Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 25 sep 2020 08:19

@53x11: ik denk dat het een mix is van seizoensinvloed en het volledig loslaten van de basis maatregelen. Feestjes a la Tilburg gisteravond zijn wat mij betreft nu even niet gewenst. Dat mensen ziek worden maakt mii ook niet zoveel uit. Meeste mensen hebben een rotweek en dan is het klaar. Alleen komen vooral de slechte uitzonderingen waarbij het heel lang duurt in de media.
Maar dat de zorg weer overbelast wordt is gewoon niet wenselijk. Voor mij eigenlijk de belangrijkste reden om de boel toch te willen controleren, icm het enigzins beschermen van de ouderen.
En volgens mij hoef je echt niet naar die lockdown van dit voorjaar om effect te realiseren.
Less is bore

rikkert
Forum-lid

rikkert 25 sep 2020 08:34

Tsja, je hoeft helemaal niet in lockdown om de boel weer op de rit te krijgen. Soort van lockdown light zeg maar. Als mensen zich maar aan de regels houden. Restaurants kunnen gewoon open, Als ze zich netjes aan de regels houden. Kappers ook. Sportscholen ook. Verzin het maar.

Lockdown hoeft niet maar grote groepen moet je echt voorkomen. Dus als grote groepen bij elkaar komen ivm voetbalwedstijd waar ze niet bij zijn, moet je je afvragen of je dan niet die wedstrijd moeten skippen. Dat betekent dus toch een beetje lockdown. Omdat uit de neveneffecten dingen gebeuren die je niet moet willen.. Dat is zuur, maar wellicht wel noodzakelijk. Als iedereen gewoon die wedstrijd binnen zijn huishouding op tv bekijkt, is er niks aan het handje.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 25 sep 2020 08:52

Moet zeggen dat ik een voetbalwedstrijd zonder publiek niet om aan te gluren vindt, dus om die reden mogen de stadions wel weer open van mij.
;-)

Als lockdown light betekent dat activiteiten waar je zonder mondkapje, dicht op elkaar, in afgesloten ruimtes gaat zitten schreeuwen, opgeschort worden, dan kan ik daar wel mee leven. Al het overige is symboolpolitiek en angstzaaierij.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

rikkert
Forum-lid

rikkert 25 sep 2020 09:16

53x11 schreef: 25 sep 2020 08:52 Moet zeggen dat ik een voetbalwedstrijd zonder publiek niet om aan te gluren vindt, dus om die reden mogen de stadions wel weer open van mij.
;-)

Als lockdown light betekent dat activiteiten waar je zonder mondkapje, dicht op elkaar, in afgesloten ruimtes gaat zitten schreeuwen, opgeschort worden, dan kan ik daar wel mee leven. Al het overige is symboolpolitiek en angstzaaierij.
Nouja, ik lanceer ook maar een lockdown light. Maar dit soort maatregelen zou je denk ik aan moeten denken. Icm met kadaverdiscipline mbt de basisregels (hygiene, afstand), zou volgens mij genoeg moeten zijn. Die maatregelen zijn af te dwingen. Die basisregels zijn voor een deel achter de voordeur en afhankelijk van het verstand van mensen. En daar je de basis te pakken.

Mij persoonlijk frustreert het best wel dat de fysieke en economische ellende weer toeneemt omdat mensen hun eigen gerief op de eerste plaats stellen.

RKN
Forum-lid

RKN 25 sep 2020 09:19

53x11 schreef: 25 sep 2020 08:52 Moet zeggen dat ik een voetbalwedstrijd zonder publiek niet om aan te gluren vindt, dus om die reden mogen de stadions wel weer open van mij.
;-)
Bij de champions league werd dat met geluidseffecten nog wel aardig opgelost
(maar ja, gezien sommige spreekkoren hier in NL op de tribune...)

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 25 sep 2020 09:28

rikkert schreef: 25 sep 2020 09:16(...)
Mij persoonlijk frustreert het best wel dat de fysieke en economische ellende weer toeneemt omdat mensen hun eigen gerief op de eerste plaats stellen.
Dat is een beeld dat media en politiek maar al te graag naar voren brengen, maar ik geloof er weinig van dat het virus weer oplaait enkel omdat mensen zich niet aan de regels houden (draagt vast bij, maar in welke mate?). Tegelijkertijd zijn juist die regels de oorzaak van veel fysieke en economische ellende.
baanfiets kopen?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 25 sep 2020 09:46

Ach ja, we zouden er ook gewoon voor kunnen kiezen om de boel op z'n beloop te laten en te accepteren dat pakweg 0,25 % van de bevolking overlijdt.

Dát zou nog best eens leuke verkiezingen op kunnen leveren.
"Willen jullie meer of minder ouderen?
[....]
Oké, dan gaan we dat regelen."

En dan kan 50+ zich ook eindelijk ook weer eens serieus profileren, die zijn het afgelopen halfjaar alleen maar intern aan het kibbelen geweest :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 25 sep 2020 10:04

Je opmerking komt wat sceptisch over ( ;-) ), maar eigenlijk vind ik het onbegrijpelijke dat dit extreme scenario nooit serieus doorgerekend is. Hoe kun je nou beleid maken als je de consequenties daarvan slecht in beeld hebt? Hoeveel DALY/QALY kost "de boel op zijn beloop laten"? En hoeveel kost het huidige beleid? Waar is de taskforce die zich aan deze ongemakkelijke vraag durft te branden?
baanfiets kopen?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 25 sep 2020 10:10

Ja bizar dat je daar weinig over hoort. In de Main Stream Media (lol) bijna alleen maar domme scorebordjournalistiek over aantallen besmettingen óf tranentrekkers over 'de frontlinie', zo'n beetje de enigen die zich met een enigszins genuanceerd geluid in het publieke debat mengen zijn Ira Helsloot, Damiaan Denys en (misschien ietsjes te vroeg) Jort Kelder.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 25 sep 2020 10:28

Ik geloof niet zo erg in seizoensinvloeden. Tot begin deze week is het in Zuid-Frankrijk prima weer geweest. Dus zou je zeggen nog weinig besmettingen. Het tegendeel is waar.
En zo'n beroerd najaar is het in Nederland ook niet.

rikkert
Forum-lid

rikkert 25 sep 2020 10:32

Ik denk eerder dat het weer te mooi is, waardoor juist grote groepen samenkomen. Wellicht dat een groepsgrootte beperking icm slecht weer effect sorteert......

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 25 sep 2020 10:49

53x11 schreef: 25 sep 2020 10:04 Je opmerking komt wat sceptisch over ( ;-) ), maar eigenlijk vind ik het onbegrijpelijke dat dit extreme scenario nooit serieus doorgerekend is. Hoe kun je nou beleid maken als je de consequenties daarvan slecht in beeld hebt? Hoeveel DALY/QALY kost "de boel op zijn beloop laten"? En hoeveel kost het huidige beleid? Waar is de taskforce die zich aan deze ongemakkelijke vraag durft te branden?
Dat is nu ook weer niet zo heel moeilijk te voorspellen....ik doe een poging.
Pakweg 50000 doden, merendeel bejaarden, deels geliefd, deels ook niet gemist.
Veel "klein leed"dus. (afgezet tegen het leed van anderen die vooral economisch getroffen zijn)
Een flink aantal mensen (moeilijk te quantificeren) die lang of permanent gezondheidsschade krijgen.
Een aantal maanden toestanden zoals we zagen in Noord Italie (ongetwijfeld in grote delen van de wereld, maar dat zien we bijna niet)
Trump is een "evil man" maar eigenlijk doet hij niet anders, hij probeert het alleen voor de vorm wat af te remmen.
Is dit allemaal erg?
Ik vind van niet, maar het is niet te verkopen, onze "beschaving"zit inmiddels in de weg voor dit soort keuzes.
Vergeleken met wat we aan het doen zijn met de planeet bijvoorbeeld is het allemaal maar klein bier.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gesloten