Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

hopjes
Forum-lid
Berichten: 831
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 06 okt 2020 10:01

el_loco schreef: 06 okt 2020 09:52
Ik heb in deze liever wat daadkrachtig leiderschap dan de burgers maar faciliteren in wat zij het liefst willen. Als er geen duidelijk wetenschappelijk kompas is, zou je misschien wel kunnen luisteren naar de `educated guess` van deze wetenschappers, aangezien dat het best kompas is wat er beschikbaar is. Als bestuurder van het land is het ook je taak om alle (of zoveel mogelijk) neuzen dezelfde kant op te krijgen, ook al is dat misschien niet altijd leuk en/of gewenst. In plaats van zelf die kant op kijken waarvan je denkt dat de meeste mensen heen willen.
tja... welke wetenschappers ?
de artsen?
de economen?
WHO / RIVM ?

Welk daadkrachtig leiderschap heb je nu voor je?
Het afgrendelen van appartementen in china?
Het non-stop volgen van mensen in zuid-korea, singapore?
Trump ?
Zweden ?

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6197
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 okt 2020 11:01

hopjes schreef: 06 okt 2020 09:57

Wat mij verbaasd en positief verrast heeft is dat veel ouderen niet in een hoekje gekropen zijn, ondanks dat vanaf maart/april al helder is dat zij degenen waren die meer gevaar lopen. Ik zie oudjes zonder mondkapje lopen, samen fietsen enz. Ik kan dat dom vinden maar wie ben ik om die mensen 'dubieuze' regels op te leggen.
Des te merkwaardiger is het dat het beleid vanuit de overheid is gericht om deze kwetsbare groep - koste wat kost - te beschermen.
Waarbij het afsluiten van bejaardentehuizen het meest schrijnende voorbeeld is geweest van een maatregel voor deze groep mensen, zonder dat zij daar zélf een stem in hebben gehad. Terwijl je tegelijkertijd dus ziet en hoort dat een groot deel van de kwetsbare groep ouderen dus wel actief blijft - weliswaar inclusief hun eigen voorzichtigheid met afstandhouden, mondkapjes oid (naar eigen verantwoordelijkheid).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

el_loco
Forum-lid
Berichten: 1037
Lid geworden op: 29 apr 2009 10:50

el_loco 06 okt 2020 11:03

hopjes schreef: 06 okt 2020 10:01
el_loco schreef: 06 okt 2020 09:52
Ik heb in deze liever wat daadkrachtig leiderschap dan de burgers maar faciliteren in wat zij het liefst willen. Als er geen duidelijk wetenschappelijk kompas is, zou je misschien wel kunnen luisteren naar de `educated guess` van deze wetenschappers, aangezien dat het best kompas is wat er beschikbaar is. Als bestuurder van het land is het ook je taak om alle (of zoveel mogelijk) neuzen dezelfde kant op te krijgen, ook al is dat misschien niet altijd leuk en/of gewenst. In plaats van zelf die kant op kijken waarvan je denkt dat de meeste mensen heen willen.
tja... welke wetenschappers ?
de artsen?
de economen?
WHO / RIVM ?

Welk daadkrachtig leiderschap heb je nu voor je?
Het afgrendelen van appartementen in china?
Het non-stop volgen van mensen in zuid-korea, singapore?
Trump ?
Zweden ?
Ik ben helemaal niet voor extreme maatregelen, maar een duidelijke koers is wel gewenst. En in principe valt er voor elke invalshoek wel iets te zeggen, iedereen heeft zijn eigen perspectief. Ik ga mensen niet veroordelen die niet willen dat hun zaak omvalt, maar je kunt het mensen ook niet kwalijk nemen dat zij hun eigen gezondheid en die van de mensen om hen heen op de eerste plek zetten toch?
Juist van de politiek verwacht ik in kwesties als deze een onderbouwde visie die recht doet aan het algemeen belang. Waar ik nu het gevoel heb dat ze vooral geen verantwoordelijkheid willen dragen voor (de gevolgen van) de maatregelen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13523
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 okt 2020 11:25

Jans schreef: 05 okt 2020 22:08 Dan ben ik heel benieuwd wat jij vindt dat er moet gebeuren. De IC's alleen nog maar open voor non-corona?. Of mag je er wel naar toe als je jonger dan 55 jaar bent? Dat terwijl er toch betere behandelingen zijn?
Of heb je veel betere maatregelen?
Nee, je moet mijn betoog niet zo zwart/wit zien. (ik ben me bewust dat het er misschien wel zo staat/overkomt)

Iedereen mag van mij naar de IC. Maar er zijn echt mensen die niet willen en er wel worden neergelegd.

Ik wil zeker niet mensen in groepen delen mbt zorg, wel met maatregelen!

Wat zijn nu goede maatregelen, nou niet veel meer.
We hebben een half jaar de tijd gehad om de juiste maatregelen te nemen, nu zijn we te laat. Dat kunnen we hooguit nog voor de 3de golf. Maar dat doen we ook nog niet.

Nogmaals, zo lang we het verloop voor nagenoeg 100% op gedrag van de bevolking blijven afwenden houden we deze ellende en nog heel lang,

Goede maatregelen:
-Gratis mondkapjes en uitleg hoe deze moeten worden gedragen in openbare ruimtes (zes maanden de tijd gehad dit voor te bereiden); Ook uitleggen dat sommige mensen geen mondkapje dragen vanwege medice conditie;
-Ventilatie in gebouwen aanpassen;
-Evenementen in de openlucht promoten, zodat het minder binnen gebeurt. Is gewoon een marketing actie met de organisatoren.
-Snel testen;
-Verkiezingen een jaar uitstellen (misschien wel de belangrijkste, heb ik al paar maanden geleden geroepen.

Aan dit soort zaken moet je denken, maar we zitten maar standaard te denken.
We willen niet een paar miljoen aan het een uitgeven of desnoods een miljard terwijl het er aan de andere kant met tientallen eruit loopt.

Je moet veel meer met het gevoel van mensen bezig zijn. We brengen alleen angst geen mogelijkheden.

Breng eens dat er vandaag 3 mensen door corona zijn gestorven maar ook 30 door longkanker. Mensen zijn bang voor het onbekende en iets wat buiten proportioneel is,

hopjes
Forum-lid
Berichten: 831
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 06 okt 2020 12:25

el_loco schreef: 06 okt 2020 11:03 Juist van de politiek verwacht ik in kwesties als deze een onderbouwde visie die recht doet aan het algemeen belang. Waar ik nu het gevoel heb dat ze vooral geen verantwoordelijkheid willen dragen voor (de gevolgen van) de maatregelen.
Ik denk dat wij beiden dezelfde feiten en vragen herkennen echter waar ik vind dat de overheid er goed aan doet om niet de verkeerde maatregelen te nemen vind jij dat de overheid er fout aan doet door niet een mogelijk juiste maatregel te nemen.

Gaan we niet uitkomen denk ik, net zoals de andere 17 miljoen :-)

hopjes
Forum-lid
Berichten: 831
Lid geworden op: 31 dec 2015 11:26

hopjes 06 okt 2020 12:45

MarkVeenstra schreef: 06 okt 2020 11:01
Des te merkwaardiger is het dat het beleid vanuit de overheid is gericht om deze kwetsbare groep - koste wat kost - te beschermen.
Waarbij het afsluiten van bejaardentehuizen het meest schrijnende voorbeeld is geweest van een maatregel voor deze groep mensen, zonder dat zij daar zélf een stem in hebben gehad. Terwijl je tegelijkertijd dus ziet en hoort dat een groot deel van de kwetsbare groep ouderen dus wel actief blijft - weliswaar inclusief hun eigen voorzichtigheid met afstandhouden, mondkapjes oid (naar eigen verantwoordelijkheid).
Tijdens een gesprek enige tijd geleden met een vriend kwam het onderwerp op bejaarden- en verzorgings tehuizen, zal een samenvatting proberen.
----
Ik kreeg te horen dat mensen niet zo moesten zeiken over het beleid rondom bejaarden en verzorgings tehuizen; "Dat ouderen als 'dieren' in hokken werden gestopt". Veel mensen/kinderen willen hun ouderen niet meer thuis verzorgen en ipv een paar keer per week wat tijd vrij maken, eten koken, huishouden, spelletje en verzorgen van ouders willen we ze het liefst deze na een paar maand of jaar maar opbergen in een bejaardentehuis. Mag ook niet teveel geld kosten, we weten allemaal donders goed dat het al jaren niet goed gaat in die tehuizen. We klagen dat de overheid er te weinig aan doet en te weinig salaris betaald aan de verplegers. Maar evengoed zijn er wachtlijsten voor deze tehuizen.
----
Ik realiseerde me dat ik liever ging fietsen dan bezoeken/verzorgen en dat ik meermaals had geopperd "bejaardentehuis"?! Ik heb regelmatig teruggedacht aan dat gesprek en spijt van sommige keuzes.

Gebruikersavatar
mao
Forum-lid HC
Berichten: 4946
Lid geworden op: 22 jul 2007 02:47

Gebruikersavatar mao 06 okt 2020 13:08

Eerlijke conclusie van je zelf, helaas is onze cultuur niet zoals bv in Italië waar de grootouders gewoon nog bij de kinderen wonen.
In mijn ogen eigenlijk zoals het hoort, waar is het misgegaan.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16753
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 06 okt 2020 13:22

Met het gegeven dat de ouders van de ene partner de schoonouders van de andere zijn?

Of zou het komen omdat we zelf ook grotendeels opgesloten zitten in een doorzonwoning met precies genoeg slaapkamers op een perceeltje van 130m2?
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6197
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 okt 2020 13:24

mao schreef: 06 okt 2020 13:08 Eerlijke conclusie van je zelf, helaas is onze cultuur niet zoals bv in Italië waar de grootouders gewoon nog bij de kinderen wonen.
In mijn ogen eigenlijk zoals het hoort, waar is het misgegaan.
Prestatiemaatschappij, twee verdieners of juist 1 ouder gezinnen. Toegenomen welvaart, meer middelen (en tijd) om voor jezelf te kiezen.

Maar volgens mij is 1 van de problemen met huizenmarkt dat de ouderen niet doorstromen naar verzorgingstehuizen, of naar kleinere zelfstandige woningen. Gebrek aan beschikbaarheid, bezuinigingen op de handen aan het bed etc.

Maar dit is een andere discussie.
Waar het om ging was niet het feit dat er mensen in bejaardentehuizen zitten. Maar dat degene die daar zitten ook nog een eigen keuze/wil hebben. En dat het hele pakket maatregelen, wat iedereen treft, gestoeld is op het beschermen van die groep kwetsbaren. Dat is altijd het nummer 1 argument geweest van Rutte, waarom alle maatregelen nodig zijn en waarom iedereen daar een stukje verantwoordelijkheid voor moet dragen.
(en ja, bij de groep kwetsbaren horen ook zelfstandig wonende ouderen, en ook jongere mensen met onderliggende aandoeningen etc.., maar dat zijn groepen die nog zelfstandig een keuze konden maken in wel/niet naar buiten gaan. Wel/niet bezoek van hun familie ontvangen, al dan niet op 1.5m afstand. En dus niet genoodzaakt, gedwongen, in isolement gezet zijn).
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13523
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 okt 2020 13:55

MarkVeenstra schreef: 06 okt 2020 13:24
mao schreef: 06 okt 2020 13:08 Eerlijke conclusie van je zelf, helaas is onze cultuur niet zoals bv in Italië waar de grootouders gewoon nog bij de kinderen wonen.
In mijn ogen eigenlijk zoals het hoort, waar is het misgegaan.
Prestatiemaatschappij, twee verdieners of juist 1 ouder gezinnen. Toegenomen welvaart, meer middelen (en tijd) om voor jezelf te kiezen.
Nou dat is wel heel kort door de bocht. Dan kan je andersom ook stellen dat andere culturen achterlopen.

Het lijkt mij niet gezond dat je ouders bij je wonen. Vlakbij zodat je deels voor ze kan zorgen, kan. Maar ik moet er niet aan denken en verwacht het ook zeker niet van mijn eigen kinderen!

Corona is hier hetzelfde als integratie, we maken er een grote bende van.

Ik verbaas me ook hier enorm dat een groot deel niet ziet dat we gewoon NIETS doen. helemaal NIETS. lekker laten gaan net als met de integratie. Terwijl het zo simpel is, echt waar!! Maar als je leider geen leider wilt zijn houd het op.

Grapperhaus aftreden, dat had Rutte na 1 dag moeten zeggen en doen! Duidelijkheid en rechtvaardigheid. Ik vind het geen verkeerde vent maar wat hij deed kan niet!!! dan moet je in zo'n positie weg, geen draagvlak meer.

En wat is er nu in de maatschappij............ geen draagvlak.

Het is heel simpel net als thuis en op je werk. Meestal mag je je mening geven en is er over te praten en luister ik naar alle argumenten. Maar soms doe je gewoon wat ik zeg, waarom omdat ik in sommige situatie meer overzie op dat moment of ik gewoon een besluit neem. Daar zou de wereld een heel stuk beter van worden.

Om in fietstermen te blijven er zijn ook hele hordes die een hele afdaling het stuur zien, dat gaat ook een keer goed mis. Vooruit kijken en anticiperen.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 06 okt 2020 13:57

MarkVeenstra schreef: 06 okt 2020 13:24 Waar het om ging was niet het feit dat er mensen in bejaardentehuizen zitten. Maar dat degene die daar zitten ook nog een eigen keuze/wil hebben. En dat het hele pakket maatregelen, wat iedereen treft, gestoeld is op het beschermen van die groep kwetsbaren. Dat is altijd het nummer 1 argument geweest van Rutte, waarom alle maatregelen nodig zijn en waarom iedereen daar een stukje verantwoordelijkheid voor moet dragen.
Dat is wat kort door de bocht. De mensen die nu in verzorgings- of verpleeghuizen (bejaardentehuizen hebben we niet meer) zitten daar omdat ze niet meer zelfstandig kunnen wonen, ook niet met de nodige hulp. Over het algemeen niet wat je vitale ouderen noemt en daarvan zullen er inderdaad zijn die zeggen dat als hun tijd gekomen is het goed is. Dat zijn zeker mensen die in de risicogroep zitten, maar dat zijn lang niet alle mensen in die risicogroep. Ook de wat meer vitale pensionado's die over de fietspaden zoeven op hun elektrische fietsen zijn onderdeel van de risicogroep. En over het algemeen zijn die het leven nog niet zat. Daar komt bij dat die groep een groot beslag legt op de ziekenhuiscapaciteit in het geval van een nieuwe golf en dat gaat weer ten koste van.

Een beeld schetsen dat we alles doen om vooral oudjes, die vaak toch al dood willen, te redden is misleidend.

Gebruikersavatar
Enzzo
Forum-lid HC
Berichten: 8687
Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie

Gebruikersavatar Enzzo 06 okt 2020 14:11

wasbeer2006 schreef: 06 okt 2020 13:55 ....
Ik verbaas me ook hier enorm dat een groot deel niet ziet dat we gewoon NIETS doen. helemaal NIETS. lekker laten gaan net als met de integratie. Terwijl het zo simpel is, echt waar!! Maar als je leider geen leider wilt zijn houd het op.
....

Ik zou zeggen; leg het even uit dan.
Kunnen we dit draadje dichtgooien en morgen weer met z'n allen naar werk, school, sport, kerk, cafe, theater, bruiloft, etc.

Ben benieuwd naar je oplossing!
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

Gesloten