Remmen afstellen stadsfiets ?
Blijkbaar één van de moeilijkste dingen van een fiets is het afstellen van de remmen heb ik inmiddels ondervonden.
Ik heb dus een stadsfiets(Trek) van enkele jaren oud en de rechterrem kon ik helemaal intrekken tot tegen het stuur en dan remde hij nog niet goed.
Remblokjes nagekeken en deze waren duidelijk versleten. Deze dus vervangen en nu remt de fiets goed maar ik moet nog steeds de remhendel tot bijna tegen het stuur aantrekken om goed te kunnen remmen. Blijkbaar kan dit door de kabel aan te trekken verholpen worden en dat heb ik dus gedaan en inderdaad dan kan ik de remhendel nog maar half intrekken maar dan zitten de remmen tegen het wiel. Dit kan dan weer afgesteld worden door de kleine vijsjes in of uit te draaien maar uiteindelijk moet ik nog steeds de remhendel bijna helemaal intrekken om goed te kunnen remmen.
Ik heb dan nog een andere fiets van 20 jaar oud staan en wanneer ik hier de remhendel nog maar 1 cm intrek blokkeert het wiel af.
Kan iemand mij eens uitleggen waarom bij de ene fiets de remhendel helemaal moet ingetrokken worden en dan redelijk goed remt en bij een andere fiets de remhendel bij het minste intrekken perfect remt ?
Ik heb dus een stadsfiets(Trek) van enkele jaren oud en de rechterrem kon ik helemaal intrekken tot tegen het stuur en dan remde hij nog niet goed.
Remblokjes nagekeken en deze waren duidelijk versleten. Deze dus vervangen en nu remt de fiets goed maar ik moet nog steeds de remhendel tot bijna tegen het stuur aantrekken om goed te kunnen remmen. Blijkbaar kan dit door de kabel aan te trekken verholpen worden en dat heb ik dus gedaan en inderdaad dan kan ik de remhendel nog maar half intrekken maar dan zitten de remmen tegen het wiel. Dit kan dan weer afgesteld worden door de kleine vijsjes in of uit te draaien maar uiteindelijk moet ik nog steeds de remhendel bijna helemaal intrekken om goed te kunnen remmen.
Ik heb dan nog een andere fiets van 20 jaar oud staan en wanneer ik hier de remhendel nog maar 1 cm intrek blokkeert het wiel af.
Kan iemand mij eens uitleggen waarom bij de ene fiets de remhendel helemaal moet ingetrokken worden en dan redelijk goed remt en bij een andere fiets de remhendel bij het minste intrekken perfect remt ?
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Er zijn verschillend remmen (remsystemen) en verschillende manieren om problemen daarmee op te lossen.
Allereerst zou ik, moest ik van u zijn, de remkabels eens opnieuw aanspannen. Dit in eerst instantie door de kabel los te halen van het remmechanisme bij het wiel en die vervolgens een s goed strak aan te spannen (aan de kabel trekken en de boutjes waarmee de kabel vast zit op het remmechanisme weer vast draaien)
Vervolgens met de fijn afstelling op de remhandel op het stuur proberen de rem af te stellen zodat: de remblokjes niet aanlopen tegen de velg en je niet helemaal hoeft in te knijpen om te kunnen remmen.
Gezien je uitleg vermoed ik dat je een Cantiliver rem hebt (https://defietssite.nl/cantilever-remmen/) of een zogenoemde V-brake. Om die af te stellen kun je hier een kijkje nemen: https://defietssite.nl/techniek/v-brake ... afstellen/
En voor algemene informatie kun je hier een hoop vinden: https://www.fietsenopfietsen.nl/rem-afstellen-fiets
Voor het specifiek beantwoorden van jouw vraag is het handig als je wat foto's plaatst van je remsysteem. Dan kunnen mensen met ervaring hiermee je uitleggen hoe je in jouw specifieke geval aan het werk moet gaan.
succes.
Allereerst zou ik, moest ik van u zijn, de remkabels eens opnieuw aanspannen. Dit in eerst instantie door de kabel los te halen van het remmechanisme bij het wiel en die vervolgens een s goed strak aan te spannen (aan de kabel trekken en de boutjes waarmee de kabel vast zit op het remmechanisme weer vast draaien)
Vervolgens met de fijn afstelling op de remhandel op het stuur proberen de rem af te stellen zodat: de remblokjes niet aanlopen tegen de velg en je niet helemaal hoeft in te knijpen om te kunnen remmen.
Gezien je uitleg vermoed ik dat je een Cantiliver rem hebt (https://defietssite.nl/cantilever-remmen/) of een zogenoemde V-brake. Om die af te stellen kun je hier een kijkje nemen: https://defietssite.nl/techniek/v-brake ... afstellen/
En voor algemene informatie kun je hier een hoop vinden: https://www.fietsenopfietsen.nl/rem-afstellen-fiets
Voor het specifiek beantwoorden van jouw vraag is het handig als je wat foto's plaatst van je remsysteem. Dan kunnen mensen met ervaring hiermee je uitleggen hoe je in jouw specifieke geval aan het werk moet gaan.
succes.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Ik dacht dat er nog maar één systeem werd gebruikt en dat zijn de v remmen.
Zowel onze oude als nieuwe fietsen (batavus, trek,) zijn allemaal v remmen.
Die kabel heb ik dus bijgetrokken zoals wordt voorgeschreven, maar dan zitten de remblokjes tegen het wiel aan. Wanneer ik deze dan afregel via de remhendel raken de blokjes het wiel niet meer maar dan moet ik weer bijna heel de remhendel intrekken vooraleer de fiets deftig remt.
Aan derdelijke v rem kan toch niet veel meer verslijten dan de remblokjes veronderstel ik?
Zowel onze oude als nieuwe fietsen (batavus, trek,) zijn allemaal v remmen.
Die kabel heb ik dus bijgetrokken zoals wordt voorgeschreven, maar dan zitten de remblokjes tegen het wiel aan. Wanneer ik deze dan afregel via de remhendel raken de blokjes het wiel niet meer maar dan moet ik weer bijna heel de remhendel intrekken vooraleer de fiets deftig remt.
Aan derdelijke v rem kan toch niet veel meer verslijten dan de remblokjes veronderstel ik?
V Brakes dus...
Bij kabelbediende remmen is het grootste probleem de compressie/vering in de buitenkabel.
Vandaar dat achterremmen het altijd veel slechter doen, er is simpelweg meer compressie.
Daarna de blokken in combinatie met de velg/vervuiling van de velg.
Zoek dus buitenkabels waar het predikaat "compressieloos/arm" aan hangt.
Knijp in de hendel van de rem die het matig/slecht doet en kijk hoeveel je de hendel nog verder in kan knijpen nadat de blokken tegen de velg komen.
Dit geeft al een aardige indicatie of het probleem in de kabels zit.
Bij kabelbediende remmen is het grootste probleem de compressie/vering in de buitenkabel.
Vandaar dat achterremmen het altijd veel slechter doen, er is simpelweg meer compressie.
Daarna de blokken in combinatie met de velg/vervuiling van de velg.
Zoek dus buitenkabels waar het predikaat "compressieloos/arm" aan hangt.
Knijp in de hendel van de rem die het matig/slecht doet en kijk hoeveel je de hendel nog verder in kan knijpen nadat de blokken tegen de velg komen.
Dit geeft al een aardige indicatie of het probleem in de kabels zit.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Er worden nogsteeds veel verschillende rem systemen gebruikt hoor. Maar V-breaks zijn volgens mijn ervaring wel één van de lastige om af te stellen.
Sowieso beginnen met alles eens flink te smeren en schoon te maken. Bijv met een spuitbus WD40.
En dan deze handleiding volgen: https://www.123step.nl/Files/2/59000/59 ... 584ygL.pdf
Sowieso beginnen met alles eens flink te smeren en schoon te maken. Bijv met een spuitbus WD40.
En dan deze handleiding volgen: https://www.123step.nl/Files/2/59000/59 ... 584ygL.pdf
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Remvlakken ontvetten!!
Met die hele kleine schroefjes vlakbij de draaipunten kun je de weerspannig links/rechts instellen om ze netjes te centreren en aanlopen te voorkomen.karine01 schreef: ↑08 okt 2020 20:03 Zowel onze oude als nieuwe fietsen (batavus, trek,) zijn allemaal v remmen.
Die kabel heb ik dus bijgetrokken zoals wordt voorgeschreven, maar dan zitten de remblokjes tegen het wiel aan. Wanneer ik deze dan afregel via de remhendel raken de blokjes het wiel niet meer maar dan moet ik weer bijna heel de remhendel intrekken vooraleer de fiets deftig remt.
Let ook op dat de blokjes op de juiste positie zitten en de juiste toe-in hebben, als dat niet goed zit kunnen ze ook aanlopen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Inderdaad, alles nog eens overlopen en goed afgesteld.
Wil ik voorkomen dat de remblok het wiel raakt zonder ik aan de rem kom moet ik de rem zo afstellen dat ik de remhendel bijna helemaal tot tegen het stuur kan intrekken.
Bij de rem vooraan is dit minder het geval.
Ik heb ook het gevoel of het lijkt dat de remkabel zelf is uitgerokken maar dit zou me verbazen daar deze Trek fiets nog maar een 2 a 3 jaar oud is.
Blijft opvallend hoe enkele racefietsen(+- 7 jaar) en mountainbikes(+- 20jaar) waarvan de kabels nog nooit zijn vervangen perfect remmen en de remhendel maar +- 1 cm moet ingetrokken worden.
Nogmaals de Trek remt nu ook prima alleen moet je de remhendel bijna helemaal intrekken wil je het wiel blokkeren.
Er staat hier ook nog een Batavus en Gazelle stadsfiets van +- 5 jaar oud en die hebben in mindere mate hetzelfde probleem achteraan de rem.
Zal het dan toch bij de stadsfietsen zoals keezx zegt het eerder slijtage van de remkabel zijn ?
Wil ik voorkomen dat de remblok het wiel raakt zonder ik aan de rem kom moet ik de rem zo afstellen dat ik de remhendel bijna helemaal tot tegen het stuur kan intrekken.
Bij de rem vooraan is dit minder het geval.
Ik heb ook het gevoel of het lijkt dat de remkabel zelf is uitgerokken maar dit zou me verbazen daar deze Trek fiets nog maar een 2 a 3 jaar oud is.
Blijft opvallend hoe enkele racefietsen(+- 7 jaar) en mountainbikes(+- 20jaar) waarvan de kabels nog nooit zijn vervangen perfect remmen en de remhendel maar +- 1 cm moet ingetrokken worden.
Nogmaals de Trek remt nu ook prima alleen moet je de remhendel bijna helemaal intrekken wil je het wiel blokkeren.
Er staat hier ook nog een Batavus en Gazelle stadsfiets van +- 5 jaar oud en die hebben in mindere mate hetzelfde probleem achteraan de rem.
Zal het dan toch bij de stadsfietsen zoals keezx zegt het eerder slijtage van de remkabel zijn ?
Wat ik zei, HET probleem van V brakes is de compressie (en niet slijtage) van de buitenkabels.
Dat komt omdat V brakes een hoge Mechanical Avantage hebben, dat is veel kracht op het remblok met relatief weinig handkracht en veel kabeltrek
Keerzijde is dat vering in het systeem van buitenkabel en remhefboom veel invloed heeft op het functioneren.
Uitrekken van de binnenkabel speelt zo goed als geen rol.
Racefietsen hebben in het algemeen minder MA en stijvere remmen (remhoeven) en meestal ook geen lange buitenkabel achter.
Dat komt omdat V brakes een hoge Mechanical Avantage hebben, dat is veel kracht op het remblok met relatief weinig handkracht en veel kabeltrek
Keerzijde is dat vering in het systeem van buitenkabel en remhefboom veel invloed heeft op het functioneren.
Uitrekken van de binnenkabel speelt zo goed als geen rol.
Racefietsen hebben in het algemeen minder MA en stijvere remmen (remhoeven) en meestal ook geen lange buitenkabel achter.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig