Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5008
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 13 okt 2020 10:56

wasbeer2006 schreef: 13 okt 2020 10:29
1. We moeten wel snappen dat een mensen leven normaal ook maar zo,n 60K per jaar mag kosten, heb je iets wat meer kost wordt meestal een behandeling niet gegeven. dat is al jaren zo, dus we maken al keuzes;
Waar is dit op gebaseerd?!

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 13 okt 2020 10:56

thestudent schreef: 13 okt 2020 09:49 Ik was nooit zo een fan van Maurice. Maar bij de opmerkingen in dit artikel is er niet zo heel veel tussen te krijgen
Challenge accepted.

A Maurice geeft geen verklaring waarom handen wassen wel of niet goed is.
Gelukkig maar dat ze in de OK hun handen schoon in een steriele handschoen stoppen anders zouden we heel wat meer antibiotica moeten voorschrijven. En er zouden dan ook meer mensen overlijden als gevolg van 'complicaties'.

B "Want waarom zouden die grotere druppels zich in februari bij ons anders gedragen dan in juli?" Ja joh, temperatuur, luchtvochtigheid. In droge lucht zijn ze zo weg.
Waarschijnlijk is Maurice vergeten hoe zijn geexpeireerde lucht eruit ziet als het een stukje beneden nul is.

C "Ik meld al een tijd dat het overgrote deel van de mensen die besmet raken, dat overkomt doordat zij het virus inademen." Zijn dan ook mensen die op andere manieren besmet zijn? Bijvoorbeeld omdat ze hebben geluisterd naar iemand met corona waarna het via hun oren binnengekomen is?

D "Hoe minder virus je inademt, hoe minder ziek je wordt. "
Briljant, Nobelprijs voor die man, hoe krijg je het bedacht.
Je zou denken, nog even en hij komt met het idee van controled contamination, een minimale 'viral dose' om je immuunsysteem te activeren zodat je afweer hebt mocht je aan een hoge viral dose worden blootgesteld.
Waarschijnlijk hebben miljoenen Nederlanders die minimal viral dose al gehad, gewoon omdat die ronddwarrelt in de lucht.

E "De verspreidingspatronen van het virus tonen behoorlijk wat overeenkomsten met die van influenza." Ja koeienmelk lijkt veel op geitenmelk. Nog meer 'nieuws'?

F "Mondbescherming, ook niet-professionele, zorgt ervoor dat je minder virus inademt. "
Ja prachtig, gemeten bij een masker dat je net op je gezicht hebt gezet. Zodra het vochtiger wordt is het een prachtige incubator geworden waar virusdeeltjes zicht lekker kunnen nestelen tot ze door een teug lucht losgezogen worden en in je luchtwegen verdwijnen.

G "Om een binnenruimte coronaveilig te maken, helpen grondige ventilatie, luchtreinigers en een luchtvochtigheid die niet te laag is (bij kamertemperatuur niet onder de 40 procent relatieve luchtvochtigheid. Hier staat dit goed uitgelegd)."
Ja mooie grafiekjes, ik denk dat het komt omdat er in de zomerperiode nauwelijks mensen pepernoten eten. Die liggen dan niet in de winkel. We moeten dus gewoon stoppen met de verkoop van pepernoten.

H "Het RIVM en het OMT lijken weinig te willen leren van buitenlandse studies en ontwikkelingen." Bij uns ist alles besser, het is om het even, het is des ambtenaars om toch nog even alles zelf te bedenken.

I "Hoe kan het zijn dat het zo goed gaat in landen als China, Zuid-Korea en Japan?"
Geen idee, ik zal het van de week eens vragen aan de Aziatische snackbareigenaar, die stonden begin maart al met mondkapjes in de zaak. Hoe zou dat nou toch komen?

J "De manier waarop de GGD’en en het RIVM data verzamelen en presenteren zijn verre van acceptabel." Ja daar heeft hij een punt, maar helaas zie ik dat ook niet terug in de presentaties van Maurice.
Er is zoveel aan de knoppen gedraaid dat je elke periode, hoe kort ook, apart moet beoordelen. Maurice doet dat ook niet, die rekent al net zo lineair als team rood.

K " De werkwijze van journalisten draagt sterk bij aan grote angst bij veel mensen. "
Vreemd, we hebben in dit land helemaal geen journalistiek, we hebben wel mediabedrijven die hun content aangeleverd krijgen via het Haags politiek bureau.
Hoe kun je als onderzoeker die dingen nou niet zien, wat zegt dat over de manier waarop je dan onderzoek doet?

L "Leer nu eens van onderzoeken die zijn uitgevoerd in de rest van de wereld!"
Maurice heeft een beetje last van Nederfobie, ook in Nederland is daar onderzoek naar gedaan. Eigenlijk heeft het niets met super spreading te maken maar alles met contact moment en de duur van die momenten. Als ik 10 keer per dag naar de supermarkt en bouwmarkt ga loop ik waarschijnlijk hetzelfde risico.

M "Het idee dat vervolgens via ons bron- en contactonderzoek de gevallen ook heel laag blijven, is gebaseerd op wensdenken. "
Ik zou hopen dat het gebaseerd is op "meten is weten" Voorlopig hoor of lees je niets wat er uit die onderzoeken komt, Ow wacht men is vergeten relevante data van die gesprekken op te slaan.

Ik kan doorgaan maar volgens mij is wel duidelijk, het verhaal van Maurice is net zo waterdicht als een mondmasker.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5513
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 okt 2020 11:30

Hij heeft t erg simpel opgeschreven. Dat klopt, hij bedient zijn mogelijke doelgroep beter dan de meeste wetenschappers ooit zouden doen. Hierdoor komt het wat koddig over.

Wat hij in het kort bedoeld.

Handen wassen klinkt logisch, maar oppervlaktebesmetting is niet de primaire besmettingsvorm voor Repiratoire virussen die moeten letterlijk diep ingeademd worden om echt goed ziek te worden. Dus handen wassen zet erg weinig zoden aan de dijk. Voor voorkomen van darmvirussen echter wel weer prima, voor bacteriën ook. Maar handen wassen moet je altijd maar doen voor t eten.

1.5 meter afstand houden hangt samen met de verspreiding door grote virusdruppels. Terwijl er al in meerder landen is vastgesteld dat de mass spread events door aerosolen komen. Je kan binnen 1.5 meter afstand houden, maar als daar voldoende aerosolen vrijkomen ben je totaal kansloos. Hierdoor heb je juist de superspreading events.
In het buitenland gooien ze juist bijna alles op het uitzoeken van de superspreading events. Coronaverspreiding is weinig linear. Sommige mensen verspreiden helemaal niet, andere heel veel. Hier loopt bron en contactonderzoek dus spaak wanneer je vooruit zoekt in plaats van terug. Wie kan mijn corona patient nog meer besmet hebben? IPV Waar is mijn Patient besmet geraakt? Bij de eerste verspil je veel tijd omdat de meeste toch nauwelijks besmettingen veroorzaken. Heb je meerdere patienten die op dezelfde plek besmet geraakt zijn heb je een cluster. En dan kan je zoeken wie er nog meer bij dat evenement aanwezig waren.

Sorry maar ik houd de journalistiek ook dele verantwoordelijk voor de manier waarop al maanden op elk ernstig geval gesprongen wordt.

Punt N. Ct waarde van de test is belangrijk. Sowieso mee eens. Alles boven 32 is niet zinvol om op door te zoeken.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5513
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 okt 2020 11:38

Weer een prachtig mediavoorbeeld.

https://nos.nl/artikel/2352120-nederlan ... virus.html

Tja, mijn Oma is jaren gelden overleden op 84-jarige leeftijd toen ze misschien wel voor de 17e keer in haar leven griep kreeg.

Dit soort dingen voorkom je niet. Niet met een vaccin. Niet met een lage graad van corona. Dit hoort er nu gewoon bij. Corona is er. Corona blijft en Corona heeft zich voorgoed gevestigd. En als het je tijd is om eraan dood te gaan. Ga je er aan dood. Of je nu antistoffen hebt van de vorige besmetting of niet. Mocht je dan ook nog beenmergkanker hebben, tja wat verwacht je dan? Dan ga je echt overal aan dood.
Dit wil maar niet indalen bij de bevolking. Het leven is eindig en niet altijd maakbaar.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 13 okt 2020 11:49

Nou nou, trek de dingen even lekker uit hun verband zeg. De nieuwswaarde van het overlijden van deze vrouw zit niet in het feit dat ze is overleden of dat dat heel zielig is, maar in het feit dat ze het eerste geregistreerde geval is dat overlijdt aan een herbesmetting met COVID.

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 13 okt 2020 11:54

Tja een doodzieke kanker patiënte die in de winter van haar leven zit gaat dood aan kanker en heeft corona opgelopen...

Hup weer een corona dode opgeteld bij de statistieken = leugen

Gebruikersavatar
Jans
Forum-lid HC
Berichten: 8863
Lid geworden op: 08 feb 2015 15:19
Locatie: Crestet

Gebruikersavatar Jans 13 okt 2020 11:55

Maar wel met een andere tak van het virus. Onze buurvrouw overleed een maand geleden ook aan Waldstrom. Wel een stuk jonger.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5513
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 okt 2020 12:01

De eerste Nederlandse... wat niet zo nieuwswaardig is. Dat het kon wisten we allang.

Men heeft blijkbaar de illusie heeft dat je eenmaal besmet en genezen "immuun" bent en dat we er met een vaccin dus zijn... Laat immuniteit vooral afhangen van de sterkte van je immuunsysteem. Dat hekel ik vooral. Ben je eenmaal in de 80 dan is immuniteit niet meer zo vanzelfsprekend.

Ik hekel juist de gedachte van deze "immuniteit" niet omdat het zielig is. Sorry een oudere die sterft is niet per definitie niet zielig. Mijn Oma was ook niet zielig en was er rustiger onder dan de familie destijds. Je mag best emotioneel zijn bij een overleden persoon dat bedoel ik niet. Was ikzelf ook, maar als je erop terugkijkt. Kan je zoiets voorkomen?

Nee dat kan niet.

Er zullen zelfs met vaccin nog genoeg ouderen overlijden aan corona. Hun immuunsysteem is gewoon niet meer wat het geweest is. En het lichaam kan na een bepaalde tijd een flinke koorts met longontsteking gewoon niet meer aan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Jcheese
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 mei 2019 11:44

Jcheese 13 okt 2020 12:02

Pff ja dit soort berichten draagt inderdaad wel bij aan de angst voor het virus in stand houden. Overigens staan er iedere dag wel berichten zoals dit op de grotere mediasites. Hoe zij hun berichtgeving doen hebben ze gelukkig in dit land volledig zelf in de hand en is niet eenvoudig aan te passen. Het draagt echter wel bij aan de polarisatie tussen mensen met angst aan de ene kant, en de mensen die iets vrijer denken aan de andere kant.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9120
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 okt 2020 12:10

EDIT: ik reageerde op een post van klaastuin. Die is nu ineens verdwenen :?

Dit geval is uniek blijkbaar.
Of het daarom nieuwswaarde heeft? Er is niets onverwachts of onverklaarbaars gebeurd, niets wat ook maar op een manier zou kunnen leiden tot andere inzichten.
Ondertussen wel weer een Corona-dode voor de statistieken erbij, zoals RVV terecht opmerkt. Waar in dit geval geen enkele aanleiding voor is om iets van beleid op aan te passen (hoeveel van dit soort gevallen zijn er?).

Daarnaast bevestigen dergelijke berichten velen in hun angst vrees ik. Dat is mensen nauwelijks kwalijk te nemen, aangezien de media haar verantwoordelijkheid amper neemt en mensen niet goed informeert.
Laatst gewijzigd door 53x11 op 13 okt 2020 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
RVV
Forum-lid
Berichten: 2226
Lid geworden op: 12 apr 2014 16:12

Gebruikersavatar RVV 13 okt 2020 12:11

rikkert schreef: 13 okt 2020 07:41
RVV schreef: 12 okt 2020 23:42 Van die zogenaamde 2e golf is gewoon geen sprake... daar zou nu sprake van zijn als er weer meer dan 1000 mensen op de ic zouden liggen.
Defineer 2e golf: steeds meer mensen besmet, dan is wel degelijk een tweede golf. Als de definitie is mensen op de ic van valt de tweede golf tot nu toe mee.
Dit is de de grootste denkfout die word gemaakt. Er zijn niet steeds meer mensen besmet. Dan bijvoorbeeld bij de eerste golf. Er worden alleen heel veel meer mensen getest. De eerste golf werd nagenoeg niemand getest niet getest = niet geregistreerd. Maar er waren heel veel meer besmettingen dan nu. Misschien wel honderdduizenden besmettingen. Maar 90 procent van de besmette mensen heeft nagenoeg geen klachten gehad.

Nu worden er veel besmettingen geregistreerd waar met de PCR testen ook nog een keer veel op valt af te dingen. Maar nergens blijkt uit dat deze besmettingen ook de zorg belasten zoals de eerste golf.

Het grote probleem is, de zorg lijkt nu nog maar uit 2 dingen te bestaan.. groep A) COVID groep B) alle andere ziektes en ongemakken die denkbaar zijn.

En dat zorgt voor een oneerlijke 2 deling en ook gerommel met de cijfers. Want het enige wat je nu hoort zijn de corona patiënten in de zorg (groep A) over groep B alle andere ziektes en de daarbij behorende sterftes hoor je helemaal niets meer. En dat is schandalig want groep A heeft een zodanige voorrang dat groep B daar zwaar de dupe van word. Mijn eigen moeder is gewoon een half jaar tot een jaar eerder overleden omdat ze niet meer de zorg kreeg/kon krijgen omdat ze in groep B zat.

De ziekenhuis cijfers zijn niet zo dramatisch als word geschetst. Iemand met een levensbedreigende zware griep lag voorheen ook a op de IC. Toen was het nooit een publiek probleem. Nu ligt iemand met een zware griep en coronaresten in zijn lijf (statistisch is die kans namelijk heel groot gezien de hoge besmettingen van in het voorjaar) en hij is automatisch een corona patiënt.

Een heel groot deel van de bevolking heeft al corona opgelopen. Een goed immuunsysteem heeft dit opvangen.. maar de resten zitten nog in ons lijf.. bij het eerste het beste hoestje moet men zich laten testen... verrek we testen weer een corona besmetting.

Er zullen logischerwijs alleen maar meer mensen positief getest worden. Maar dit is NIET de 2e golf zoals ons word voorgelogen.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 13 okt 2020 12:14

thestudent schreef: 13 okt 2020 12:01 De eerste Nederlandse... wat niet zo nieuwswaardig is. Dat het kon wisten we allang.

Men heeft blijkbaar de illusie heeft dat je eenmaal besmet en genezen "immuun" bent en dat we er met een vaccin dus zijn... Laat immuniteit vooral afhangen van de sterkte van je immuunsysteem. Dat hekel ik vooral. Ben je eenmaal in de 80 dan is immuniteit niet meer zo vanzelfsprekend.

Ik hekel juist de gedachte van deze "immuniteit" niet omdat het zielig is. Sorry een oudere die sterft is niet per definitie niet zielig. Mijn Oma was ook niet zielig en was er rustiger onder dan de familie destijds. Je mag best emotioneel zijn bij een overleden persoon dat bedoel ik niet. Was ikzelf ook, maar als je erop terugkijkt. Kan je zoiets voorkomen?

Nee dat kan niet.

Er zullen zelfs met vaccin nog genoeg ouderen overlijden aan corona. Hun immuunsysteem is gewoon niet meer wat het geweest is. En het lichaam kan na een bepaalde tijd een flinke koorts met longontsteking gewoon niet meer aan.
De eerste wereldwijd volgens het artikel. Maar dat terzijde. Ik snap niet hoe je een artikel als dit onder angstzaaien kunt scharen. Het is een feitelijke beschrijving van iets met nieuwswaarde. Hoe groot die nieuwswaarde is kun je het over hebben, maar wereldwijd de eerste, daar mag je van mij een artikeltje aan wijden.

Veel mensen zullen hier niet van opkijken omdat het bevestigt wat we al vermoedden. Er zal vast een groep zijn die denkt dat je nooit opnieuw besmet kunt worden en wellicht schrikt die van zo'n bericht. Maar ligt dat dan aan het bericht of aan die mensen?

Overigens is een oma van mij dit voorjaar overleden aan Corona. Er was werkelijk niemand in de familie die het idee had dat iets heel anders was dan mogelijk met een griepje. De manier waarop was alleen wel ontzettend kloten (qua afscheid nemen, begrafenis e.d.) Het idee dat we met z'n alleen niet weten dat het leven eindig is en dat oude mensen kwetsbaar zijn is echt een drogreden.

Edit: @53x11: die staat gewoon nog op de vorige pagina volgens mij ;)

Gesloten