Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Persoonlijk fiets dashboard (Excel)

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 05 nov 2020 20:12

Gezien de foto van mijn fiets dashboard op Instagram behoorlijk wat belangstelling kreeg wil ik het ook hier delen, wellicht inspireer ik iemand hier en kan ik hulp bieden waar nodig.

Voor mijn werk doe ik veel met Excel en ik vind het handig voor diverse privé zaken en vandaar dat ik ook een dashboard heb gemaakt voor mijn fiets gerelateerde dingen.

Natuurlijk is er Strava, Veloviewer en andere pagina's die deze dingen laten zien maar zelf met de data werken vind ik leuker en ik kan precies de weergave maken die relevant is voor mij.

Afbeelding

Op dit moment heb ik 4 pagina's die relevant zijn:
  • Algeheel Strava/Zwift overzicht
    Fiets onderdelen slijtage
    Local legends voor Strava
    Zwift route en cycling badges
Veel dingen zullen de meesten wel niet interessant vinden maar nummers motiveren mij en dit overzicht helpt mij er bij.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden :mrgreen: :mrgreen:

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 05 nov 2020 20:26

Best wel leuk eigenlijk.
Het meeste wat je laat zien interesseert me niet, maar excel biedt veel vrijheid en mogelijkheden,
Ik hou zelf al jaren wat dingetjes in excel bij die voor mij relevant zijn, maar lang niet zo gelikt en overzichtelijk.....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 05 nov 2020 21:04

Trek je de data uit Strava met de API? Of houdt je een dubbele boekhouding bij?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

laurens87
Forum-lid

laurens87 05 nov 2020 21:11

Leuk om te zien. Misschien nog wat inspiratie voor me. Ik gebruik naast Strava ook Excel om al mijn ritten in te zitten. Staat iets meer data in dan Strava (eerder begonnen)

Ik hou ook een overzicht met afstanden per rit en tijden per rit. Dan kan ik heel makkelijk zien dat ik dit jaar 18x 200+ gereden heb. En al 3 jaar geen rit van 90+ en 100-. 90+ wordt eigenlijk altijd 100...
Ik zet in mijn "lijst" met ritten er bij als ik iets vervangen heb (aandrijving gerelateerd) dus kan ik "terugrekenen" hoe lang een cassette erop zit.
Aangezien ik net een nieuwe fiets heb zit ik eraan te denken het meer zoals jij hebt gedaan in te richten (moet ik wel onderscheid in racefiets 1&2 kunnen maken)
Change is the only constant... Hanging on is the only sin...

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 05 nov 2020 21:46

amclassic-fan schreef: 05 nov 2020 21:04 Trek je de data uit Strava met de API? Of houdt je een dubbele boekhouding bij?
Nee, gewoon manueel. Het is een "actie" meer dan even je Strava activiteit bestuderen bij thuiskomst (wat iedereen doet met z'n fietsbroek nog aan voor het douchen :mrgreen: :mrgreen: )

laurens87 schreef: 05 nov 2020 21:11
Ik hou ook een overzicht met afstanden per rit en tijden per rit. Dan kan ik heel makkelijk zien dat ik dit jaar 18x 200+ gereden heb. En al 3 jaar geen rit van 90+ en 100-. 90+ wordt eigenlijk altijd 100...
Ik zet in mijn "lijst" met ritten er bij als ik iets vervangen heb (aandrijving gerelateerd) dus kan ik "terugrekenen" hoe lang een cassette erop zit.
Aangezien ik net een nieuwe fiets heb zit ik eraan te denken het meer zoals jij hebt gedaan in te richten (moet ik wel onderscheid in racefiets 1&2 kunnen maken)
Dat heb ik er ook inzitten: onderdelen lijst en ook het tellen van ritten van 100, 150 en 200Km per jaar.
Ik wil bijvoorbeel dit jaar per maand meer fietsen dan in 2019 en dat is mijn voornaamste motivatie nu.

Als je een trouwens een goede database opzet in Excel kun je later alles laten zien wat je wil: verschil tussen fietsen, binnen, buiten, etc. etc.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 05 nov 2020 22:21

Leuk om te zien. Ik ben ook dol op data en statistieken en vanuit mijn werk gezien zou ik eigenlijk eens zoiets in PowerBI moeten bouwen. Excel proberen we juist op meerdere vlakken uit te faseren, maar is natuurlijk ontzettend veelzijdig (en gebruik ik dus prive ook eerder). Wel gaaf dat je er echt een grafisch dashboard van gemaakt hebt!

Voor mij iets te veel overlap met o.a. Veloviewer, Strava, Elevate en andere tools op de markt (Training Peaks, Today's Plan etc). Begint ook iets te veel op werk te lijken, ook al leveren Strava etc. wel een bijdrage aan het fietsplezier.

Aan de andere kant wel leuk om te bouwen als showcase. Zo hebben mijn collega's voor de lol een keer het Tour de France dashboard in PowerBI gemaakt.

SantaSCSI
Forum-lid

SantaSCSI 05 nov 2020 23:17

Top idee! Dit is wel een goed voorbeeld van een dataset die ook op Elasticsearch past.
Uno-X Mobility or bust!

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 06 nov 2020 09:30

Ziet er mooi uit, maar waarom wil je weten hoe lang je met alle onderdelen doet? Je ketting kan je controleren met zo'n kettingmeter en de cassette is versleten als die overslaat. Een band zie je wel snel genoeg aan het profiel etc. Kost behoorlijk wat tijd om alles handmatig bij te houden, vooral als je, zoals ik, 3 fietsen hebt.

Verder kan je met 1 druk op de knop (gratis) alle data op deze site lezen: https://www.statshunters.com/statistics

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 06 nov 2020 09:50

Leuk dashboard!

Is er een manier om een "lege" variant te delen? Of een tutorial?
Opzich zelf ook wel handig met excel.., maar ik vind er de tijd niet voor om het zo netjes op te zetten qua layout.
Heb wel eens een poging gedaan elke rit neer te zetten, met statistieken van stravistix erin (ook hartslag, cadans , percentage pedalling etc).. maar daar verder geen mooie grafieken of vergelijkingen met andere jaren mee zitten maken.

Ik zou zelf nog een keer een makkelijke manier zoeken om gereden beklimmingen bij te houden. En dan natuurlijk met datum, gereden tijd, en wat gegevens over de klim zoals hoogtemeters, start en eind hoogte, land/regio, link naar strava segment.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

jsprbcn
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar jsprbcn 06 nov 2020 10:03

Bedankt voor de reacties.

PowerBI is iets dat ik nog niet geprobeerd heb eigenlijk maar dat zou ik wel eens kunnen proberen.

Zoveel tijd kost het niet om het bij te houden (het zijn 8-10 velden die ik invul na een rit) en dan wordt alles automatisch aangepast.
Ik vervang mijn onderdelen voor ze gaan skippen or helemaal versleten zijn gezien ik veel klim en ook uit het zadel. Het laatste dat ik wil is een overslaande ketting als je op volle kracht een 12-18% muurtje pakt.

Dat van statshunters kende ik nog niet, ik ga daar eens naar kijken :-)
MarkVeenstra schreef: 06 nov 2020 09:50 Leuk dashboard!

Is er een manier om een "lege" variant te delen? Of een tutorial?
Opzich zelf ook wel handig met excel.., maar ik vind er de tijd niet voor om het zo netjes op te zetten qua layout.
Ik ga even een poging wagen en kom hier later op terug :P

MarkVeenstra schreef: 06 nov 2020 09:50 Leuk dashboard!
Ik zou zelf nog een keer een makkelijke manier zoeken om gereden beklimmingen bij te houden. En dan natuurlijk met datum, gereden tijd, en wat gegevens over de klim zoals hoogtemeters, start en eind hoogte, land/regio, link naar strava segment.
Dat zou kunnen maar dat is heel veel manueel werk, tenzij je een API link kunt leggen.

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 06 nov 2020 11:42

Leuk overzicht. Netjes gemaakt.
Zou me niets verbazen als we zoiets ineens in een van de apps zien opduiken.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 06 nov 2020 12:21

jsprbcn schreef: 05 nov 2020 20:12 Gezien de foto van mijn fiets dashboard op Instagram behoorlijk wat belangstelling kreeg wil ik het ook hier delen, wellicht inspireer ik iemand hier en kan ik hulp bieden waar nodig.

Voor mijn werk doe ik veel met Excel en ik vind het handig voor diverse privé zaken en vandaar dat ik ook een dashboard heb gemaakt voor mijn fiets gerelateerde dingen.

Natuurlijk is er Strava, Veloviewer en andere pagina's die deze dingen laten zien maar zelf met de data werken vind ik leuker en ik kan precies de weergave maken die relevant is voor mij.

Afbeelding

Op dit moment heb ik 4 pagina's die relevant zijn:
  • Algeheel Strava/Zwift overzicht
    Fiets onderdelen slijtage
    Local legends voor Strava
    Zwift route en cycling badges
Veel dingen zullen de meesten wel niet interessant vinden maar nummers motiveren mij en dit overzicht helpt mij er bij.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden :mrgreen: :mrgreen:
Het is een mooi overzichtelijk dashboard, complimenten voor de invulling.

Zelf houd ik al sinds 2013 een Excellijst bij van al mijn ritten. Daarvoor had ik nog een simpele snelheidmeter maar vanaf het moment dat ik ben overgegaan naar een Sigma Rox heb ik alle gegevens zoals: datum, verstreken tijd, kilometers, naam van het parcours, inspanning, gem. hartslag, max. hartslag, kcal, gem. snelheid, max. snelheid, hgte meters, temp. weertype, vochtigheid, windrichting, windkracht met daaraan toegevoegd alle slijtage materialen van de fiets zoals wielset, banden, ketting, cassette, bottombracket, voorbladen alsmede ongelukken/valpartijen en lekke banden in Excel ingevoerd. Middels o.a. filters zijn alle gegevens 'makkelijk' te totaliseren. Op meerdere bladen heb ik grafische overzichten staan van snelheid, hartritme, cadans, windrichting, windkracht, temperatuur en vochtigheid,.

Het verzamelen daarvan op één dashboard zoals die van jouw is uiteraard mogelijk alleen ontbreekt mij de noodzakelijkheid daarvan omdat dat afhankelijk is van "Wat wil je nou eigenlijk in één oogopslag kunnen zien" en "Waar wil je eigenlijk in kunnen 'verbeteren'". Zoals ik al eerder opmerkte hebben wij tijdens het fietsen te maken met veel variabelen die wij niet in de hand hebben waaronder windrichting, windkracht, temperatuur en vochtigheid, dat maakt het m.i. lastig een objectieve opeensomming te geven van je prestaties.

Mijn spreadsheet geeft mij iig wel de informatie over de 'slijtage' van de onderdelen.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie