Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gravelbike, CX of MTB?

De Windhazen
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2020 20:22

De Windhazen 29 okt 2020 14:54

Maar wat ik tot zover een beetje meekrijg is dat een GB en CX inderdaad veel harder werken is en daarmee dus meer uitdaging. Maar ik zoek meer uitdaging in de track dan in een full body workout zeg maar. Ik heb geen zin om elke boomwortel of gat te ontwijken omdat het anders gewoon niet te doen is qua comfort.

Ik denk dat je er wel een betere stuurman van wordt maar dat is niet mijn doel. Ik wil gewoon meer genieten van wat leuke tracks op dezelfde manier dat ik in de zomer op de racefiets zit. Gewoon lekker comfortabel. Maar even lekker een rondje doorraggen als training is het doel. Dus zeg maar de MTB route appelscha van 4.4km 5-10x achter elkaar op volle snelheid (geen idee hoe zwaar dat is :D ) of het rondje Gieten 30+ km voluit. Mits er geen trage slakken op het parcours zitten uiteraard.
Leuk topic dit. Ik woon zelf in Appelscha en heb jaren lang op een MTB de routes van en rondom Appelscha gereden. Sinds deze zomer heb ik er een cyclocrosser bijgekocht, omdat ik de uitdaging op de MTB miste. De crosser is op de rode route van Appelscha behoorlijk hard werken. Vanwege de vele boomwortels en vele hoogteverschillen moet je constant uit het zadel en alsnog krijg je flinke klappen :). Op de blauwe route is het al een stuk beter te doen.

Ik wens je veel plezier met de fully! Je ziet steeds meer mensen met een fully rijden in Appelscha. Ik heb er zelf een keer de route mee gereden, maar het was het niet voor mij. De full suspension is daar, naar mijn mening, een 'overkill'. Wel lekker comfortabel! :)

Over trage slakken gesproken (no offence voor wie zich aangesproken voelt :) ). Hoe ga je daar mee om als je op een singletrack zit? Daar kom je dan vrij moeilijk langs? Waarschijnlijk zal ik de eerste tijd zelf die trage slak zijn overigens :lol:
Gun elkaar de ruimte en haal in waar het mogelijk is. Ik roep vaak ook aan welke kant ik ga inhalen, dus "links voorbij!".

david_deman
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 09 okt 2020 11:23

david_deman 29 okt 2020 15:37

biggydeen schreef: 29 okt 2020 12:28
david_deman schreef: 29 okt 2020 06:55 Ik denk ook net dat een echte uitdaging eerder een MTB parcours rijden is met een CX of GB. Ikzelf heb een gravelbike (40mm banden) en ik kan je zeggen dat een MTB parcours ermee rijden pure fun en hard werken is :)

Een MTB is veel "gemakkelijker" rijden op een MTB parcours. Met een gravelbike kan je ook nog eens lekker lang bollen op asfalt. Ikzelf zou dus altijd voor een gravelbike gaan.
Zou je dat ook hebben als je enkel MTB routes zou rijden? Dus niet eerst over de normale weg/gravel paden? De routes die ik wil rijden zijn qua afstand niet te doen met de fiets. 50km enkele reis, dan de route nog doen en weer terug. Dan zit je al snel op 130km per rit. Dat is dus al 4-5 uren fietsen met 30 gem. Verder zitten hier wel wat gravelpaden in de buurt maar 0,0 uitdaging in vergelijking met de MTB routes.
Ik woon rond een bosrijke omgeving dus ik kan daar anders moeilijk over oordelen. Ik heb hier heel veel variatie in types route. Dus voor mij is een GB wel een zeer goeie allrounder. In de komende zomer kijk ik wel voor "snellere wielen/banden" want puur op asfalt of heel propere gravelbaantjes rijden, dan is het een "trage" fiets. Ik heb geen roadbike. Mijn gravelbike is mijn enige fiets.

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 29 okt 2020 18:15

De Windhazen schreef: 29 okt 2020 14:54
Maar wat ik tot zover een beetje meekrijg is dat een GB en CX inderdaad veel harder werken is en daarmee dus meer uitdaging. Maar ik zoek meer uitdaging in de track dan in een full body workout zeg maar. Ik heb geen zin om elke boomwortel of gat te ontwijken omdat het anders gewoon niet te doen is qua comfort.

Ik denk dat je er wel een betere stuurman van wordt maar dat is niet mijn doel. Ik wil gewoon meer genieten van wat leuke tracks op dezelfde manier dat ik in de zomer op de racefiets zit. Gewoon lekker comfortabel. Maar even lekker een rondje doorraggen als training is het doel. Dus zeg maar de MTB route appelscha van 4.4km 5-10x achter elkaar op volle snelheid (geen idee hoe zwaar dat is :D ) of het rondje Gieten 30+ km voluit. Mits er geen trage slakken op het parcours zitten uiteraard.
Leuk topic dit. Ik woon zelf in Appelscha en heb jaren lang op een MTB de routes van en rondom Appelscha gereden. Sinds deze zomer heb ik er een cyclocrosser bijgekocht, omdat ik de uitdaging op de MTB miste. De crosser is op de rode route van Appelscha behoorlijk hard werken. Vanwege de vele boomwortels en vele hoogteverschillen moet je constant uit het zadel en alsnog krijg je flinke klappen :). Op de blauwe route is het al een stuk beter te doen.

Ik wens je veel plezier met de fully! Je ziet steeds meer mensen met een fully rijden in Appelscha. Ik heb er zelf een keer de route mee gereden, maar het was het niet voor mij. De full suspension is daar, naar mijn mening, een 'overkill'. Wel lekker comfortabel! :)
Over trage slakken gesproken (no offence voor wie zich aangesproken voelt :) ). Hoe ga je daar mee om als je op een singletrack zit? Daar kom je dan vrij moeilijk langs? Waarschijnlijk zal ik de eerste tijd zelf die trage slak zijn overigens :lol:
Gun elkaar de ruimte en haal in waar het mogelijk is. Ik roep vaak ook aan welke kant ik ga inhalen, dus "links voorbij!".
Zou je als beginner ook hetzelfde gedaan hebben nu je ervaring op beide hebt? Kan me voorstellen dat vooral in het begin een MTB ook een behoorlijke uitdaging is. En naarmate je de route kent dat je hem steeds sneller probeert te doen. En als je dat ook allemaal onder de knie hebt dat dan een crosser leuker wordt? Ik bedenk ook maar wat :lol:

Wat de fully betreft, of het een goede keuze gaat zijn weet ik eerlijk gezegd niet. Het is meer een kans die door toeval langs kwam. Iemand kwam met een aanbod van een high specced fully uit 2016. Alle onderhoud gehad dit voorjaar aan de vork en demper, nieuwe cassette etc. High end wielen er onder: Notubes ZTR Arch ex met dt swiss 240 naven. Naven ook uit elkaar geweest en opnieuw gesmeerd, op een Niner Jet RDO 2016 carbon frame (frame is vervangen in 2018). Afgemonteerd met een dropper, 12 speed, Shimano XT / Sram GX en FOx32 vork. Verder is hij vandaag gechecked door de fietsenmaker op aankomend onderhoud zoals de remschijven, cassette, ketting etc. en alles lijkt dik in orde.

Het was of dat of een nieuwe hardtail voor rond de 1400-1500 euro (de fully is even duur). Dus ja zeg het maar. Probleem is wel dat vrijwel alle MTB's in dit segment uitverkocht zijn en ik voor een nieuwe moet wachten tot 2021. En voor die prijs heb ik geen gelijkwaardige nieuwe fully De fully kan ik morgen ophalen. Ik heb mij laten vertellen mits het onderhoud goed is, waar het op lijkt, dat het een goede deal is. Dus ik heb maar besloten om voor de fully te gaan ipv een nieuwe hardtail.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28027
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 okt 2020 18:18

Is gewoon een prima deal.

klaastuin
Forum-lid
Berichten: 664
Lid geworden op: 27 mar 2014 14:32

klaastuin 29 okt 2020 18:31

Ik denk niet dat je er spijt van gaat krijgen!

jwkeij
Forum-lid
Berichten: 1849
Lid geworden op: 16 jan 2013 15:06

jwkeij 30 okt 2020 09:00

Aan een goed onderhouden fully ga je veel plezier van hebben. Maar, 50 km in de auto, 30 km fietsen over een aangelegd hobbelpaadje en dan weer 50 km terug? *HUIL-EMOJI*
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander

De Windhazen
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 mei 2020 20:22

De Windhazen 30 okt 2020 11:33

Zou je als beginner ook hetzelfde gedaan hebben nu je ervaring op beide hebt? Kan me voorstellen dat vooral in het begin een MTB ook een behoorlijke uitdaging is. En naarmate je de route kent dat je hem steeds sneller probeert te doen. En als je dat ook allemaal onder de knie hebt dat dan een crosser leuker wordt? Ik bedenk ook maar wat :lol:

Wat de fully betreft, of het een goede keuze gaat zijn weet ik eerlijk gezegd niet. Het is meer een kans die door toeval langs kwam. Iemand kwam met een aanbod van een high specced fully uit 2016. Alle onderhoud gehad dit voorjaar aan de vork en demper, nieuwe cassette etc. High end wielen er onder: Notubes ZTR Arch ex met dt swiss 240 naven. Naven ook uit elkaar geweest en opnieuw gesmeerd, op een Niner Jet RDO 2016 carbon frame (frame is vervangen in 2018). Afgemonteerd met een dropper, 12 speed, Shimano XT / Sram GX en FOx32 vork. Verder is hij vandaag gechecked door de fietsenmaker op aankomend onderhoud zoals de remschijven, cassette, ketting etc. en alles lijkt dik in orde.

Het was of dat of een nieuwe hardtail voor rond de 1400-1500 euro (de fully is even duur). Dus ja zeg het maar. Probleem is wel dat vrijwel alle MTB's in dit segment uitverkocht zijn en ik voor een nieuwe moet wachten tot 2021. En voor die prijs heb ik geen gelijkwaardige nieuwe fully De fully kan ik morgen ophalen. Ik heb mij laten vertellen mits het onderhoud goed is, waar het op lijkt, dat het een goede deal is. Dus ik heb maar besloten om voor de fully te gaan ipv een nieuwe hardtail.
Om te beginnen biedt een MTB nog steeds genoeg uitdaging in Appelscha, zeker. Ik ben inderdaad overgestapt naar een crosser, om meer uitdaging uit de routes te halen die ik inmiddels als mijn broekzak ken. :)

Die fully klinkt goed! Goeie specs. Zolang je er maar lekker op rijdt, dat is natuurlijk het belangrijkste. Levertijden zijn inderdaad om te huilen, dus begrijpelijke keuze dat je hiervoor gaat!

jappiex
Forum-lid
Berichten: 633
Lid geworden op: 20 mei 2007 12:44

jappiex 30 okt 2020 12:35

Wij gingen ook altijd op de crosser naar Appelscha. Prachtig, en met bloed aan je handen terug naar huis, want het is wel even wat anders dan op de fully. Het mooiste van de crosser is dat je echt kan spelen in de bochten, maar met een fully het achterwiel goed in een bocht drukken en daarmee snelheid opbouwen is ook leuk. Totaal andere sporten, enige overeenkomst is dat je moet blijven trappen.

biggydeen
Forum-lid
Berichten: 33
Lid geworden op: 15 sep 2016 12:55

biggydeen 01 nov 2020 05:52

Nou daar is ie dan, de Niner Jet RDO:

Afbeelding

Proef ritje gemaakt, maat is perfect. Alle bonnetjes van aankoop zaten er bij. Onderhoud goed bijgehouden, vork en demper dit voorjaar geserviced. Geen rare dingen kunnen ontdekken op de fiets. Verkoper kwam ook betrouwbaar over. Echte liefhebber. FIets nog gechecked door fietsenmaker voordat ik hem gekocht heb.

Gistermiddag rondje Gieten gedaan. No way dat ik dit op een crosser of gravelbike met nog veel dunnere bandjes had kunnen doen. Op de MTB was het al pittig zat. Blij dat ik voor een MTB ben gegaan :D

Wat ik mij wel afvraag, zakken MTB's zo snel in waarde? De fiets is 2-4 jaar oud en totaal iets van 6000 euro aan onderdelen. Overgenomen voor 1500. Of heb ik een gelukje.
jwkeij schreef: 30 okt 2020 09:00 Aan een goed onderhouden fully ga je veel plezier van hebben. Maar, 50 km in de auto, 30 km fietsen over een aangelegd hobbelpaadje en dan weer 50 km terug? *HUIL-EMOJI*
Ja het is niet anders helaas. Ik woon in het uiterste noorden en daar heb je gewoon helemaal niks aan MTB routes. Gravel paden ook amper te vinden. Het is dus of 45km in de auto of alleen maar op de racefiets. In de kou fiets ik niet op de weg dus dan toch maar een MTB :)

Overigens valt de afstand behoorlijk mee omdat het alleen maar snelweg is. Ben ongeveer 35min onderweg. En het rondje Gieten was iets van 40km in totaal en ben ik ruim 2u mee bezig geweest. Dus wat dat betreft helemaal prima. Niet dat ik langer in de auto zit dan ik aan het fietsen ben zeg maar.

RKN
Forum-lid
Berichten: 1326
Lid geworden op: 01 apr 2014 16:40
Locatie: Vechtdal

RKN 01 nov 2020 08:49

Nou hoeven we hier in de regio niet te klagen over de mogelijkheden met een MTB (of crosser) en toch ken ik mensen die zo nu en dan eerst even een stukje in de auto stappen om ook eens ergens anders te fietsen...

Zo gek is dat dus niet
(en bij gebrek aan MTB route dicht bij huis al helemaal niet)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40196
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 01 nov 2020 10:16

jwkeij schreef: 30 okt 2020 09:00 Aan een goed onderhouden fully ga je veel plezier van hebben. Maar, 50 km in de auto, 30 km fietsen over een aangelegd hobbelpaadje en dan weer 50 km terug? *HUIL-EMOJI*
Tsja, als ik vanuit de Randstad iets leukers wil biken dan de track bij Zoetermeer óf Bergschenhoek moet ik ook 50min in de auto (en retour) om lekker te kunnen fietsen op de Heuvelrug. Het is niet anders.
Less is bore

chris80
Forum-lid
Berichten: 1284
Lid geworden op: 27 jul 2006 23:49

chris80 01 nov 2020 10:38

biggydeen schreef: 01 nov 2020 05:52
Wat ik mij wel afvraag, zakken MTB's zo snel in waarde? De fiets is 2-4 jaar oud en totaal iets van 6000 euro aan onderdelen. Overgenomen voor 1500. Of heb ik een gelukje.
Mooie fiets hoor!

Spullen dalen zeker redelijk snel in waarde (al denken sommige marktplaatsverkopers daar anders over haha), maar dit is zeker wel een scherpe deal!

Veel plezier er mee!

Plaats reactie