Het grote schijfremmentopic
Ik had gehoopt dat we nu eindelijk over schijfremmen gingen schrijven in dit topic (ging ook een tijdje goed) maar nu zijn we toch weer voor de 100ste keer in dezelfde discussie terecht gekomen met dezelfde argumenten.
Samenvatting: sommige mensen verkiezen velgremmen en sommigen schijfremmen, je moet een ander toch niet proberen te overtuigen van je eigen gelijk, lijkt bijna een Geloof te worden.
Samenvatting: sommige mensen verkiezen velgremmen en sommigen schijfremmen, je moet een ander toch niet proberen te overtuigen van je eigen gelijk, lijkt bijna een Geloof te worden.
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40095
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Sorry, ik postte een plagerijtje en iedereen hapte weer
Less is bore
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13738
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik niet vol op de bal mannen, enorm teleurgesteld
De meeste racefietsen zijn afgemonteerd met 160mm schijven. Sommige alleen met 160mm voor en achter 140mm. Is dit verplicht?
Is de remkracht minder met 140mm of geld dit alleen in bergen met het totale gewicht?
Dit ivm met af montage
Is de remkracht minder met 140mm of geld dit alleen in bergen met het totale gewicht?
Dit ivm met af montage
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Je forumnaam doet vermoeden dat je kunt rekenen en verstand hebt van Natuurkunde.
De eerste voorzet kun je dus best zelf wel doen.
(Hint er zijn Mountainbikers die je vertellen dat je buiten Nederland niet zonder schijven met een diameter onder de 200mm moet durven rijden)
De eerste voorzet kun je dus best zelf wel doen.
(Hint er zijn Mountainbikers die je vertellen dat je buiten Nederland niet zonder schijven met een diameter onder de 200mm moet durven rijden)
Als je remt, neemt de druk op het voorwiel toe en op het achterwiel af doordat je als het ware naar voren rolt.
Hierdoor kan je voorwiel meer remweerstand verdragen alvorens het begint te slippen. Achter kun je t.o.v. voren toch niet zoveel remkracht kwijt en kun je in principe dus met een kleiner schijfje af;
Het punt waarop het wiel begint te slippen is de limiet, als die met 140mm achter toch al snel bereikt wordt, dan voegt 160mm niet veel meer toe.
Volgens mij is dit effect nog sterker als je bergaf gaat.
Ik weet dat er voor meer massa vrijkomt als er geremd wordt maar of 140mm voldoende is lees ik bijna nergens. Hier is ook niet echt op getest. De enige test ging idd over Shimano en dat deze zonder problemen goed remde.
Ik hoor daarom graag welke ervaringen er nog meer zijn met 140 mm.
Zelf ben ik ook 80 kg.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein