Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Blo135
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29

Blo135 29 sep 2020 10:16

Afgelopen week mijn eerste tubeless lek ervaring gehad, ondanks dat het pas mijn 5e of 6e rit (weliswaar in de ardennen op erg slecht wegdek).
Nadat de sealant uit de band spoot heb ik het gaatje met mijn vinger dicht gedrukt en het wiel een paar keer rond gedraaid. Het lek leek hierdoor gedicht (is het mogelijk dat het lek op deze manier gedicht kan worden?)

Inmiddels was er best wat lucht uit de band ontsnapt en probeerde ik deze weer op te pompen met een handpomp. Echter is tijdens het pompen het tubeless ventiel vast gedraaid in de pomp waardoor ik uiteindelijk het ventiel heb af moeten breken en alsnog een binnenband erin heb moeten leggen.

Kan het kloppen dat, ondanks dat de sealant er best hard uit spoot, het lek alsnog gedicht werd?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28004
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 sep 2020 10:21

Ja, dat is volstrekt normaal. En dat je een beetje druk verliest is ook normaal.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5283
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 29 sep 2020 23:50

havana schreef: 28 sep 2020 11:54 Zelf niet gevallen o.i.d.

Er zat nog meer dan voldoende latex in de band. Waar het misschien aan kan liggen is dat ik een 16gr CO2 patroon gebruikte. Zou kunnen dat dat gewoon te weinig was.
Co2 patroon is geen goed idee; latex moet reageren met zuurstof opdat het vast wordt en de vrije zuurstof zit enkel in lucht. Volgende keer best gewoon oppompen in de hoop dat de latex zijn werk nog kan doen.

Daarnaast is co2 ook kleiner dan gewone lucht en gaat die sneller door kleine lekker verdwijnen. Het lek dat zo net gedicht werd door de latex wordt zo mogelijk terug opgeduwd ( wat je ook kan voor hebben als je met redelijk druk je band oppompt na een groter lek).

En natuurlijk wiel in beweging houden opdat nieuwe latex aan het lek kan worden toegevoegd...

Walter

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5298
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 sep 2020 20:13

wasbeer2006 schreef: 24 sep 2020 12:39 @DDX vul eens 30ml vloeistof bij en kijk dan eens na een ritje of die hard(er) blijft?
Bij dit probleem pakt de vloeistof vaak niet lekker op de zijkant. Lekker ff plat in het zonnetje leggen aan beide kanten helpt vaak ook wel.
Heb er 40ml bij gegooid en idd dat was de oplossing.
Wangen van band waren afgelopen 2 dagen wel wat nat dus daar lekte het denk ik weg.
Maar hij staat nu al sinds zondag op druk.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13732
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 okt 2020 11:48

Dat is prettig! Goed dat het is opgelost

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5298
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 01 okt 2020 15:22

Zeker, wel maf want dacht dat 40ml wel genoeg was want dat gooi ik er altijd in eigenlijk (WTB Exposure 34mm band (band die nu byway heet))

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13732
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 okt 2020 15:59

Dat is heel verschillend ik heb conti racekings op de MTB gehad (1o jaar terug). Die stonden na drie weken droog (90ml), en dat gewoon drie keer achterelkaar zonder te zweten, leek wel of die het opdronken. Heel bizar.

Ik heb op meegemaakt dat na een half jaar vrijwel alles er nog in zat.

Ik zou bij eerste montage 30 tot 40mm toch 60ml toevoegen. Het hangt ook van de band velg combo af hoeveel vloeistof gaat er verloren tussen de velg en hieldraad.

Joso
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 15 jul 2020 11:42

Joso 02 okt 2020 00:45

walter- schreef: 29 sep 2020 23:50 Daarnaast is co2 ook kleiner dan gewone lucht en gaat die sneller door kleine lekker verdwijnen. Het lek dat zo net gedicht werd door de latex wordt zo mogelijk terug opgeduwd ( wat je ook kan voor hebben als je met redelijk druk je band oppompt na een groter lek).
Ik ben het hier op het forum al meermaals tegengekomen, maar CO2 is echt wél een groter molecule dan de belangrijkste moleculen die lucht bevat hoor (N2 en O2)

Gebruikersavatar
jelmerjager
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 jun 2008 14:26

Gebruikersavatar jelmerjager 06 okt 2020 21:23

Ik heb een vraag over een Vittoria Corsa Control band (tubeless). Helaas is er een flinke scheur in gekomen. Nog wel thuis gekomen met de sealant die erin zat (MucOff), echter het gat is te groot om dicht te blijven. Nu lijkt mij plakken van binnenuit bij deze banden de enige optie. Echter is dat wel mogelijk met dit soort banden? In verband met het materiaal (cotton-casing)? Heeft iemand wellicht een oplossing/tip?

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1795
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 06 okt 2020 23:24

Volgens mij is een gescheurde band gewoon vuilnisbak.

Gebruikersavatar
jelmerjager
Forum-lid
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 jun 2008 14:26

Gebruikersavatar jelmerjager 07 okt 2020 08:51

Sorry, iets genuanceerder: een snee van 4mm.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28004
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 okt 2020 09:10

Daar zijn speciale tubeless plakkers voor. Google tubeless patch.

Plaats reactie