Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Canyon

chris80
Forum-lid

chris80 08 okt 2020 19:45

Als ik de M selecteer op de website zie ik dit (je ziet alleen niet dat het de M is want dat paste niet op mijn telefoonscherm..
Bijlagen
91A3399E-EC70-434C-98A0-E1D83C73B8F5.png

R1Phrankey
Forum-lid

R1Phrankey 08 okt 2020 19:53

Apart dat Canyon een deelbaar stuur maakt. Is handig voor transport door Canyon, en eenmalig instellen door de eigenaar, maar verder zie ik alleen 2 extra plaatsen voor kraakjes.
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 08 okt 2020 20:11

chris80 schreef: 08 okt 2020 19:45 Als ik de M selecteer op de website zie ik dit (je ziet alleen niet dat het de M is want dat paste niet op mijn telefoonscherm..
Ik zie het al, jij kijkt naar de gewone SL versie die een stack van 560 heeft, terwijl ik het over de SLX heb met een stack van 539
Mijn vraag staat dus nog steeds :winkthumb:

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 okt 2020 20:24

Het kan natuurlijk zijn dat niet alle informatie correct op de website staat... Zou niet voor het eerst zijn, zeker net na een introductie van een nieuw model. En dan nog helemaal bij de cf sl uitvoeringen waar oude en nieuwe frames door elkaar staan.

Die stack+ lijkt de maximale stack te zijn die mogelijk is. Haal daar de 27.5mm of de 15mm aan spacers af die ze opgeven en je hebt de minimale "stack+". Mits alle getallen in de tabel kloppen natuurlijk.

Wellicht is het veiliger om uit te gaan van de stack waarde van het frame zelf en van daaruit zelf verder te rekenen.

Wat ook nog kan is dat je de maten niet 1 op 1 moet willen vergelijken. Een aeroad is gestrekter dan een ultimate. Dus bij dezelfde stack is de reach groter... Dat is voor wat ik begrepen heb, het idee achter de modellenreeks van canyon (en de endurace is nog korter)... Dus wellicht moet je een ultimate in M wel vergelijken met een Aeroad in L.

Het nieuwe model is dus wat hoger dan het oude model Aeroad... Dus het nieuwe model is iets dichter op de ultimate gekomen qua comfort/geometrie.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

i-mac

i-mac 08 okt 2020 20:29

R1Phrankey schreef: 08 okt 2020 19:53 Apart dat Canyon een deelbaar stuur maakt. Is handig voor transport door Canyon, en eenmalig instellen door de eigenaar, maar verder zie ik alleen 2 extra plaatsen voor kraakjes.
Niet alleen dat, maar hoe zal de impact op het stuur zijn als je valt?

chris80
Forum-lid

chris80 08 okt 2020 20:32

@Nuitkor, ik denk dat het een typfout is op de site, zowel de cfr als de sl hebben een stack van 560mm op de M. En volgens mij is de geo gelijk tussen alle modellen. En bij de SLX heeft de S ook een stack van 539mm... Lijkt mij een logische verklaring., maar dat weet ik dus niet zeker..

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 08 okt 2020 20:44

MarkVeenstra schreef: 08 okt 2020 20:24 Het kan natuurlijk zijn dat niet alle informatie correct op de website staat... Zou niet voor het eerst zijn, zeker net na een introductie van een nieuw model. En dan nog helemaal bij de cf sl uitvoeringen waar oude en nieuwe frames door elkaar staan.

Die stack+ lijkt de maximale stack te zijn die mogelijk is. Haal daar de 27.5mm of de 15mm aan spacers af die ze opgeven en je hebt de minimale "stack+". Mits alle getallen in de tabel kloppen natuurlijk.

Wellicht is het veiliger om uit te gaan van de stack waarde van het frame zelf en van daaruit zelf verder te rekenen.

Wat ook nog kan is dat je de maten niet 1 op 1 moet willen vergelijken. Een aeroad is gestrekter dan een ultimate. Dus bij dezelfde stack is de reach groter... Dat is voor wat ik begrepen heb, het idee achter de modellenreeks van canyon (en de endurace is nog korter)... Dus wellicht moet je een ultimate in M wel vergelijken met een Aeroad in L.

Het nieuwe model is dus wat hoger dan het oude model Aeroad... Dus het nieuwe model is iets dichter op de ultimate gekomen qua comfort/geometrie.
Ik zou vooral de reach met de reach vergelijken en de stack met de stack. Zo is het mogelijk om onderling frames met elkaar te vergelijken. Als ik de stack neem 539 + 15mm spacers en 10mm topcap kom ik uit op 564. De stack+ is 641, dat is een groot verschil. Zelfs met een topcap van 15mm en 15mm spacers kom ik nog niet aan de stack+

Als ik de Ultimate CF SLX maat M ga vergelijken met een een Aeroad CF SLX maat L, kom ik met de reach totaal niet uit. De reach van een Ultimate CF SLX is 391 en de Aeroad CF SLX 401 en de Stack zou met 580 weer veel te hoog zijn. Ik ben 1m79 en moet dus ook echt geen L hebben.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 08 okt 2020 21:13

Die typefout waar chris80 naar verwijst is een goede verklaring toch? Dan is de stack 560 en niet 539 (Want maat s heeft ook stack 539...zou gek zijn).

En ben het met je eens dat je best stack met stack En reach met reach kunt vergelijken en die "+" dingesen even vergeten ;-).

En dat je verschillende maten gaat vergelijken, was mijn suggestie om duidelijk te maken dat de ultimate en de aeroad, duidelijk andere geo hebben.. Andere verhoudingen tussen stack en reach.. En dus ook elk een ander soort gebruiker zullen passen. Dat de nieuwe aeroad nu tussen de oude aeroad en de ultimate in zit, wat dit aspect betreft, kan betekenen dat oude aeroad gebruikers wellicht met het nieuwe model niet meer zo agressief kunnen zitten als ze gewend waren. Maar tegelijkertijd is het nieuwe model toch weer voor een iets breder publiek bereikbaar...
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 08 okt 2020 22:48

MarkVeenstra schreef: 08 okt 2020 21:13 Die typefout waar chris80 naar verwijst is een goede verklaring toch? Dan is de stack 560 en niet 539 (Want maat s heeft ook stack 539...zou gek zijn).

En ben het met je eens dat je best stack met stack En reach met reach kunt vergelijken en die "+" dingesen even vergeten ;-).

En dat je verschillende maten gaat vergelijken, was mijn suggestie om duidelijk te maken dat de ultimate en de aeroad, duidelijk andere geo hebben.. Andere verhoudingen tussen stack en reach.. En dus ook elk een ander soort gebruiker zullen passen. Dat de nieuwe aeroad nu tussen de oude aeroad en de ultimate in zit, wat dit aspect betreft, kan betekenen dat oude aeroad gebruikers wellicht met het nieuwe model niet meer zo agressief kunnen zitten als ze gewend waren. Maar tegelijkertijd is het nieuwe model toch weer voor een iets breder publiek bereikbaar...
Ja ben ik met je eens! En idd toch een typo. S en M kunnen niet dezelfde stack hebben.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 09 okt 2020 07:27

In een L (mijn maat) is de Ultimate 12mm en 2mm korter. Nog steeds een verschil maar lang niet meer zo groot dan bij de vorige Aeroad.
Afbeelding

wmc
Forum-lid

wmc 09 okt 2020 10:31

NuitKor schreef: 08 okt 2020 20:44
MarkVeenstra schreef: 08 okt 2020 20:24 Het kan natuurlijk zijn dat niet alle informatie correct op de website staat... Zou niet voor het eerst zijn, zeker net na een introductie van een nieuw model. En dan nog helemaal bij de cf sl uitvoeringen waar oude en nieuwe frames door elkaar staan.

Ik zou vooral de reach met de reach vergelijken en de stack met de stack. Zo is het mogelijk om onderling frames met elkaar te vergelijken. Als ik de stack neem 539 + 15mm spacers en 10mm topcap kom ik uit op 564. De stack+ is 641, dat is een groot verschil. Zelfs met een topcap van 15mm en 15mm spacers kom ik nog niet aan de stack+

Als ik de Ultimate CF SLX maat M ga vergelijken met een een Aeroad CF SLX maat L, kom ik met de reach totaal niet uit. De reach van een Ultimate CF SLX is 391 en de Aeroad CF SLX 401 en de Stack zou met 580 weer veel te hoog zijn. Ik ben 1m79 en moet dus ook echt geen L hebben.
Stack en reach worden gemeten op het frame, bij de topcap (even in het middel gelaten waar Canyon die exact plaatst, maar neem even aan er onder). Om tot stack+ en reach+ te komen moet je niet alleen de spacers erbij optellen, maar ook de hoogte ten gevolge van de stuurpen die effectief omhoog wijst. De bijdrage daarvan is ongeveer 2 centimeter, uitgaande van een 73 graden balhoofdhoek en een stuurpen die relatief ten opzichte van balhoofdhoek niet al te veel naar beneden wijst*. Daarnaast moet je de dikte van het stuur nog bij de stack optellen om tot de stack+ te komen, aangezien die op het stuur gemeten wordt.

* Bij een 73 graden balhoofd hoek en een -6 graden stuurpen wijst de stuurpen dus effectief nog 11 graden omhoog ten opzichte van de horizontaal. De sinus van die hoek is 0.19, oftewel, de hoogte toename in dat geval is 0.19 keer de lengte van de stuurpen.

IDDQD
Forum-lid

IDDQD 09 okt 2020 17:10

Hoe kijken jullie naar de nieuwe Aeroad CF SL 7.0 Disc met 105 groep? Ik ben dit jaar fantatiek begonnen met fietsen op een tweedehandsje en zoek nu iets goed waar ik een lange tijd mee voorruit kan.

Is de prijs van €3300 acceptabel gezien het met een 105 groep is afgemonteerd?

Plaats reactie