Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Eerste nieuwe MTB. Advies gevraagd

Bart1990
Forum-lid

Bart1990 03 nov 2020 07:36

Goedemorgen,

Beginner alarm!
Er zijn al veel van dit soort topic, maar mijn vraag is iets specifieker.
Allereerst leuk om op dit forum veel te lezen. Erg leerzaam!

Ik zit al een paar jaar op de racefiets en heb nu besloten een MTB erbij aan te schaffen. Ik merk dat ik met een nat wegdek ofzo minder prettig op de racefiets stap en in het bos kan het mij niet vies, nat of modderig genoeg! We hebben hier de montferlandroute en de posbank om de hoek dus in eerste instantie keuze zat. Na een paar keer gehuurd te hebben ben ik echt om! Die twee locaties en regio Rijssen af en toe, zullen de plekken zijn waar ik het meeste zal mtb’en.

Nu is voor mij levertijd wel echt een doorslag gevend dingetje. Heb niet zo heel veel zin om 1-2-3 maanden of nog langer te wachten. Niet alleen omdat ik een man ben (haha), maar ook zeker omdat ik van plan ben met vrienden z.s.m. fanatiek te starten met 2-3 x per week en dat dus behoorlijk in de verhuurpapieren gaat lopen.

Enfin. Ik ben in de buurt hier gaan zoeken, want service is mij wat waard. Belangrijk voor de mensen die posbank en montferland niet kennen: het terrein is over het algemeen een goede mix van : single tracks, middelpittige klimmetjes, vlakke brede bos-/ weilandpaden.
Ik ben 190 cm. Racefiets is een Cube Attain SL maat 60

Gevonden met een korte levertijd ( 2-3 dagen) de Cannondale Trial SE 1 2021 XL Meteor gray voor een aanbiedingsprijs van €1349 incl pedalen.

Of met een levertijd van ca. 2 weken de Cube Reaction Pro XL 2021 geel blauw voor €1199 excl. pedalen.

Ik weet dat de cannondale wat meer trail gericht is, maar ga ik dat echt merken en waarin? En is dat uberhaupt wel een nadeel voor de nederlandse routes?

Wat zouden jullie op basis hiervan adviseren? En hebben jullie anders nog andere aanbevelingen met korte levertijd?

Alvast bedankt voor de moeite!

SiepSwinkels
Forum-lid

SiepSwinkels 03 nov 2020 11:08

Tussen de twee fietsen die je voorstelt zou ik eerder voor de Cube Reaction Pro gaan. De Cannondale is inderdaad wat meer trail gericht maar naar mijn mening heb je dit niet direct nodig in Nederland. Ikzelf zou de voorkeur geven aan de wat lichtere fiets waarmee je hier in Nederland alle paden en parcours kan rijden.
Misschien dat deze videos je iets wijzer maken:
https://www.youtube.com/watch?v=bJA7uaY6uSw
https://www.youtube.com/watch?v=jCaDWd0Nqb0
Ze vergelijking hier Cross country (die Cube) en Trail (die Cannondale).

Verder zou je kunnen kijken naar de Rockrider XC100 en XC500 van de Decathlon, voor zover ik kan zien leverbaar en vergelijkbaar met de fietsen waar je nu naar kijkt. Binnenstappen bij een lokale fietsenmaker kan natuurlijk ook altijd lonen, wie weet heeft hij een mooie deal of goeie korting voor je!
Olympia Ikon disc 2020
Olympia Iron 2019
Merida Scultura Evo Team 2009
B'Twin Rockrider 540

Bart1990
Forum-lid

Bart1990 03 nov 2020 11:37

SiepSwinkels schreef: 03 nov 2020 11:08 Tussen de twee fietsen die je voorstelt zou ik eerder voor de Cube Reaction Pro gaan. De Cannondale is inderdaad wat meer trail gericht maar naar mijn mening heb je dit niet direct nodig in Nederland. Ikzelf zou de voorkeur geven aan de wat lichtere fiets waarmee je hier in Nederland alle paden en parcours kan rijden.
Misschien dat deze videos je iets wijzer maken:
https://www.youtube.com/watch?v=bJA7uaY6uSw
https://www.youtube.com/watch?v=jCaDWd0Nqb0
Ze vergelijking hier Cross country (die Cube) en Trail (die Cannondale).

Verder zou je kunnen kijken naar de Rockrider XC100 en XC500 van de Decathlon, voor zover ik kan zien leverbaar en vergelijkbaar met de fietsen waar je nu naar kijkt. Binnenstappen bij een lokale fietsenmaker kan natuurlijk ook altijd lonen, wie weet heeft hij een mooie deal of goeie korting voor je!
Dank voor je reactie.
Kan ik het dan zo zien dat je op die cube wat “comfortabeler” zit?

SiepSwinkels
Forum-lid

SiepSwinkels 03 nov 2020 13:33

Ik denk niet dat de Cube per se meer comfortabel is. Ik kan de geometrie niet zo snel terugvinden maar over het algemeen zou de Cannondale een wat meer ontspannen zithouding geven en samen met de grotere veerweg op de voorvork (120mm) kan dit wel voor meer comfort zorgen.

De algemene aanname is dat de Cross Country fiets (Cube) meer gericht is op presteren (gewicht, snel sturen, aggresievere zithouding) en de trail fiets (Cannondale) wat meer gericht is op controle (comfort, stabiel sturen, iets meer aggresieve zithouding). Al met al denk ik dat beide fietsen best veel overlap hebben in al deze aspecten en er is dus niet echt een goed of fout. Met beide fietsen kan je veel plezier beleven!
Olympia Ikon disc 2020
Olympia Iron 2019
Merida Scultura Evo Team 2009
B'Twin Rockrider 540

Hendrik77
Forum-lid

Hendrik77 05 nov 2020 09:49

Bart1990 schreef: 03 nov 2020 07:36 Goedemorgen,

Beginner alarm!

Ik zit al een paar jaar op de racefiets en heb nu besloten een MTB erbij aan te schaffen. Ik merk dat ik met een nat wegdek ofzo minder prettig op de racefiets stap en in het bos kan het mij niet vies, nat of modderig genoeg! We hebben hier de montferlandroute en de posbank om de hoek dus in eerste instantie keuze zat. Belangrijk voor de mensen die posbank en montferland niet kennen: het terrein is over het algemeen een goede mix van : single tracks, middelpittige klimmetjes, vlakke brede bos-/ weilandpaden.
Mag hopen dat als het nat, vies en modderig is je voldoende respect voor de onderhoudsploegen kan opbrengen om de vaste mtb routes te mijden.
In het hele land worden die single tracks zoals je omschrijft in de herfst en winter volledig kapotgereden door overwinterende wielrenners. Niet alleen blijft er geen singletrack meer over, maar zijn de routes in droge perioden dan ook niet meer te rijden omdat er geen verband meer in de bovenlaag zit.

MTB is een zomersport, laat de routes in de winter dan ook enigszins met rust en koop een gravelracer. Mix van weg, veld, gravel. Beter voor de routes, beter voor je materiaal

Bart1990
Forum-lid

Bart1990 06 nov 2020 12:39

Hendrik77 schreef: 05 nov 2020 09:49
Bart1990 schreef: 03 nov 2020 07:36 Goedemorgen,

Beginner alarm!

Ik zit al een paar jaar op de racefiets en heb nu besloten een MTB erbij aan te schaffen. Ik merk dat ik met een nat wegdek ofzo minder prettig op de racefiets stap en in het bos kan het mij niet vies, nat of modderig genoeg! We hebben hier de montferlandroute en de posbank om de hoek dus in eerste instantie keuze zat. Belangrijk voor de mensen die posbank en montferland niet kennen: het terrein is over het algemeen een goede mix van : single tracks, middelpittige klimmetjes, vlakke brede bos-/ weilandpaden.
Mag hopen dat als het nat, vies en modderig is je voldoende respect voor de onderhoudsploegen kan opbrengen om de vaste mtb routes te mijden.
In het hele land worden die single tracks zoals je omschrijft in de herfst en winter volledig kapotgereden door overwinterende wielrenners. Niet alleen blijft er geen singletrack meer over, maar zijn de routes in droge perioden dan ook niet meer te rijden omdat er geen verband meer in de bovenlaag zit.

MTB is een zomersport, laat de routes in de winter dan ook enigszins met rust en koop een gravelracer. Mix van weg, veld, gravel. Beter voor de routes, beter voor je materiaal
Bedankt voor alle, WEL relevante, reacties.

Hendrik77, heb je een fles azijn gedronken of al even geen beurt meer gehad?

Ten eerste weet ik prima hoe je de single tracks NIET kapot rijdt.
Ten tweede bepaal ik zelf wel of iets een zomer of wintersport is. Zolang Natuurmonumenten mij toestaat ergens te mtb'en doe ik dat. Jij bepaalt dat dus niet. Niet voor mij, niet voor iemand.
Ten derde: mijn vraag ging over welke van de twee fietsen het meest geschikt zou zijn en of er nog andere tips waren.

borgmonster
Forum-lid

Gebruikersavatar borgmonster 07 nov 2020 20:15

Andere tips zijn er zeker: wacht tot volgend voorjaar als de Corona-leegverkoop weer is aangevuld bij de fietsenverkopers.

Heb je een ruimere keuze en rijd je de tracks niet stuk.

PS: wat een ontzettende minne opmerking naar Hendrik77.
In mijn woorden: Je had je mijns inziens wel iets bescheidener mogen opstellen.
In jouw woorden: Doe niet zo eikelig, of sta je je hele leven al droog?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

jakkel
Forum-lid

jakkel 07 nov 2020 20:48

Ik vind de opmerking van Hendrik77 eigenlijk ook niet meteen heel gepast. In competitie is MTB inderdaad een zomersport, onder het fietstoerisme is het een sport voor gans het jaar door. Mij moet ook niemand komen vertellen hoe en wanneer ik ergens mag rijden. Als een parcours opengesteld is, dan mag je erop rijden, zo simpel is dat.

53x11
Forum-lid HC

Gebruikersavatar 53x11 08 nov 2020 06:34

Hendrik heeft gewoon een punt. Dat de gemiddelde overwinterende wielrenner dat niet wil horen is wat anders...
MTB'en is een 4-seizoenen sport wat mij betreft, maar als het echt nat is, dan blijf je uit het bos, want je fietst heel de trails aan gort. "het kan mijn niet vies, nat of modderig genoeg zijn" belooft weinig goeds...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 nov 2020 07:19

53x11 schreef: 08 nov 2020 06:34 Hendrik heeft gewoon een punt. Dat de gemiddelde overwinterende wielrenner dat niet wil horen is wat anders...
MTB'en is een 4-seizoenen sport wat mij betreft, maar als het echt nat is, dan blijf je uit het bos, want je fietst heel de trails aan gort. "het kan mijn niet vies, nat of modderig genoeg zijn" belooft weinig goeds...
+1
Velen hebben hier geen flauw benul wat momenteel de druk is op de atb routes. Zeker door de corona is dit nog eens verergerd. Die treintjes boswielrenners die gewoon doorploegen icm de fors toegenomen aantallen fietsers maken het voor de onderhoudsploegen vrijwel onmogelijk om het bij te kunnen houden.
Tuurlijk moet je lekker kunnen biken in deze maanden, maar zoals 53x11 stelt: als het erg nat is blijf je uit het bos.
Less is bore

Gravelist
Forum-lid

Gravelist 08 nov 2020 09:56

Ik rij jaarrond op mtb of gravel over de lokale rondjes in zuid-Limburg.
Zie met name vanaf eind september de aantallen toenemen op de routes.
Ook zie ik dat met name een zomerse hevige regenbui meer schade aanricht, diepe ingesleten geultjes die het water van de heuvels afvoeren, dan de wekelijkse passages van 100+ mtbers.
Het zal ook met name afhangen van de ondergrond, hoe snel er erosie/slijtage optreedt.
Hier in ZL is het voor een groot deel toch hard-pack vuursteen dat er ligt. Dat is minder snel zompig dan een kleigrond.
Daarbaast is er hier goede organisatie tussen de beheerders/mozl en terrein eigenaren om beruchte modderbakken te by-passen of een route te verleggen om schade aan natuur en track te verminderen.
Dat zal niet overal in het land kunnen, helaas.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 08 nov 2020 10:47

Zuid Limburg heeft binnen NL een unieke bodem. Dus daar ligt het inderdaad genuanceerder.
Less is bore

Plaats reactie