Hiermee impliceer je dat van Aert de kopman is bij Jumbo?lugosi schreef: ↑20 okt 2020 14:10Als je er niet in slaagt om dat geel te halen dan kan je dat argument natuurlijk niet gebruiken.daniel1975 schreef: ↑20 okt 2020 11:55
En daar gaat het dus al helemaal mis. 2 etappes en het geel was voor de ploeg vele malen belangrijker geweest dan 5 losse etappes.
Ik denk dat velen in Vlaanderen niet willen zien welke stappen WvA heeft gemaakt onder de vleugels van de Jumbo-ploeg.
En wielrennen is nog steeds een teamsport, waar je als ploeg opereert. En soms rij je dan voor jezelf en soms voor de ploeg. Schijnt heel moelijk te zijn om dat te willen snappen.
In de meeste ploegen rijdt een kopman alleen voor een andere als hij daarmee zijn kansen niet verknoeid.
Veel mensen hebben gewaarschuwd vor de gevolgen hiervan in oktober, zij hebben gelijk gekregen. Maar blijkbaar ligt het nogal gevoelig om dat uit te spreken.
Volgens mij had Jumbo het plan om met 3, maar door uitvallen Kruijswijk met nog 2 kopmannen te zijn in de tour. En daar was Wout van Aert niet 1 van.
Ik zou het als buitengewone luxe ervaren in een ploeg te rijden waar je als (super-)knecht de ruimte krijgt om zelf etappes te pakken! Buiten dat dát ook razend knap van Wout zelf is.
Dat hij buiten de tour, zelf kopman is in enkele eendags koersen is duidelijk. Hij wint er ook een heel aantal, en pakt een heel aantal ereplaatsen. Dus volgens mij is ook die rol goed vervuld!
Maar dat de vorm niet van begin augustus tot half oktober op hoogtepunt kan staan, moge van te voren tot een realistische inschatting behoren. En dan is het aan de ploeg en renner samen om daar keuzes en risico's in te maken.
Wedstrijden volle bak rijden (en winnen), de tour volle bak knechten, plus wat sprints voor eigen kans, en dan nog wat voor-/najaarsklassiekers rijden ... tja, ik geef het je te doen.
De vraag die je kán stellen. Had hij liever niet gereden in de tour, niet gewonnen in de italiaanse wedstrijden.., dat allemaal links laten liggen om alleen de ronde van Vlaanderen te winnen? Alles op 1 paard zetten? Met het risico dat deze wedstrijd niet door gaat, dat de vorm alsnog afknotte, dat je op de dag zelf pech krijgt...?
Maar zoals hij zelf al zei na Gent-Wevelgem. Hij heeft zijn overwinningen al binnen en heeft dat niet meer te bewijzen. Tuurlijk had hij de ronde willen winnen, absoluut. En die sprint zou hij nog wel 10x over willen doen en net anders aanpakken. Maar ik denk niet dat, met de kennis van nu, zijn wedstrijdprogramma zo anders ingevuld was geweest. Ondanks dat Roglic het geel niet heeft weten vast te houden (wat volgens de wattages van Roglic niet lag aan eigen inzinking of tekortkoming.., maar aan een magistrale Pogacar in de klimtijdrit.... ) .