dt swiss 350 naaf
Toen ik onlangs lek reed en mijn band aan het herstellen was viel zomaar mijn dt swiss 350 naaf uiteen op de grond. Mijn wiel steunde schuin op de grond terwijl ik aan de bovenzijde mijn band aan het afstrippen was. De kant van de 11 speed Shimano cassette was naar de grond gericht toen plots de cassette op de grond viel met de naaf onderdelen uiteen. Gelukkig kon ik de naaf onderdelen weer zorgvuldig monteren en de cassette er tegenaan duwen. Voor de duidelijkheid, het was niet de centerlock van de cassette die los gekomen was. Maar weldegelijk de naaf die uiteen viel. De cassette zat nog vast met de centerlock aan het uiteinde van de naaf. Dit alles zonder dat er aan de cassette getrokken werd.
Toen ik nadien de opmerking maakte tegen de fietsenhandelaar, vertelde hij mij dat dit vrij normaal is. De naaf zou hooguit wat in elkaar geklikt zijn. Zomaar uiteenvallen door o.a. het gewicht van de cassette en wat schudden aan het wiel zou daar al voldoende voor zijn. Dat antwoord kon me weinig bekoren. Daarom richt ik hier mijn vraag om jullie mening en/of advies.
Met dank, Alex.
Toen ik nadien de opmerking maakte tegen de fietsenhandelaar, vertelde hij mij dat dit vrij normaal is. De naaf zou hooguit wat in elkaar geklikt zijn. Zomaar uiteenvallen door o.a. het gewicht van de cassette en wat schudden aan het wiel zou daar al voldoende voor zijn. Dat antwoord kon me weinig bekoren. Daarom richt ik hier mijn vraag om jullie mening en/of advies.
Met dank, Alex.
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Je wiel een beetje bruusk neerzetten kan al genoeg kan zijn.
Je fietsenmaker heeft dus gelijk.
Je fietsenmaker heeft dus gelijk.
Laatst gewijzigd door Lcsmet op 28 okt 2020 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40169
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Dat doet ie hier ook!
Maar fm heeft gelijk; die Dt naven zijn super qua onderhoud.
Maar fm heeft gelijk; die Dt naven zijn super qua onderhoud.
Less is bore
Idd; dt swiss naven duw je gewoon samen en kan je ook gewoon uit elkaar trekken (een aantal andere merken hebben dat ook).
Zelf vind ik dat fantastisch want dan moet je niet prutsen met het juist afstellen van de naaf.
Maar dat ze gewoon uit elkaar vallen omdat je wiel wat schuin staat heb ik nog niet geweten.
Kan zeer vervelend zijn om dan achet en de veren terug in de juiste volgorde geplaatst te krijgen.
Maar er is idd niets dan de wrijving die het geheel bij elkaar houdt.
Als je geen speling hebt op je wiel, niets om je zorgen over te maken.
Walter
Zelf vind ik dat fantastisch want dan moet je niet prutsen met het juist afstellen van de naaf.
Maar dat ze gewoon uit elkaar vallen omdat je wiel wat schuin staat heb ik nog niet geweten.
Kan zeer vervelend zijn om dan achet en de veren terug in de juiste volgorde geplaatst te krijgen.
Maar er is idd niets dan de wrijving die het geheel bij elkaar houdt.
Als je geen speling hebt op je wiel, niets om je zorgen over te maken.
Walter
Really...? #dzwnmt
Ik heb hetzelfde gehad met een Hope pro RS4 naaf. Viel de body er ook zo af. Na hermontage liep het allemaal net niet lekker meer. Toen heb ik er nog eens een YouTube filmpje bij gepakt. Daardoor kwam ik erachter dat er een seal van een lager niet goed zat. Dat gecorrigeerd, en alles liep weer als een zonnetje.
Moraal van dit verhaal. Echt even goed nagaan of je alles weer correct hebt gemonteerd.
Moraal van dit verhaal. Echt even goed nagaan of je alles weer correct hebt gemonteerd.
Thx voor de menige reacties. Als ik die lees dan behoud ik voldoende vertrouwen in mijn vakkundige fietsenmaker! (en in de reacties die ik kan lezen)
Of ik < iets meer > heb gedaan dan het wiel schuin houden, dat kan ik niet bevestigen maar durf het ook niet ontkennen. Een lekke band onderweg is nooit fijn. En dat is een tikkeltje stress nooit ver weg. Dus heb ik tijdens het losmaken van de band onbewust net die/dat schok(je) teveel aan het wiel gegeven... ja, is uiteraard mogelijk.
Ik trek er een les van ervaring uit en zal onthouden wat er kan gebeuren.
Bedankt !
Of ik < iets meer > heb gedaan dan het wiel schuin houden, dat kan ik niet bevestigen maar durf het ook niet ontkennen. Een lekke band onderweg is nooit fijn. En dat is een tikkeltje stress nooit ver weg. Dus heb ik tijdens het losmaken van de band onbewust net die/dat schok(je) teveel aan het wiel gegeven... ja, is uiteraard mogelijk.
Ik trek er een les van ervaring uit en zal onthouden wat er kan gebeuren.
Bedankt !
O ja, de fietsenmaker heeft de naaf bij mijn passage nog eens zelf uit elkaar gehaald en terug gemonteerd. Zo was hij zeker dat het volledig goed in elkaar was gezet. Vooral de veren kunnen fout/omgekeerd gemonteerd worden wist hij te vertellen.