Andere suggestie: doorsparen en de Carbon inflite kopen. Ik ken een handvol crossers die hem hebben. Wat mij opvalt is dat die fiets, naast de cross, heel allround inzetbaar is. Als gravelbike (35 mm gravelbanden passen) vakantiefiets en zelfs als racefiets.
Heeft dus comfort zat.
Cyclocross 40mm vs 33mm
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Ik heb vroeger meermaals mtb routes gereden op de crosser.
Dat is 95% goed te doen, de hele mulle, technische stukken moest ik afstappen. En het is wat minder comfortabel inderdaad, maar dikke fun
Dat is 95% goed te doen, de hele mulle, technische stukken moest ik afstappen. En het is wat minder comfortabel inderdaad, maar dikke fun
Die zou ik opzich ook kunnen kopen maar gezien mijn huidige locatie en stevig gebrek aan mtb routes die de moeite waard zijn hou ik het eerst bij een instapper. Heb nog wel een Canyon CF Endurace (full carbon / ultegra) waarmee ik op de weg fiets en in de bergen. Dus ik ga hem puur voor het crossen gebruiken.HarryuitHilversum schreef: ↑24 okt 2020 17:19 Andere suggestie: doorsparen en de Carbon inflite kopen. Ik ken een handvol crossers die hem hebben. Wat mij opvalt is dat die fiets, naast de cross, heel allround inzetbaar is. Als gravelbike (35 mm gravelbanden passen) vakantiefiets en zelfs als racefiets.
Heeft dus comfort zat.
Klinkt goed, ik las nogal wat wisselende berichten of je met een crosser wel uit de voeten kunt op MTB paden maar volgens mij is in NL dat geen probleem. Wellicht dat ik ook nog eens een MTB koop als ik echt de bergen in ga voor het ruigere werk. Voor nu lijkt een crosser wel een ideale aanvulling op mijn racefiets.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik rij op een cyclocrosser met 37mm banden met een profiel dat goed loopt op asfalt en op onverhard!
Ook het comfort is prima met zo'n brede band in een tubeless setup.
Maat van me heeft nu een Stevens Super Prestige met die 33mm Schwalbe X-one banden tubeless en merkt dat ie voorzichtiger moet zijn in de bochten op asfalt maar ook op onverhard.
Je moet met zo'n band met Grifo profiel op onverhard mooie bochten "beschrijven", maw niet te kort willen nemen, anders gaat ie "happen" en dan klap je er voorover af.
Ik had hem al daarvoor gewaarschuwd, maar toch ging het op onverhard mis en kuste hij de grond.
Heb zelf ook nog zo'n set van Vittoria liggen met Grifo profiel, even mee gereden maar daarna vlug van de velg afgehaald.
Er zijn genoeg reviews te vinden over gravel/cyclocrossbanden, daar kun je je voordeel mee doen.
Ook het comfort is prima met zo'n brede band in een tubeless setup.
Maat van me heeft nu een Stevens Super Prestige met die 33mm Schwalbe X-one banden tubeless en merkt dat ie voorzichtiger moet zijn in de bochten op asfalt maar ook op onverhard.
Je moet met zo'n band met Grifo profiel op onverhard mooie bochten "beschrijven", maw niet te kort willen nemen, anders gaat ie "happen" en dan klap je er voorover af.
Ik had hem al daarvoor gewaarschuwd, maar toch ging het op onverhard mis en kuste hij de grond.
Heb zelf ook nog zo'n set van Vittoria liggen met Grifo profiel, even mee gereden maar daarna vlug van de velg afgehaald.
Er zijn genoeg reviews te vinden over gravel/cyclocrossbanden, daar kun je je voordeel mee doen.
Ik heb wel een tijdje met de crosser met 33mm over de MTB routes gereden, alles is te doen maar het was alles behalve comfortabel met de vele wortelpaden hier.
Alles valt of staat met je beoogde gebruik én je eigen techniek, als je een beetje handig bent op de fiets is het prima te doen, als je overal volle bak overheen knalt kun je beter voor een MTB met vering én bredere banden gaan.
Rij nu veel op de crosser met 40mm banden en op de gravelroutes met MTB verbindingsstukken blijven die verbindingsstukken ook oncomfortabel.
Alles valt of staat met je beoogde gebruik én je eigen techniek, als je een beetje handig bent op de fiets is het prima te doen, als je overal volle bak overheen knalt kun je beter voor een MTB met vering én bredere banden gaan.
Rij nu veel op de crosser met 40mm banden en op de gravelroutes met MTB verbindingsstukken blijven die verbindingsstukken ook oncomfortabel.
Ik heb deze: WTB Riddler Tubeless Ready Cyclocross (45mm). Ja een crosser is om kort op te knallen. Maar ik ben gewoon een ouwe lul die een goedkoop fietsje heeft gebouwd om een beetje onverhard te toeren in de winter. Ik kwam van 33mm bandjes en ik moet zeggen dat het veel comfortabeler toert en mij met mijn beperkte cross-capaciteiten ook wat meer controle geeft. Maar ik zou zeker eerst de standaard banden proberen. Als dat voldoet, dan voldoet het. Een crosser, is inderdaad niet gemaakt voor comfort, maar prima aan te passen zodat wat meer comfort heeft. Je hoeft geen pijn te lijden, maar het mag welbiggydeen schreef: ↑24 okt 2020 16:49In principe was dat ook exact het plan. Hooguit een uurtje anderhalf uur knallen. Ben van plan deze route wekelijks te doen: https://www.mtbroutes.nl/friesland/appelscha-bosberghayes schreef: ↑24 okt 2020 16:41 Een crosser is in principe gewoon niet gemaakt voor comfort. Die zijn gemaakt om kort en krachtig een uurtje te knallen. Voor comfort zou ik dan ook een gravelracer nemen met bredere banden met grof profiel.
Maar een crosser is ook gewoon comfortabel als je niet de meest technisch routes gaat opzoeken.
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.