Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13523
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 okt 2020 09:48

Dat schetste ik ook al een paar keer, we hebben lekker vakantie gevierd met elkaar en de tijd veel te weinig gebruikt om voorbereidingen te treffen. Wel lekker waarschuwen, dat hebben we goed gedaan.
Kan er nu worden gezegd, zie je nou wel.........

We zullen het gewoon moeten accepteren en proberen te minimaliseren.
Met verstand en niet ten koste van.

Wat mij echt heel boos maakt is dat we vooral oudere mensen laten zakken in eenzaamheid met 10.000 tegelijk en nu mogen ze niet dood? Beetje cru gesteld ik snap het. Maar het vind ik erg dat we vaak niet veel om elkaar geven, maar ho ho er misschien een paar als dood gaan.

Vraag mensen eens echt wat ze vinden. Leuk de laatste periode van je leven je geliefde niet zien! Dat is toch helemaal tegen je menselijke sociale gevoel. Dood gaan hoort bij het leven, maar dan graag wel met respect en eervol.

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8868
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 okt 2020 10:13

Hoe wil je IC verplegenden opleiden als dat betekent dat ze van afdelingen weggehaald moeten worden waar ook tekorten zijn?
Hoeveel mensen hebben zich opgegeven voor een (versnelde) opleiding? Als dat al kon.
Het is nogal makkelijk om te zeggen dat er vooral vakantie gehouden is.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9122
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 okt 2020 10:40

Er wordt nu anders wel heel inefficient met de beschikbare middelen omgesprongen. In zo ongeveer elk ziekenhuis worden Corona patiënten opgenomen. Dit heeft een gigantische impact op elk ziekenhuis, en dus ook op de inzet van het personeel. Hoeveel efficiënter was het geweest om Corona patiënten centraal op te vangen op een aantal plekken/(nood)ziekenhuizen?
Daarnaast moet het zo zijn dat met de kennis van maart, de individuele opvang op IC nu veel efficiënter kan. Wat werkt wel, wat niet, welke mensen hebben een hoge overlevingskans en bij wie heeft het nauwelijks zin? Nu wordt net gedaan alsof de situatie identiek is als in maart (gegeven de paniek die ontstaat rond de toename in besmettingen, en de beleidsbeslissingen als gevolg van besmettingen). Dat KAN gewoon niet zo zijn.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 okt 2020 10:53

Dat zijn eigenlijk precies DE punten die me door het hoofd spoken als ik denk aan oplossingen....
Kennelijk is men momenteel niet in staat tot het nemen van perfect gerichte maatregelen, dus moeten we het misschien zoeken in tijdelijk flink opschalen van de zorgcapaciteit.
Wat heeft een coronalijder , even los van beademing specifiek nodig?
Waarom dreigen we in dezelfde kuilen te vallen als maart (misschien is dit niet zo, maar het lijkt voor buitenstaanders zoals ik wel)...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 09 okt 2020 11:12

Welke valkuilen precies? Het grote probleem is dat die coronapatiënten bovenop de normale hoeveelheid patiënten komen en geïsoleerd moeten liggen. Je moet dus elders personeel vandaan halen om ze te verplegen en dat gaat ten koste van de normale zorg. Dat is m.i. geen valkuil maar een logisch gevolg. We zijn geen China waar ze in een paar maanden een ziekenhuis uit de grond stampen en het hele enorme land kunnen gebruiken om verplegend personeel over te hevelen.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9122
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 okt 2020 11:18

klaastuin schreef: 09 okt 2020 11:12 (...). We zijn geen China waar ze in een paar maanden een ziekenhuis uit de grond stampen (...)
Waarom niet? Geld kan het probleem niet zijn; er zijn miljarden uitgegeven. Die hadden ook anders besteed kunnen worden
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8868
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 09 okt 2020 11:22

Keezx schreef: 09 okt 2020 10:53 Dat zijn eigenlijk precies DE punten die me door het hoofd spoken als ik denk aan oplossingen....
Kennelijk is men momenteel niet in staat tot het nemen van perfect gerichte maatregelen, dus moeten we het misschien zoeken in tijdelijk flink opschalen van de zorgcapaciteit.
Wat heeft een coronalijder , even los van beademing specifiek nodig?
Waarom dreigen we in dezelfde kuilen te vallen als maart (misschien is dit niet zo, maar het lijkt voor buitenstaanders zoals ik wel)...
Volgens mij zijn er afgelopen week in het westen van het land al heel wat problemen geweest van familieleden die stennis maakten omdat er sprake was van een overplaatsing naar het noorden. "De Nederlander" accepteert niet zo heel veel.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 09 okt 2020 11:25

53x11 schreef: 09 okt 2020 11:18
klaastuin schreef: 09 okt 2020 11:12 (...). We zijn geen China waar ze in een paar maanden een ziekenhuis uit de grond stampen (...)
Waarom niet? Geld kan het probleem niet zijn; er zijn miljarden uitgegeven. Die hadden ook anders besteed kunnen worden
Geld kun je maar 1x uitgeven, dus dat argument gaat niet echt op. En wat ga je doen met zo'n ziekenhuis als we dit achter de rug hebben? Met z'n allen roepen dat het een belachelijke verspilling was?

Daar komt bij dat onze maatschappij niet is ingericht om zo'n gecompliceerd traject als de bouw van een ziekenhuis in een half jaar of zo te regelen. Plannen maken, procedures, inspraak etc. Gelukkig maar, want dat onderscheid ons van China, maar in noodgevallen wel lastig.

Tenslotte moet je zo'n compleet ziekenhuis ook voorzien van personeel. En die aardige mensen liggen ook niet bij de bouwmarkt op het schap.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6197
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 okt 2020 11:25

klaastuin schreef: 09 okt 2020 11:12 .. en het hele enorme land kunnen gebruiken om verplegend personeel over te hevelen.
Nu zijn wij een heel klein land.., met korte afstanden (ja Groningen is ver weg in onze beleving... ,maar laten we eerlijk zijn, als we mensen op een andere plek nodig hebben is 2 of 3u reistijd ook het issue niet.., niet dagelijks, je moet ze dan accomoderen in hotels oid).

En juist dat overhevelen doen we wel met patienten (alhoewel sommige ziekenhuizen de boot afhouden en tegelijkertijd hun reguliere zorg niet afschalen, zoals wél was afgesproken om ruimte te maken voor covid patiënten). Als dat met patienten kan, kan dat ook met apparatuur en met personeel.

En de andere suggestie, je hoeft niet per se een nieuw ziekenhuis te bouwen. Of een nood hospitaal (leger) op te zetten. Je kan ook overwegen om enkele centrale ziekenhuizen als covid locaties te bestempelen. Covid patienten naar die centrale plekken brengen en de reguliere zorg van die ziekenhuizen in de directe nabijheid proberen kwijt te kunnen.

Ook niet ideaal, maar wellicht dat de impact op de gewone zorg dan wel veel kleiner is als je een aantal ziekenhuizen in zijn geheel issoleert, ipv in alle ziekenhuizen een gedeelte.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 09 okt 2020 11:28

Misschien helpt het om even te kijken naar een IC bed en een bed op een gewone afdeling.
Zoals je kunt zien is er op een IC veel meer apparatuur aanwezig om de patiënt te ondersteunen.
In het geval van coronapatienten die op de IC belanden moeten ze zo ongeveer alles uit de kast halen om de patiënt in leven te houden.
Corona patiënten worden beademt en middels infuuspompen voorzien van een cocktail aan medicatie om belangrijke lichaamsfuncties te ondersteunen.
De behandeling en de bediening van deze apparatuur vraagt om specifieke kennis die alleen IC verpleegkundigen hebben.

In het voorjaar zijn verpleegkundigen van andere afdeling weggehaald en werden buddy van een IC verpleegkundige. Zo kon de IC verpleegkundige zich op de intensive care taken richten en de gewone verpleegkundige de eenvoudige zorgtaken uitvoeren.
Als ik het goed onthouden heb betekent dat je per IC verpleegkundige niet 1 maar 2 coronapatienten kunt behandelen.

Een IC heeft ook een andere bezetting, waar gewone behandelafdelingen in de avond al flink afschalen en er in de nacht een skeleton crew aanwezig is heeft de IC altijd 100% bezetting per bed, ook in de nacht.

Het opleiden van een IC verpleegkundige duurt bij het OLVG 18 maanden.
Mensen moeten dan al HBO-V niveau hebben of A verpleegkundige zijn.

Wat er nu gebeurt is dat mensen die zich hier min of meer voor kwalificeren een spoedtraining voor de IC krijgen. Dit is geenszins een volledige IC verpleegkundige opleiding.
Ook kwa opleidingscapaciteit heb je zoiets niet zomaar ingeregeld. Nieuwe verpleegkundigen moet goed begeleid worden. Dus nu meer mensen opleiden betekent minder mensen beschikbaar op de IC zelf.
Dus op zijn best beginnen er in deze periode extra verpleegkundigen aan de opleiding die deze over 18 maanden afronden. Zeg maar begin 2022 volledig inzetbaar zijn.

Daarnaast heb je dan nog extra IC bedden nodig met de bijbehorende faciliteiten zoals je kunt zien op de foto.
Een gewone verpleegkamer kun je voor nood met wat kunstgrepen wel even als IC gebruiken maar je zult fundamenteel dingen moeten aanpassen zoals bijvoorbeeld aansluitingen voor medische gassen, aansluitingen voor alle medische apparatuur. Aanpassen van de ventilatie (IC werkt met een hogere overdruk en meer ventilatiepunten. Zusterposten op de IC hebben iets weg van een vluchtleidingscentrum met alle monitoren om patiënten te bewaken. Ook die faciliteiten zul je allemaal moeten aanleggen. En dan vergeet ik vast nog het nodige.

Als je ziet dat dit kabinet nog niet eens een app online kan krijgen, had je dan echt gedacht dat ze ook in de zorg even die extra IC capaciteit konden regelen?
Bijlagen
ic bed.jpg
ziekenhuis bed.jpeg

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 09 okt 2020 11:37

MarkVeenstra schreef: 09 okt 2020 11:25
klaastuin schreef: 09 okt 2020 11:12 .. en het hele enorme land kunnen gebruiken om verplegend personeel over te hevelen.
Nu zijn wij een heel klein land.., met korte afstanden (ja Groningen is ver weg in onze beleving... ,maar laten we eerlijk zijn, als we mensen op een andere plek nodig hebben is 2 of 3u reistijd ook het issue niet.., niet dagelijks, je moet ze dan accomoderen in hotels oid).

En juist dat overhevelen doen we wel met patienten (alhoewel sommige ziekenhuizen de boot afhouden en tegelijkertijd hun reguliere zorg niet afschalen, zoals wél was afgesproken om ruimte te maken voor covid patiënten). Als dat met patienten kan, kan dat ook met apparatuur en met personeel.

En de andere suggestie, je hoeft niet per se een nieuw ziekenhuis te bouwen. Of een nood hospitaal (leger) op te zetten. Je kan ook overwegen om enkele centrale ziekenhuizen als covid locaties te bestempelen. Covid patienten naar die centrale plekken brengen en de reguliere zorg van die ziekenhuizen in de directe nabijheid proberen kwijt te kunnen.

Ook niet ideaal, maar wellicht dat de impact op de gewone zorg dan wel veel kleiner is als je een aantal ziekenhuizen in zijn geheel issoleert, ipv in alle ziekenhuizen een gedeelte.
In beide gevallen blijft capaciteit het probleem. T.a.v. personeel doelde ik op de Chinese situatie waarbij er uit het hele land verplegend personeel en artsen naar Wuhan kwamen. Dat werkt als je elders personeel kunt missen en de chinezen konden wat dat betreft putten uit een aardige voorraad. Bij ons kan dat niet omdat we (los van de tekorten die er sowieso al zijn) overal extra personeel nodig hebben voor de corona-patiënten.

Datzelfde geldt voor het inrichten van een paar zkh-en als Corona-lokaties. Los van de enorme operatie die dat zou zijn en het feit dat de benodigde afdelingen niet zomaar op een willekeurige verpleegafdeling ingericht kunnen worden heb je ook daar personeel nodig. Personeel dat je van elders moet halen. Wellicht dat je aan efficiëntie iets wint, maar dat weegt echt niet op tegen de overige bezwaren.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9122
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 09 okt 2020 11:40

Dat je niet ineens een blik IC verpleegkundigen kunt opentrekken snap ik; maar door de Coronazorg te centraliseren zou je ook met de huidige bemensing de druk op tenminste de overige zorg aanzienlijk moeten kunnen verminderen denk ik.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gesloten