Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Wielsets(disc) uitwisselbaar

dahlers
Forum-lid

dahlers 12 okt 2020 08:15

Ik vraag mij of je verschillende disc wielsets kunt uitwisselen, dus met verschillende remschijven op dezelfde remblokjes, geeft dit geen problemen? En dien je de remschijven eenmalig in te remmen op de remblokjes?

En om het nog ingewikkelder te maken, hoe het zit met het wisselen van disc wielsets tussen verschillende fietsen? Dien je elke keer de remblokjes opnieuw in te remmen bij andere schijven, afkomstig uit een andere fiets? :D

japiecarbon
Forum-lid HC

japiecarbon 12 okt 2020 08:35

Ik doe zoieso niet aan inremmen, ik merk daar echt totaal geen verschil tussen. Zolang de wielen en schijven hetzelfde zijn afgesteld dan zijn ze gewoon uit te wisselen.

Je moet natuurlijk wel opletten dat de de juiste blokken voor de schijven gebruikt. Sommige schijven zijn voor een specifiek blok type.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 12 okt 2020 08:48

Een nieuwe schijf rem je best wel in met nieuwe blokken. Nieuwe blokken inremmen? Ik zie er ook niet echt het nut van in.

Ik wissel mijn wielen ook op de gravelracer, al mijn wielen hebben dezelfde naaf (DT350) waardoor dit probleemloos gaat (soms de remblokken wat uit elkaar duwen voordat het nieuwe wiel erin gaat)
Afbeelding

JoostG
Forum-lid

JoostG 12 okt 2020 09:25

dahlers schreef: 12 okt 2020 08:15 Ik vraag mij of je verschillende disc wielsets kunt uitwisselen, dus met verschillende remschijven op dezelfde remblokjes, geeft dit geen problemen? En dien je de remschijven eenmalig in te remmen op de remblokjes?

En om het nog ingewikkelder te maken, hoe het zit met het wisselen van disc wielsets tussen verschillende fietsen? Dien je elke keer de remblokjes opnieuw in te remmen bij andere schijven, afkomstig uit een andere fiets? :D
Dat kan. Ik wissel tussen verschillende wielsets (centre lock of 6-bolt, verschillende naven). In de meeste gevallen kan dat zonder opnieuw afstellen (ik werk met zogenaamde shim-metjes, extreem dunne spacers, onder de remschijven waardoor ze zo goed als op dezelfde hoogte zitten). Bij 1 setje dien ik de caliper voor wel opnieuw in te stellen omdat anders spaken de caliper raken (ook weer opgelost met spacers).

Remschijf heb ik nog nooit ingeremd, wel nieuwe blokjes.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

dahlers
Forum-lid

dahlers 12 okt 2020 10:04

JoostG schreef: 12 okt 2020 09:25
dahlers schreef: 12 okt 2020 08:15 Ik vraag mij of je verschillende disc wielsets kunt uitwisselen, dus met verschillende remschijven op dezelfde remblokjes, geeft dit geen problemen? En dien je de remschijven eenmalig in te remmen op de remblokjes?

Dat kan. Ik wissel tussen verschillende wielsets (centre lock of 6-bolt, verschillende naven). In de meeste gevallen kan dat zonder opnieuw afstellen (ik werk met zogenaamde shim-metjes, extreem dunne spacers, onder de remschijven waardoor ze zo goed als op dezelfde hoogte zitten). Bij 1 setje dien ik de caliper voor wel opnieuw in te stellen omdat anders spaken de caliper raken (ook weer opgelost met spacers).

Remschijf heb ik nog nooit ingeremd, wel nieuwe blokjes.
Klinkt goed! Waar koop je deze shim-metjes?

JoostG
Forum-lid

JoostG 12 okt 2020 10:45

6-bolt heb ik gekocht bij:
https://www.bike24.com/p226069.html

In het geval van de centrelock heb ik een ring gebruikt die ik kreeg bij een centrelock adapter.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 12 okt 2020 10:50

Ik gebruik twee wielsets door elkaar. Beide van DT Swiss. Met hydraulische remmen gaat het vanzelf goed. Met mechanische schijfremmen was het elke keer klooien.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 okt 2020 10:58

Ik heb shims gekocht in de USA (voor gebruik bij center-lock). Best prijzig ivm de verzendkosten, maar ik heb nergens anders iets kunnen vinden.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 12 okt 2020 12:50

https://www.justpedal.nl/nl/schijfrem-p ... results=18

Singlespeed.nl in Amersfoort heeft ze.

Hanz Bé
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Hanz Bé 12 okt 2020 12:54

Die zijn voor 6-gaats. Het ligt er net aan wat ts nodig heeft.

dahlers
Forum-lid

dahlers 12 okt 2020 13:36

Shims voor center lock ben ik naar op zoek.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 12 okt 2020 13:47

Het gaat er bij inremmen om dat de blokken een bepaalde tempratuur hebben gehad voor slijtage. Niet perse dat je het blok inremt op de schijf, dat gebeurt toch wel.

Ik rem nooit echt in. Wat ik wel doe als ik een keer in de bergen ben nieuwe blokken erin, daar kan ik dan minimaal een jaar mee voorruit en warm zijn ze dan ook geworden.

Je zou even moeten kijken wat de afmetingen van zo'n shim zijn. Misschien passen de tune lefty naaf shims wel. Die heeft R2 wel

Plaats reactie