Eigelijk wist ik wel dat ik veel te vaak te hard fiets en meer rustige trainingen zou moeten inlassen. Nu ik Abraham heb gezien vond ik het wel eens tijd om uit te zoeken wat het effect is van het aanbrengen van wat structuur in mijn fietsgedrag. Vooral omdat ik benieuwd ben of ik als 50-plusser nog veel kan verbeteren. Maar ook omdat het interessant leesvoer voor in het magazine oplevert
In Fiets magazine nr.10 schrijf ik daarom een artikel over mijn experiment met een trainingsschema van 12 weken. Ik heb me daarvoor eerst laten testen bij een SMA, werk met een trainingsschema uit Fondo en ga mijn ervaringen en progressie (hopelijk) bijhouden in het magazine, op de site en hier op het forum.
Meer info:
- De tussentijdse blogjes verschijnen hier
- Fondo vind je hier
- De pdf van het artikel uit Fiets nr.10 vind je hier
Ik vind het best wennen om te doen wat een programma me voorschrijft. Vorige week was het heerlijk weer, maar mocht ik op een bepaalde dag maar 2 uurtjes rustig fietsen. Normaal gesproken zou ik langer en harder zijn gegaan. Kostte me even moeite me aan het schema te houden.
De cadanstraining was dan wel weer erg leuk. Iets dat ik niet uit mezelf zou doen, maar nu moest ik best geconcentreerd een aantal stappen doorlopen. De tijd vloog voorbij en de 'hoge cadans blokjes' gingen steeds een stukje beter.
D1 training in combinatie met windkracht 5 tegen is een uitdaging. Van nature ga ik altijd beuken bij wind tegen, dat kan nu even niet. Dus terugschakelen en uren maken, ook dat is even wennen.
Ondertussen ben ik benieuwd naar jullie ervaringen/opmerkingen/vragen/tips.
Wie heeft er ook nog nooit met een schema gewerkt, maar is wel benieuwd naar hoe dat gaat en wat het oplevert? Wie heeft dit hele traject al eens doorlopen en wat leverde het je op? Zijn er meer 50 plussers (30, 40 of 60 mag ook ) die flinke progressie hebben gemaakt dankzij trainen met structuur? Laat het hieronder weten, hopelijk steken we er allemaal iets van op.