Wielerseizoen 2020
Dat laatste, hij probeert er op een heel smal randje langs te komen, en lijkt ook nog langs een elleboog te moeten die iets uitgestoken is. Het “moment supreme” is helaas niet zichtbaar, omdat dan net de lens wordt schoongeveegd....
Ik ga vooralsnog uit van teveel risico nemen.
Ik ga vooralsnog uit van teveel risico nemen.
Hij zou zijn voorligger zijn wiel geraakt hebben, wat ik zag was dat hij heel kort tegen de graskant reed, er geen uitwijkmogelijkheid meer was en de wind dan nog fout zat ook. Volgens mij is dat riskant maar dat is mijn idee.Desertstorm schreef: ↑21 okt 2020 15:38Hij rijdt hier gewoon in het laatste wiel, niet eens heel dicht bij de kant van de weg. Schijnt dat hij niet is aangeraakt, maar door een windvlaag van zn fiets geduwd is. Volgens mij kun je daar niet zo gek veel aan doen. Stuurmanskunsten of niet.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
Als je daar vanachter zit, zal je altijd op het kantje gaan rijden, dat is sterker dan jezelf. Het risico neem je er dan bij. Meestal gaat het goed, soms niet.
Hopelijk geen (ernstige) verwondingen al lijkt het wel een hersenschudding te zijn (klaagde over duizeligheid, hoofd- en nekpijn)
Niet leuk om zo het seizoen af te sluiten.
Verder een erg mooie koers met een mooie winnaar (al had ik het Declerq ook wel gegund en "den John" ook)
Hopelijk geen (ernstige) verwondingen al lijkt het wel een hersenschudding te zijn (klaagde over duizeligheid, hoofd- en nekpijn)
Niet leuk om zo het seizoen af te sluiten.
Verder een erg mooie koers met een mooie winnaar (al had ik het Declerq ook wel gegund en "den John" ook)
Ik heb nooit beweerd dat VanAert de rol van kopman moest krijgen voor de Tour.ypuh schreef: ↑20 okt 2020 20:26
Om nu achteraf te zeggen dat hij bij andere ploegen als kopman naar de Tour gegaan was, vind ik echt serieus achteraf praat. Vorig jaar verbaasde WvA al door zijn totaal onverwachte touretappe, maar niemand wist hoe hij terug zou komen van zijn blessure. Om hem vervolgens tot kopman te bombarderen terwijl je Dumoulin, Roglic en Kruijswijk in je ploeg hebt, dat zou alleen een Belg kunnen.
................
Ik denk niet dat VanAert mogelijkheden heeft om een grote ronde te winnen. Misschien lukt een kleinere ronde wel. Hij kan wel mikken op een puntenklassement.Keezx schreef: ↑20 okt 2020 20:35 Er was voor de Tour ook geen idee of van Aert uberhaupt potentie had/heeft als ronderenner, hij is nu toch min of meer ontdekt als klassementsrijder dankzij z'n sterke optreden in de Tour.
Achteraf had ie beter naar de Giro kunnen gaan met serieuze winstkansen, maar voor zoiets moet je meestal toch wat ervaring in een grote ronde hebben...
Als je tijdsverschillen die Ganna realiseert in de drie verschillende fasen van tijdopnamen beschouwt dan zie je dat (wat logisch is voor een achtervolger) de curve tegenover die van VanAert dalende is in verhouding tot de afstand. In een normaal Wk-tijdrijden over een normale afstand (zie uci regels omtrent tijdritten wk) haalt ie het niet als je deze cijfers extrapoleert. Ik geloof dus niet dat Ganna onklopbaar was, maar geluk had met de omstandigheden en de vermoeidheid bij enkele van zijn voornaamste tegenstanders.
Alaphilippe was op het WK inderdaad de sterkste man in koers, hij heeft zich dan ook in de Tour voorbereid op het WK in plaats van zich te pletter te rijden zoals sommigen.
Dat VdP altijd de betere geweest is, vind ik een beetje kort door de bocht, als je ziet hoe VdP in MSR niet meekan dan is dat niet omdat je beter bent. Als je de RVV wint met vijftien centimeter in de sprint tegen iemand met het seizoen van VanAert dan is dat niet omdat je beter bent, maar omdat je beter gepiekt hebt tegenover iemand die reeds over z'n hoogtepunt heen is.
Hier ben ik het grotendeels mee eens. Alleen is het zo, denk ik, dat het in dit speciale seizoen, mogelijk was om goed te zijn in zowel de Italiaanse klassiekers als in de RVV en PR en het WK. Maar dat vereiste een aanpak zoals Alaphilippe deze realiseerde, die ook de Tour reed, maar op een andere manier. Het is een kwestie van prioriteiten.MarkVeenstra schreef: ↑20 okt 2020 21:02
Prima, zoiets dacht ik al.
Maar volgens mij moet je 1 stapje naar achteren nemen. Wat is de volgorde van prioriteiten van de wedstrijden?
Daarna, hoe gaan we die wedstrijden zo goed mogelijk rijden? Met welke kopman(nen) en welke helpers?
Lijkt me duidelijk dat voor jumbo de tour het hoofddoel was. Daar hadden ze 2 kopmannen en een batterij klasbakken als helpers!
Dat die helpers echt goed waren blijkt uit hun eigen kopmanschappen en overwinningen, in andere wedstrijden. En anders waren er wel ereplaatsen.
Bedenk ook dat je in een normaal seizoen wat meer periodiseringen hebt. Dan had je van Aert helemaal klaar kunnen stomen om zo goed als mogelijk op de klassiekers te staan in het voorjaar. En daarna met wat rust, nog as good as it gets in de tour de France als knecht. Waar hij in 2019 ook al wist te winnen.
Dus ja, je kan vanuit alleen Wout van Aert afvragen of je anders had moeten rijden in de tour (of helemaal skippen), met de wetenschap van de vele podiumplaatsen de laatste weken. Maar met de herstart van 't seizoen lag zijn persoonlijke doel op de Italiaanse klassiekers. Niet op de ronde van Vlaanderen . Had je daar ook andere keuzes moeten maken?
Ernie C. schreef: ↑20 okt 2020 21:48
Ik heb niet over het verschil tussen MSR en het WK maar de overeenkomst. Bij beide kon hij het wiel van Alaphilippe niet houden. In MSR kwam hij terug, mede omdat de Fransman de slechtste afdaling van zijn leven reed. Ook was het verschil wat kleiner omdat de Poggio minder lastig is.
In MSR kon Alaphilippe geen beslissende kloof slaan en kon hij geen afdaling meer rijden omdat het zwart voor z'n ogen zag van de inspanning. Beetje opgeblazen dus.
Gefeliciteerd, u heeft een niet Belg weten te vinden die het met u eens is. Als dat je kwalificeert als expert, dan mag iedereen die titel dragen. Dat hij al een eeuwigheid grotendeels in België woont is maar een detail.
Ik begrijp dat het in Nederland gevoelig ligt om de architect achter de zege van Pogacar ten koste van Roglic (in Nederlandse loondienst) een expert te noemen.....
En al zouden die andere experts die je aandraagt het niet vanuit Belgisch oogpunt bekijken, dan hebben ze het alsnog mis. Van Aert had met precies evenveel verbruikte energie kunnen winnen en dan ben je goed genoeg in vorm.
Dit is een onlogische redenering, de conclusie trekken dat je in vorm bent omdat je toch had kunnen winnen is niet verklarend.
Bovendien stond het hem vrij om in de Tour een stuk eerder van kop te gaan als hij zelf had ervaren misbruikt te worden. Als hij daar als kopman was om 5 ritten te proberen te winnen had het hem zeker niet minder energie gekost.
Hij was daar niet als kopman, en hij heeft nooit gezegd dat hij vijf ritten kon winnen (dat was Bakelandts). Maar dat hoeft niet te beletten dat anderen dit een foute keuze vinden.
Ik kan net zo goed stellen dat als vd Poel wel de Tour had gereden hij het WK had gereden en gewonnen, LBL, de Brabantse Pijl en G-W had gewonnen en nog beter was geweest in Vlaanderen.
Hier ben ik niet intelligent genoeg voor, denk ik...
Aan die tour heeft het bij Wout echt niet gelegen. Als je de schuld van de prestaties in het Vlaamse najaar al ergens wilt leggen dan moet je dat doen bij de Italiaanse zomerklassiekers. Ik geloof alleen niet dat hij die had willen overslaan.
Alaphillipe heeft deze ook allemaal gereden, alleen in de Tour heeft hij (bepaalde) ritten met de rem opgereden, met wel het gewenste resultaat naar vormpeil. Dit toont op z'n minst dat er wel degelijk een invloed kan zijn op de vorm na de Tour, als je daar te veel kruit verschiet.
Gastheerg schreef: ↑21 okt 2020 10:51.....
Ik snap ook die behoefte hier en daar niet om maar van "experts" gelijk te krijgen. Of je dan ook ineens een expert ben?
Ik heb de uitspraken van de experts niet opgevoerd om gelijk te krijgen, ik stel alleen vast dat sommige van deze mensen blijkbaar dezelfde analyse als ik maken.
Je doet daarmee wat je wil.
Maar het is dan een beetje flauw om die mensen hun expertise te gaan in vraag stellen door er een nationaliteistkwestie van te maken.
Ik durf mezelf wel als belevings-expert op te werpen. Vanuit die rol heb ik maar 1 vraag:
Hebben we ondanks het kut jaar mooie koersen gezien?
Ik dacht het wel
Ga even boodschappen voor m'n schoonvader halen en bij hem koers kijken.
DRIE maal zelfs vanmiddag. En hij is totaal geen expert. Heerlijk. Gewoon van koers genieten
Tim mijn held in het peloton, ik had het hem zeer gegund.
Als er een is die z’n ballen er af rijdt voor de team dan is hij dat wel.
@lugosi: je reactie kan uitgelegd worden dat IK er een nationaliteits kwestie van maakt. Dat is geen zins het geval en hoop dat jij dat ook ziet.
Dat neemt niet weg dat ik het vreemd blijf vinden als mensen hun gelijk proberen te krijgen op basis wat anderen ergens van vinden.
Dat neemt niet weg dat ik het vreemd blijf vinden als mensen hun gelijk proberen te krijgen op basis wat anderen ergens van vinden.