Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 13 okt 2020 13:43

En groepsimmuniteit door besmettingen wordt duidelijk niet op gekoerst dus dan blijft er maar 1 over. Ik weet alleen niet of het woord groepsimmuniteit helemaal passend is bij de situatie met een vaccin.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9120
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 okt 2020 13:46

Reeds gezien en gelezen. Volgens mij is nog onduidelijk of dit een definitieve versie is.
In geen van de scenario's komt voor zover ik kan zien sluiting van lagere en middelbare scholen voor; dat is dan wel weer fijn.
Dat het zo verschrikkelijk lang heeft geduurd voordat een dergelijke (concept?) routekaart gemaakt is, vind ik exemplarisch. Over de indicatoren voor de verschillende risiconiveaus heb ik nog geen mening, want nog niet in detail naar gekeken.

(De routekaart geeft geen antwoord op mijn vorige vraag naar gewenste uitkomst; wat dat betreft zeker niet gerustgesteld)
Laatst gewijzigd door 53x11 op 13 okt 2020 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9120
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 okt 2020 13:47

klaastuin schreef: 13 okt 2020 13:43 En groepsimmuniteit door besmettingen wordt duidelijk niet op gekoerst dus dan blijft er maar 1 over. Ik weet alleen niet of het woord groepsimmuniteit helemaal passend is bij de situatie met een vaccin.
Oprechte vraag: Wat is het verschil dan?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 13 okt 2020 13:56

53x11 schreef: 13 okt 2020 13:47
klaastuin schreef: 13 okt 2020 13:43 En groepsimmuniteit door besmettingen wordt duidelijk niet op gekoerst dus dan blijft er maar 1 over. Ik weet alleen niet of het woord groepsimmuniteit helemaal passend is bij de situatie met een vaccin.
Oprechte vraag: Wat is het verschil dan?
Ik zit te denken aan een situatie zoals met de griepprik. In zekere zin klopt het natuurlijk dat je daarmee een deel van de bevolking voor een tijdje immuun maakt, maar ik denk dat de meeste mensen een ander beeld hebben bij het woord immuniteit.

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9120
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 13 okt 2020 14:09

Dat laatste denk ik ook, en daarmee onderschrijf je mijn eerdere "oproep" (aan media) om betere info over de werking van het immuunsysteem te verschaffen.

Je schreef eerder dat "Info over het immuunsysteem (...) natuurlijk overal te vinden (is)". Ben je het met me eens dat zelfs als die informatie eenduidig beschikbaar is (wat vast niet zo is), er niet van iedereen verwacht mag worden dat ze "dus" moeten snappen hoe het immuunsysteem werkt?

(ook in jouw voorbeeld: wat is voor het immuunsysteem van de patient het verschil met immuniteit door besmetting?)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5513
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 13 okt 2020 14:16

Die concept routekaart lijkt per veiligheidsregio te werken? Of heb ik het mis. Deze geven ze nu dezelfde aanduidingen. Waakzaam, zorgelijk, ernstig en zeer ernstig. Of verklaren we ook een code voor het hele land.

Maar dat betekent weer dat in de ene veiligheidsregio straks zaken sluiten en in de andere open blijven. Wat weer extra verplaatsingen met zich meebrengt. En rare dingen zoals in het ene dorp is het café open en in het andere dorp 5km verderop is het dicht. Dat valt weer niet uit te leggen.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3209
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 13 okt 2020 14:17

Groepsimmuniteit door besmetting is een gevolg van het gecontroleerd laten rondgaan van het virus. Niet een doel. De controle is op dit moment weg. Vandaar dat de rem er op moet.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 628
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 13 okt 2020 14:19

53x11 schreef: 13 okt 2020 14:09 Dat laatste denk ik ook, en daarmee onderschrijf je mijn eerdere "oproep" (aan media) om betere info over de werking van het immuunsysteem te verschaffen.

Je schreef eerder dat "Info over het immuunsysteem (...) natuurlijk overal te vinden (is)". Ben je het met me eens dat zelfs als die informatie eenduidig beschikbaar is (wat vast niet zo is), er niet van iedereen verwacht mag worden dat ze "dus" moeten snappen hoe het immuunsysteem werkt?

(ook in jouw voorbeeld: wat is voor het immuunsysteem van de patient het verschil met immuniteit door besmetting?)
Ik vind wat dat betreft eigenlijk 2 dingen (die ik hierboven al heb geprobeerd te duiden):
1) het lijkt me niet wenselijk om in elk feitelijk nieuwsbericht ook achtergrondinfo te geven; scheiding tussen nieuws- en achtergrond/duidingsartikelen zoals we die nu hebben lijkt me een goed uitgangspunt;
2) eenduidige info over het immuunsysteem lijkt me praktisch gezien vooral wenselijk als we een beeld hebben welke kant het met het vaccin opgaat. Dan kun je gericht informeren. Natuurlijk ben ik niet tegen verduidelijking voor die tijd, maar ik weet bijna wel zeker dat dat voor velen eerder vraagtekens oproept. Maar een beetje verwachtingsmanagement is natuurlijk prima.

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 13 okt 2020 14:24

thestudent schreef: 13 okt 2020 12:01 De eerste Nederlandse... wat niet zo nieuwswaardig is. Dat het kon wisten we allang.

Men heeft blijkbaar de illusie heeft dat je eenmaal besmet en genezen "immuun" bent en dat we er met een vaccin dus zijn... Laat immuniteit vooral afhangen van de sterkte van je immuunsysteem. Dat hekel ik vooral. Ben je eenmaal in de 80 dan is immuniteit niet meer zo vanzelfsprekend.
Ik las dat de betreffende vrouw aan beenmergkanker leed. Dat ze twee keer corona krijgt snap ik wel. Met deze vorm van kanker is je immuumsysteem al helemaal naar de klote.
Elk ander griepje dat ze al eerder heeft gehad zou hetzelfde effect hebben gesorteerd.

thestudent schreef: 13 okt 2020 12:36 Een vaccin veroorzaakt doorgaans niet meer immuniteit dan een daadwerkelijke besmetting met symptomen.
Nog een reden om over mijn eerder vermelde "controled contamination" na te denken.
Stel mensen bloot aan een afgemeten hoeveelheid virus dat net genoeg is om hun immuunsysteem te activeren maar te weinig om in een ziekenhuis te belanden.

Ik denk dat deze zomer al hele volksstammen zijn besmet met die minimal dose en hun immuunsysteem corona direct herkent op opruimt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13511
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 okt 2020 14:59

havana schreef: 13 okt 2020 10:37
2. Rijke mensen in nederland hebben ook betere zorg dan de armen en leven langer, die keuze heeft den haag ook al gemaakt.
Hoe bedoel je dit?
Een aanvullende verzekering kan niet iedereen betalen, zeker niet voor het hele gezin.
Bepaalde medicatie die mensen niet kunnen betalen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39630
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 okt 2020 15:02

Die routekaart kan nu ook gewoon in de prullebak, vandaag weer 549 erbij naar totaal 7393 positieve tests.
Ik snap echt niet waar die allemaal vandaan komen.
Less is bore

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 13511
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 okt 2020 15:02

kxlight schreef: 13 okt 2020 10:56
wasbeer2006 schreef: 13 okt 2020 10:29
1. We moeten wel snappen dat een mensen leven normaal ook maar zo,n 60K per jaar mag kosten, heb je iets wat meer kost wordt meestal een behandeling niet gegeven. dat is al jaren zo, dus we maken al keuzes;
Waar is dit op gebaseerd?!
Op simpele cijfer van de zorgverzekering en behandelingen die ze wel of niet afnemen bij hun leveranciers en leveren aan de patiënten.

Gesloten