Gravelbike, CX of MTB?
Dat je je beter moet concentreren op een GR of CX op een MTB-route is een feit, de vraag is of dat leuker is. Ik heb al een paar keer een wortel of een kuil gemist en dat ging maar net goed. Het is wachten op het moment dat je op je plaat gaat. Gaat je met een MTB veel minder snel gebeuren. Daarbij stuurt een MTB ook nog eens beter door het bredere stuur. Tel daar nog eens bij op het veel betere comfort dankzij de vering.
Met een gravelracer een MTB-route rijden voelt voor mij een beetje als met 4 man en bepakking in een oude Fiat Panda naar Zuid-Frankrijk rijden. Het kan best, maar echt relaxed wordt het nooit.
Met een gravelracer een MTB-route rijden voelt voor mij een beetje als met 4 man en bepakking in een oude Fiat Panda naar Zuid-Frankrijk rijden. Het kan best, maar echt relaxed wordt het nooit.
Eens met Havanna. Ik pak ook wel eens een stukje van een MTB route mee op de gravelbike. Maar het is een beetje gedoe. Als ik de keus heb tussen een "gewoon" bospad, of een mtb-singletrack, dan pak ik het bospad.
Standaard vakanties vergelijker aanvullen op /vergelijkers/
Kardinge ga ik gewoon op en af. Puur als training. Als je dat ding 10-15 keer op en af bent geweest ben je er ook wel klaar mee denk ik
Maar wat ik tot zover een beetje meekrijg is dat een GB en CX inderdaad veel harder werken is en daarmee dus meer uitdaging. Maar ik zoek meer uitdaging in de track dan in een full body workout zeg maar. Ik heb geen zin om elke boomwortel of gat te ontwijken omdat het anders gewoon niet te doen is qua comfort.
Ik denk dat je er wel een betere stuurman van wordt maar dat is niet mijn doel. Ik wil gewoon meer genieten van wat leuke tracks op dezelfde manier dat ik in de zomer op de racefiets zit. Gewoon lekker comfortabel. Maar even lekker een rondje doorraggen als training is het doel. Dus zeg maar de MTB route appelscha van 4.4km 5-10x achter elkaar op volle snelheid (geen idee hoe zwaar dat is ) of het rondje Gieten 30+ km voluit. Mits er geen trage slakken op het parcours zitten uiteraard.
Over trage slakken gesproken (no offence voor wie zich aangesproken voelt ). Hoe ga je daar mee om als je op een singletrack zit? Daar kom je dan vrij moeilijk langs? Waarschijnlijk zal ik de eerste tijd zelf die trage slak zijn overigens
Ben er inmiddels wel uit. Het gaat een MTB worden. Keuze tussen nieuwe Hardtail of 2de hands fully ben ik inmiddels ook uit. Ik ga komend weekend de fully ophalen Mits de maat goed is.. Maar de verkoper is 174cm en ik 173cm dus dat gaat wel passen vermoed ik. Zal wel even een foto plaatjes als ik hem binnen heb.
Dat is goed om te weten! Dan ga ik gewoon de knoop doorhakken en wordt het een MTB. Ik wil toch wat meer uitdaging dan enkel wat gravel of schelpenpaadjes. En zoals enkelen hier al noemen doe ik het toch liever met wat comfort dan elk hobbeltje voelen.Hartox schreef: ↑28 okt 2020 13:48 Ik woon zelf in Groningen en heb een paar jaar geleden een MTB naast de racefiets gekocht. Voor de routes in de buurt (Zuidlaren, Gieten en Appelscha) is een MTB wel fijner dan een crosser. Maandag heb ik nog Amerongen en Leersum gereden, dat is helemaal genieten op zo'n fiets. En je kan er ook gewoon prima een rondje mee over schelpenpaadjes en zand/grindpaden rijden in de winter.
Kardinge heb ik een paar keer gedaan, maar vond ik niet zo'n succes. Als ik het zo lees zoek je wat uitdaging, dan zal ik helemaal een MTB doen, ga je meer plezier van hebben dan van een crosser omdat je er op technische stukken in het bos echt wel wat harder kunt gaan. Normaal zijn er ook een ICW competitie voor zowel de crosser als de MTB in het noorden, is ook zeker leuk om een keer aan mee te doen.
Kardinge ga ik gewoon op en af. Puur als training. Als je dat ding 10-15 keer op en af bent geweest ben je er ook wel klaar mee denk ik
Ik denk dat je hier 100% gelijk hebt. Maar zoals Havana ook aangeeft, is het wel leuker? Het is voor mij sowieso een uitdaging gezien ik vrijwel nog nooit op een MTB route heb gefietst. En als ik de route een beetje onder de knie heb ga ik gewoon sneller de volgende keer
Maar wat ik tot zover een beetje meekrijg is dat een GB en CX inderdaad veel harder werken is en daarmee dus meer uitdaging. Maar ik zoek meer uitdaging in de track dan in een full body workout zeg maar. Ik heb geen zin om elke boomwortel of gat te ontwijken omdat het anders gewoon niet te doen is qua comfort.
Ik denk dat je er wel een betere stuurman van wordt maar dat is niet mijn doel. Ik wil gewoon meer genieten van wat leuke tracks op dezelfde manier dat ik in de zomer op de racefiets zit. Gewoon lekker comfortabel. Maar even lekker een rondje doorraggen als training is het doel. Dus zeg maar de MTB route appelscha van 4.4km 5-10x achter elkaar op volle snelheid (geen idee hoe zwaar dat is ) of het rondje Gieten 30+ km voluit. Mits er geen trage slakken op het parcours zitten uiteraard.
Over trage slakken gesproken (no offence voor wie zich aangesproken voelt ). Hoe ga je daar mee om als je op een singletrack zit? Daar kom je dan vrij moeilijk langs? Waarschijnlijk zal ik de eerste tijd zelf die trage slak zijn overigens
Ben er inmiddels wel uit. Het gaat een MTB worden. Keuze tussen nieuwe Hardtail of 2de hands fully ben ik inmiddels ook uit. Ik ga komend weekend de fully ophalen Mits de maat goed is.. Maar de verkoper is 174cm en ik 173cm dus dat gaat wel passen vermoed ik. Zal wel even een foto plaatjes als ik hem binnen heb.
Laatst gewijzigd door biggydeen op 28 okt 2020 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je ingehaald wordt op een single track is het gewoonte om op een plek waar dit kan de snellere rijder te laten passeren.
Evenzo is de ongeschreven regel dat de hardrijder de langzamere voor hem/haar niet opjaagt op een stuk waar hij/zij niet voor je opzij kan. Mijn ervaringen zijn dat de mountainbikers over het algemeen "correcter" met elkaar omgaan dan de (groepjes) wielrenners op de weg.
Tot dat de MTB'ers in een groepje over de singletrack gaan en het eerste makkelijk voorbij een 'tragere' fietser geraakt, dan willen de achterste er ook over (waar het niet meer kan). Op dat gebied zijn ze dan zoals de (groepjes) wielrenners op de weg.
Uiteindelijk zijn we allemaal mensen en in groep reageren we allemaal ongeveer hetzelfde.
Uiteindelijk zijn we allemaal mensen en in groep reageren we allemaal ongeveer hetzelfde.
Lijkt me wel lastig. Maar ik zal vaak alleen op pad gaan denk ik. Op de racefiets is mijn ervaring (ik fiets vaak alleen) dat vooral oudere mensen overal lak aan hebben. Lekker breed met zn tweeen naast elkaar fietsen zodat niemand er langs kan. En dat presteren ze hier zelfs op wegen waar je met 2 auto's naast elkaar kunt rijden. Vervolgens bel je 10x maar horen ze het niet. Echt mijn frustratie nummer 1 op de race. Maar ik ga het meemaken op de MTB routes ben benieuwd
Toch niet helemaal eens. De ‘echte mtb’er’ Rijdt namelijk niet vaak in groep, omdat dit op de mtb geen toegevoegde waarde heeft en vooral ergernis op roept. Met meer dan 4 op een mtb parcours is meer iets voor de zogenaamde ‘boswielrenner’.TL@ schreef: ↑28 okt 2020 19:51 Tot dat de MTB'ers in een groepje over de singletrack gaan en het eerste makkelijk voorbij een 'tragere' fietser geraakt, dan willen de achterste er ook over (waar het niet meer kan). Op dat gebied zijn ze dan zoals de (groepjes) wielrenners op de weg.
Uiteindelijk zijn we allemaal mensen en in groep reageren we allemaal ongeveer hetzelfde.
-
- Forum-lid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 09 okt 2020 11:23
Ik denk ook net dat een echte uitdaging eerder een MTB parcours rijden is met een CX of GB. Ikzelf heb een gravelbike (40mm banden) en ik kan je zeggen dat een MTB parcours ermee rijden pure fun en hard werken is
Een MTB is veel "gemakkelijker" rijden op een MTB parcours. Met een gravelbike kan je ook nog eens lekker lang bollen op asfalt. Ikzelf zou dus altijd voor een gravelbike gaan.
Een MTB is veel "gemakkelijker" rijden op een MTB parcours. Met een gravelbike kan je ook nog eens lekker lang bollen op asfalt. Ikzelf zou dus altijd voor een gravelbike gaan.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Op de meeste mtb routes in Brabant word ik niet vrolijk van een cx of gravel bike, dat komt met name door remkuilen. Je kunt de routes best rijden met een gravelbike, maar ik vind het er echt niet leuker van worden. Of je moet 2 inch brede 650b banden monteren, maar ja een hardtail zou ik toch ook niet met 27.5 inch wielen kopen.
Zou je dat ook hebben als je enkel MTB routes zou rijden? Dus niet eerst over de normale weg/gravel paden? De routes die ik wil rijden zijn qua afstand niet te doen met de fiets. 50km enkele reis, dan de route nog doen en weer terug. Dan zit je al snel op 130km per rit. Dat is dus al 4-5 uren fietsen met 30 gem. Verder zitten hier wel wat gravelpaden in de buurt maar 0,0 uitdaging in vergelijking met de MTB routes.david_deman schreef: ↑29 okt 2020 06:55 Ik denk ook net dat een echte uitdaging eerder een MTB parcours rijden is met een CX of GB. Ikzelf heb een gravelbike (40mm banden) en ik kan je zeggen dat een MTB parcours ermee rijden pure fun en hard werken is
Een MTB is veel "gemakkelijker" rijden op een MTB parcours. Met een gravelbike kan je ook nog eens lekker lang bollen op asfalt. Ikzelf zou dus altijd voor een gravelbike gaan.