless dan hooguit wat moeten pompen.
Verder niet lek dit jaar.
Vorig jaar 4 keer lek (waarvan 1x ook 2 keer op 1 rit, ook in de winter)
Ik doe 12000km per jaar met Speci Turbo (maar op GP4000SII die ik daarvoor reed, was het ook zoiets)
2 keer gedaan en geen problemen mee. (maar ik rijd ook met max 4,5bar)
Met gravelband aantal keer plug gebruikt maar ervaring dat het daar icm modder en regen meer een tijdelijke oplosisng is omdat het door nattigheid vaak weer los weekt oid.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@DDX vul eens 30ml vloeistof bij en kijk dan eens na een ritje of die hard(er) blijft?
Bij dit probleem pakt de vloeistof vaak niet lekker op de zijkant. Lekker ff plat in het zonnetje leggen aan beide kanten helpt vaak ook wel.
Iedereen heeft het vaak over het velglint, maar de kans dat die lekt is nagenoeg 0.
Tenzij die verschoven is tijdens monteren of verwijderen van een band
Bij dit probleem pakt de vloeistof vaak niet lekker op de zijkant. Lekker ff plat in het zonnetje leggen aan beide kanten helpt vaak ook wel.
Iedereen heeft het vaak over het velglint, maar de kans dat die lekt is nagenoeg 0.
Tenzij die verschoven is tijdens monteren of verwijderen van een band
Ik rijd geen gravel uitsluitend op de weg, vind het comfort en dergelijke toch wel stukken beter t.o.v. clincher.
Rijdt zelden lek, echter dit seizoen 3x waarvan 2x met clincher en 1x met tube.
Leercurve is er maar als je je erin goed verdiept komt dat wel goed, ik vind het wel waard alhoewel ik toch in de zomer maanden tubes blijf rijden
YFood !!!
of het tubeless velglint is te smal waardoor er via de kanten lucht kan ontsnappen via de spaakgaten.wasbeer2006 schreef: ↑24 sep 2020 12:39 @DDX vul eens 30ml vloeistof bij en kijk dan eens na een ritje of die hard(er) blijft?
Bij dit probleem pakt de vloeistof vaak niet lekker op de zijkant. Lekker ff plat in het zonnetje leggen aan beide kanten helpt vaak ook wel.
Iedereen heeft het vaak over het velglint, maar de kans dat die lekt is nagenoeg 0.
Tenzij die verschoven is tijdens monteren of verwijderen van een band
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dat ligt ook een beetje aan de band en de bandenspanning die je gebruikt. Ik ben van een tubeless Schwalbe Pro One TLE 2020 naar een Panaraver Gravelking Slick met biba gegaan (beide 28mm). In beide gevallen dezelfde bandenspanning (3,6 voor en 4,1 achter) en ik ervaar de Panaracer, met biba, als comfortabeler.
Die verrekte Panaracer wil maar niet slijten, ondanks de lichte gravelstukken die ik regelmatig erbij pak, een andere tubeless band proberen binnenkort zit er nog niet in...
Het is mij overigens om het even, fiets 1 met biba, fiets 2 tubeless.
De kwaliteit van de band is doorslaggevend, vind ik, in je ervaringen met tubeless. WTB ByWay's waren zalig om mee te rijden maar een uitdaging om luchtdicht te krijgen. En toch stond ik regelmatig bij te pompen daarna. Nu zitten er Paranacer Gravelking Slick TLC (32mm, ook tubeless) op dezelfde wielen en ik hoef pas na een paar weken bandenspanning te checken.
Dat is het exact, de band bepaalt het comfort. Wil je weten of tubeless meer comfort te bieden heeft? Dan moet je overstappen op exact dezelfde band, niet op een ander merk of type. En dan blijft het de vraag, is de band die jij wilt ook tubeless beschikbaar.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13753
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik vind ook weinig verschil zitten tussen tubeless en met latex biba.
Het is meer het merk/type band.
Rijd tubeless op de weg meer voor de veiligheid in de bergen.
Op de gravel/MTB is het een hele andere discussie, daar is tubeless merkbaar prettiger.
Ben nu al een aantal keren de weg op gegaan met mijn schwalbe drukmeter om onderweg echt de verschillen te proberen en voor mij de juiste spanning te vinden. Daar leer je veel van.
Het is meer het merk/type band.
Rijd tubeless op de weg meer voor de veiligheid in de bergen.
Op de gravel/MTB is het een hele andere discussie, daar is tubeless merkbaar prettiger.
Ben nu al een aantal keren de weg op gegaan met mijn schwalbe drukmeter om onderweg echt de verschillen te proberen en voor mij de juiste spanning te vinden. Daar leer je veel van.
Het komt dus vaker voor, ik het ook met de nieuwe Schwalbe pro one tle met oranje logo. Met de vorige versie nooit gehad . Heb er niet zo'n probleem mee, maar het hoort niet zo te zijn lijkt me.Philippos schreef: ↑02 mei 2020 10:40 Ik heb hier eerder een vraag gesteld over mijn schwalbe pro one tle banden die aan de zijkant sealant lekken. Het schijnt normaal te zijn. Het wordt wel steeds erger. Wat ik zorgelijk vind is dat het langs de randen is van de verschillende delen van de band. Is dit normaal?
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs