Strakke band invloed spaakspanning?
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21 okt 2020 14:31
Hallo,
Ik heb een set nieuwe wielen gekocht, met hoge carbon velg. Nu werd ik geadviseerd niet met continental GP5000 te gaan rijden. Deze zouden te strak op de velg liggen en dit zou te koste gaan van de spaakspanning.
Ik had dit nog nooit eerder gehoord en vind het nog al vreemd, omdat deze band een van de meeste gebruikte is in NL.
En heeft kennis van wielen en weet of (te) strakke banden echt een issue is voor de spaakspanning?
Alvast bedankt.
Ik heb een set nieuwe wielen gekocht, met hoge carbon velg. Nu werd ik geadviseerd niet met continental GP5000 te gaan rijden. Deze zouden te strak op de velg liggen en dit zou te koste gaan van de spaakspanning.
Ik had dit nog nooit eerder gehoord en vind het nog al vreemd, omdat deze band een van de meeste gebruikte is in NL.
En heeft kennis van wielen en weet of (te) strakke banden echt een issue is voor de spaakspanning?
Alvast bedankt.
Het is (bij mij) bekend dat zodra je een band op een velg monteert en op spanning brengt de spaakspanning een beetje inzakt, ong. 5% à 10%. Je zou het zelfs kunnen horen als je op de spaken tokkelt. Hoe hoger de toon hoe hoger de spaakspanning.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dat is normaal met iedere band. Tubeless meer dan met clinchers.
Het feit dat de Conti's het meest gebruikt zijn betekent niet dat ze de beste zijn. De issue bij deze banden is eerder dat het een beste klus is om ze om je velg heen te leggen thuis, laat staan als je onderweg lek rijdt en er een biba in wilt steken.
Het feit dat de Conti's het meest gebruikt zijn betekent niet dat ze de beste zijn. De issue bij deze banden is eerder dat het een beste klus is om ze om je velg heen te leggen thuis, laat staan als je onderweg lek rijdt en er een biba in wilt steken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21 okt 2020 14:31
@orlok, heeft die veel invloed op de rij eigenschap van het wel?
Dus eigenlijk is een band die minder strak om de de band ligt, beter voor het wiel?
Dus eigenlijk is een band die minder strak om de de band ligt, beter voor het wiel?
Normaal gezien is dit geen probleem. Indien je een (achter)wiel hebt waarin je regelmatig last hebt van loslopende spaken aan de non-drive side, dan kan dit wel problematisch zijn. Maar over het algemeen komt dit niet frequent voor.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Dit moet iemand me even uitleggen. Willen jullie hier nu zeggen dat de druk die de buitenband op de velg uitoefent groter is dan de 8 bar waarop je de band zou kunnen oppompen? Ik denk dat het helemaal niet uitmaakt welke buitenband je gebruikt, de luchtdruk zal volgens mij toch altijd hoger zijn dan de druk van de buitenband. Maar als ik me vergis hoor ik het graag.
Ach, ik zeg ook maar wat
- Maatwielen
- Forum-lid
- Berichten: 444
- Lid geworden op: 28 jan 2014 16:18
- Contact
De druk in de band heeft een niet te onderschatten invloed op de spaakspanning. Het bandenmerk maakt daarbij niet uit natuurlijk: 7 bar in een Continental band of 7 bar in een Vredestein band betekent dezelfde invloed. De soepelheid van de band speelt mogelijk wel een hele kleine rol. Als je door een kuil rijdt met een stugge band is de piekdruk in de band mogelijk wat hoger dan bij een soepele band, maar dit lijkt me verwaarloosbaar en bovendien van korte duur.
Overigens: hoe lichter de velg, hoe groter de invloed van de bandendruk op de spaakspanning.
Groet,
Hans
Overigens: hoe lichter de velg, hoe groter de invloed van de bandendruk op de spaakspanning.
Groet,
Hans
Website: https://www.maatwielen.nl
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13989
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wat zijn jouw ervaringen in het dalen van de spanning. Ik scheef in een ander topic al dat de ouder Notubes ZTR en alpha soms wel 10 tot 15 procent zakte.
Bandenspanning is een deel, want bij de ZTR velgen zakte de spanning net zo hard en daar is de banddruk max 2 bar.
Wat zijn de waarde met carbon. Ik kan me niet voorstellen dat die meer dan een paar procenten daalt
Bandenspanning is een deel, want bij de ZTR velgen zakte de spanning net zo hard en daar is de banddruk max 2 bar.
Wat zijn de waarde met carbon. Ik kan me niet voorstellen dat die meer dan een paar procenten daalt
-
- Forum-lid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 21 okt 2020 14:31
Bedankt voor de reactie, dus eigenlijk is het kwestie die niet te voorkomen is, ongeacht de band.
En ook niet echt hinderlijk is voor een goed gespaakt wiel.
En ook niet echt hinderlijk is voor een goed gespaakt wiel.
Dat lijkt onlogisch, de druk zou bij een stugge band zich eerder verspreiden dan bij een soepele band.Maatwielen schreef: ↑22 okt 2020 11:07 ................. Als je door een kuil rijdt met een stugge band is de piekdruk in de band mogelijk wat hoger dan bij een soepele band.....................
Bikertwente schreef: ↑21 okt 2020 14:43 Nu werd ik geadviseerd niet met continental GP5000 te gaan rijden.
Geen dankAlvast bedankt.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl