Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Kilometers op een spinfiets

krommenek
Forum-lid
Berichten: 193
Lid geworden op: 29 okt 2005 00:49

krommenek 06 feb 2010 13:27

Hoi,

Wie weet wat je gemiddeld wegtrapt als je een uurtje op een spinfiets zit te trappen?
Ik heb geen kilometerteller erop zitten, maar ben eigenlijk wel benieuwd wat dat ongeveer is!

Je blijft natuurlijk wel op dezelfde plek staan en kom je eigenlijk geen meter vooruit, maar ja je wieltje draait toch rond en het is wel leuk om te weten hoever je in het echt gefiets zou hebben!!!!!

Ik fiets dan een uurtje op 75-80% van mijn max. hartslag!

Iemand een idee?

Greetrz,
---- Think ahead, Cycling forward. ----

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 06 feb 2010 13:29

Aantal kilometers dat je vooruit komt: ongeveer 0,00000 :D

Aantal kilometers dat de buitenkant van je vliegwiel aflegt: totaal irrelevant.

Wat wel relevant is:
krommenek schreef: een uurtje op 75-80% van mijn max. hartslag
dat dus

En qua kilometers op de weg komt dat ongeveer in de buurt van wat je rijdt als je een uur op de weg fietst op 75-80% van je HFmax.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

richyk
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 10 jun 2007 10:25

richyk 06 feb 2010 14:18

RPM® is een 50 minuten durend indoor spinningprogramma gebaseerd op outdoor fietsen. Je fietst op inspirerende muziek een vergelijkbare afstand van 20-25 kilometer over gevarieerd terrein en bepaalt zelf de intensiteit van je workout met een weerstandsknop en je pedaalsnelheid.


Bron: http://www.lesmills.com/netherlands/nl/ ... t-rpm.aspx
Stevens SCF2 BlackWhiteGold- Ultegra Triple-Ritchey WCS-Mavic Ksyrium Elite SL

Gebruikersavatar
razenderoeland
Forum-lid
Berichten: 1320
Lid geworden op: 28 jul 2006 21:30
Locatie: Dronryp

Gebruikersavatar razenderoeland 06 feb 2010 18:15

Zelf spin ik een paar maal per week, en voor mijn gevoel is het fietsen veel zwaarder dan het spinnen. Voor m'n gevoel gaat het spinnen met een bepaald % van je max. hartslag veel lichter. Denk dat dit te maken heeft met weerstand van de fiets en luchtweerstand etc.

Overigens, hoeveel virtuele KM je wegtrapt in een uurtje zou ik geen zinnig woord over kunnen zeggen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...

klaas-kippegaas
Forum-lid
Berichten: 283
Lid geworden op: 23 mei 2009 20:36

klaas-kippegaas 06 feb 2010 20:12

ligt aan de fiets....

zoek anders bij de fabrikant de overbrenging/tandwielverhoudingen eens op, met een beetje rekenwerk moet je vervolgens eenheel eind komen...

mijn fietscomputer op de spinningbike zegt +/- 25 km per uur maar ja, ik ben geen maatstaaf ;)
mijn bikes :

Wilier Cento Cunego | Specialized Epic Carbon | Cube Reaction | Tomahawk ICE

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 07 feb 2010 13:38

hoe ver je aflegt op een normale fiets met 75-80% hartslag is van een heeele boel dingen afhankelijk, de wind, de weg, je fiets, of je alleen fietst etc. daarom lijkt het me heel moeilijk om dat uit te rekenen.

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 2010
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 07 feb 2010 14:58

Wat scepticus zegt...

Waarom zou je dat willen vertalen naar aantal km's?
Het gaat vooral om het bezig zijn, kijk dan een uur lang naar je hartslag...

pol123
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 dec 2009 10:12

pol123 07 feb 2010 19:18

Die km's boeien mi niet echt. Ik spin in het winterseizoen 4 per week en in de rest van het jaar 2 tot 3 per week. Ik rijd op de weg ca. 8.000 km per jaar. Spinnen is een heel andere sport als fietsen op weg. Spinnen levert je wel een goede conditie op maar brengt geen duur. Die heb je toch echt nodig om serieuze afstanden op een mooi gemiddeld tempo te fietsen. Dus gewoon op de weg km's maken! Daarnaast is buiten fietsen wel ff lekkerder als binnen fietsen.
Den Pol

bosna
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 06 okt 2008 15:44

bosna 07 feb 2010 19:40

als je 3 uur op zo'n spinfiets zit , en je traint in je D2 zone. kan je dan wel spreken van een duur training?

pol123
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 26 dec 2009 10:12

pol123 07 feb 2010 19:54

bosna schreef:als je 3 uur op zo'n spinfiets zit , en je traint in je D2 zone. kan je dan wel spreken van een duur training?


vooruit dan... goed bezig. In mijn betoog ben ik uiteraard van een "gangbare" spinles uitgegaan van 45 -60 minuten.;)
Den Pol

justjobske
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 jan 2010 17:48

justjobske 08 feb 2010 17:27

Pol123 schreef:Die km's boeien mi niet echt. Ik spin in het winterseizoen 4 per week en in de rest van het jaar 2 tot 3 per week. Ik rijd op de weg ca. 8.000 km per jaar. Spinnen is een heel andere sport als fietsen op weg. Spinnen levert je wel een goede conditie op maar brengt geen duur. Die heb je toch echt nodig om serieuze afstanden op een mooi gemiddeld tempo te fietsen. Dus gewoon op de weg km's maken! Daarnaast is buiten fietsen wel ff lekkerder als binnen fietsen.


Klinkt op zich niet verkeerd....spinning kan zeker een bijdragen brengen aan de conditie en indirect ook aan de duur, maar je zult zeker de weg op moeten. Je moet hetgeen je in de spinning opbouwt, uitbouwen op de weg.

Hoeveel km je dan aflegt tijdens een spinningles is moeilijk in te schatten. Dus zou daar niks over durven zeggen.

Ik zoek trouwens nog een goed adres om te spinnen in de omgeving tilburg, iemand?
A journey of a thousand miles begins with a single step.

adu
Forum-lid
Berichten: 164
Lid geworden op: 03 aug 2009 13:14

adu 08 feb 2010 17:46

Het spinnen (RPM) heeft mij enorm geholpen bij het opbouwen van conditie, maar ook om de benen sterk te maken/te houden. Heerlijk op de muziek even knallen, prima hoor. Ik blijf het in de zomer gewoon doen, misschien iets minder vaak omdat het accent dan weer op de weg komt te liggen, maar toch. Daarnaast iedere week een keer cardio/krachttrainig. Zo bij elkaar is dat wel zo afwisselend, het zal me niet snel vervelen!
To short, too tall,
Doesn\'t matter, one size fits all.
Zu groß, zu Klein,
Der Schlagbaum sollte oben sein.

Plaats reactie