Kraak in bracket shell
Mijn Cannondale Synapse kraakt. Niets nieuws onder deze on zou je denken.
Echter, mijn vermoeden is dat de kraak komt uit speling op de shell in het frame.
In het carbon frame zit een metalen shell waar de lagers in geperst kunnen worden.
Als ik wat olie laat lopen rond de lagers/shell houdt het kraken een poosje (maandje of zo) op.
Ik ben echter op zoek naar een langdurigere oplossing.
En ja, ik heb al heel veel andere dingen veranderd, gefixed voor ik deze oplossing had. En de oplossing is makkelijk herhaalbaar: drupje olie en kraak is weg.
Wat is jullie idee om dit op te lossen?
Echter, mijn vermoeden is dat de kraak komt uit speling op de shell in het frame.
In het carbon frame zit een metalen shell waar de lagers in geperst kunnen worden.
Als ik wat olie laat lopen rond de lagers/shell houdt het kraken een poosje (maandje of zo) op.
Ik ben echter op zoek naar een langdurigere oplossing.
En ja, ik heb al heel veel andere dingen veranderd, gefixed voor ik deze oplossing had. En de oplossing is makkelijk herhaalbaar: drupje olie en kraak is weg.
Wat is jullie idee om dit op te lossen?
Vlgsn mij moet je proberen te kijken of er inderdaad speling zit tussen de metalen huls en het carbonframe. Met geperste lagers is het lastig om het 'zaakje' te bewegen omdat je geen grip krijgt op de huls. Alleen pas als je zeker bent dat daar de speling (lijm is losgeraakt) zit haal je die huls er uit en lijmt er een nieuwe huls in. Het klinkt simpel maar is het niet. Een carbonreparateur kan je hiervoor een offerte geven.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Even een oudje inplakken
Bij kraken zijn mensen bij een Cannondale snel geneigd om de BB30 aan te wijzen als schuldige.
Er is een hele reeks onderdelen die ook voor kraakjes kunnen zorgen.
Doordat carbon frames complete klankkasten zijn is soms moeilijk vast te stellen waar de oorzaak ligt.
Potentiële bronnen voor kraakgeluiden
- Bracket lagers (onjuist gemonteerd/ te droog etc)
- Losse crankarm
- Losse bladboutjes
- Losse pedalen
- Losse schoenplaatjes
- Quick release wielen te los
- Ontbreken van een weinig smeermiddel tussen quick release uitval pad
- zadelpen in frame (ontbreken van carbonpasta, verkeerde maat zadelpen)
- Zadel bevestiging op zadelpenkop
- Zadel rails
- Balhoofdlagers (verkeerd type, verkeerde montage)
- Speling op balhoofd (of te strak)
- expander kruipt
- Stuurpen op vorkbuis
- Stuurpen op stuur
- Montagefout cassette
- Probleem met body
- Derailleurpad
Veel piepjes en kraakjes kunnen weggenomen worden door het opnieuw monteren van de onderdelen na reiniging van het contactoppervlak en het vervolgens aanbrengen van bijvoorbeeld carbonpasta, montagevet afhankelijk van wat voorgeschreven is.
Bij kraken zijn mensen bij een Cannondale snel geneigd om de BB30 aan te wijzen als schuldige.
Er is een hele reeks onderdelen die ook voor kraakjes kunnen zorgen.
Doordat carbon frames complete klankkasten zijn is soms moeilijk vast te stellen waar de oorzaak ligt.
Potentiële bronnen voor kraakgeluiden
- Bracket lagers (onjuist gemonteerd/ te droog etc)
- Losse crankarm
- Losse bladboutjes
- Losse pedalen
- Losse schoenplaatjes
- Quick release wielen te los
- Ontbreken van een weinig smeermiddel tussen quick release uitval pad
- zadelpen in frame (ontbreken van carbonpasta, verkeerde maat zadelpen)
- Zadel bevestiging op zadelpenkop
- Zadel rails
- Balhoofdlagers (verkeerd type, verkeerde montage)
- Speling op balhoofd (of te strak)
- expander kruipt
- Stuurpen op vorkbuis
- Stuurpen op stuur
- Montagefout cassette
- Probleem met body
- Derailleurpad
Veel piepjes en kraakjes kunnen weggenomen worden door het opnieuw monteren van de onderdelen na reiniging van het contactoppervlak en het vervolgens aanbrengen van bijvoorbeeld carbonpasta, montagevet afhankelijk van wat voorgeschreven is.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
+1 Nico. Heb ze bijna allemaal al wel een keer gehad. In 9 van de 10 gevallen is het één van de bovenstaande (met snelspanners, pedalen en zadelpen als de meest voorkomende). Doordat een fiets als een soort klankkast werkt, ben je al snel geneigd het BB de schuld te geven (en al helemaal als het BB30 betreft), maar in de praktijk valt dat vaak wel mee.
Wil niet zeggen dat het het BB niet is. Een filmpje met het geluid zou al een heel eind helpen.
Wil niet zeggen dat het het BB niet is. Een filmpje met het geluid zou al een heel eind helpen.
Zoals gezegd: een drupje olie bij de shell verhelpt het probleem.
Ik ben bang dat de optie van Orlok een dure grap gaat worden.
Fietsenmaker gaf aan dat het kon door vervanging van de lagers als je de lagers niet verwijderd met een pers, maar ze eruit slaat. Ik heb nog gen uitdrijfpers gezien. Zijn die er dan?
Ik ben bang dat de optie van Orlok een dure grap gaat worden.
Fietsenmaker gaf aan dat het kon door vervanging van de lagers als je de lagers niet verwijderd met een pers, maar ze eruit slaat. Ik heb nog gen uitdrijfpers gezien. Zijn die er dan?
Jazeker bijvoorbeeld deze, maar de werking is het zelfde n.l. met een hamer:
Newcarbon.nl rekent voor het vervangen van het bracket ong. € 350
Newcarbon.nl rekent voor het vervangen van het bracket ong. € 350
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Zeker, al denk ik niet dat dat verhaal klopt. Hameren moet gewoon kunnen tenzij je echt iets fout doet (of het lager muurvast zat o.i.d).dickw schreef: ↑30 sep 2020 12:06 Zoals gezegd: een drupje olie bij de shell verhelpt het probleem.
Ik ben bang dat de optie van Orlok een dure grap gaat worden.
Fietsenmaker gaf aan dat het kon door vervanging van de lagers als je de lagers niet verwijderd met een pers, maar ze eruit slaat. Ik heb nog gen uitdrijfpers gezien. Zijn die er dan?
Deze gebruik ik zelf ook (Unior BB30 tool). Dat T-stukje grijpt vast in het lager en vervolgens trek je hem er uit door de schroef te draaien.
Een drupje olie verhelpt het symptoom, maar niet het probleem.dickw schreef: ↑30 sep 2020 12:06 Zoals gezegd: een drupje olie bij de shell verhelpt het probleem.
Ik ben bang dat de optie van Orlok een dure grap gaat worden.
Fietsenmaker gaf aan dat het kon door vervanging van de lagers als je de lagers niet verwijderd met een pers, maar ze eruit slaat. Ik heb nog gen uitdrijfpers gezien. Zijn die er dan?
Het probleem is beweging en olie maakt dat alleen maar erger...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Een vriend van me heeft ook een Synapse met een BB30A. Veel gekraak en gevloek verder toch maar gekozen voor een C Bear bracket. Kost wat, maar gekraak was wel over bij hem.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless
Ik gebruik deze tools voor het verwijderen van BB30 lagers.
En voor het monteren heb ik weer een ander tooltje.
Enkele van mijn Cdale's hadden wel eens kraakjes, kwamen van al die keren 1 keer uit het bracket.
Lagers vervangen en weg waren de kraakjes.
En voor het monteren heb ik weer een ander tooltje.
Enkele van mijn Cdale's hadden wel eens kraakjes, kwamen van al die keren 1 keer uit het bracket.
Lagers vervangen en weg waren de kraakjes.
Maar je zal de bracket in de zelfde shell vast moeten zetten toch?
Hoe krijg je dan de kraak weg als de shell kraakt/los zit?