Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Corona en hoe dit jouw leven beïnvloedt

Slowracer
Forum-lid

Gebruikersavatar Slowracer 11 nov 2020 14:05

"Als de vaccins van het Amerikaans-Duitse samenwerkingsverband, dat maandag liet weten zeer goede resultaten te boeken in de testfase, door de Europese autoriteiten worden goedgekeurd, kan Nederland aanspraak maken op 3,89 procent van de aangekochte voorraad.
Het gaat dan om zo’n 7,8 miljoen doses op de 200 miljoen, waarmee bijna 4 miljoen mensen kunnen worden beschermd omdat er twee prikken nodig zijn."

Dit gaat over het Pfizer vaccin, we houden dan nog ca. 13 miljoen mensen over in NL die in eerste instantie niet gevaccineerd kunnen worden. 4 miljoen is niet eens de gehele populatie ouderen (60+) en kritische beroepen (zorg, politie, etc.)...
Time is on my site.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 11 nov 2020 14:10

Nou succes met je blind vertrouwen dat het wel goed gaat komen met een corona vaccin.

https://www.google.nl/amp/s/zorgnu.avro ... nse-griep/

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 nov 2020 14:38

Ik heb liever een paar honderd Nederlanders die een bijwerking krijgen dan de huidige situatie voortzetten (incl. alle doden die nu dagelijks vallen).

Bijwerkingen lijken me geen reden om dan maar niet te vaccineren, aangezien het alternatief nog veel erger is.

Ieder vaccin heeft bijwerkingen. Verreweg de meeste daarvan zijn (zeer) onschuldig.

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 11 nov 2020 14:49

el_loco schreef: 11 nov 2020 13:46
havana schreef: 11 nov 2020 13:21
Het idee is verwerpelijk, matig uitvoerbaar en slecht controleerbaar.
Dat zie ik toch anders. Als er een wettelijke basis is (en die er volgens mij, zie kinderdagverblijven) dan kan ik me best voorstellen dat bijvoorbeeld een Ziggo Dome mag eisen dat je je gele boekje laat zien bij de ingang. Zo niet, geen toegang. Zo werkt het bij veel "verre" landen ook: vaccinaties voor bijvoorbeeld gele koorts zijn verplicht. Heb je die niet, kom je het land niet in. Ik heb hier werkelijk nog nooit iemand tegen horen protesteren.

Vaccineren heeft alleen zin als een groot deel van de bevolking meedoet. Ik vind dat het altijd een eigen keuze blijft, maar een beetje "helpen" door dit soort dingen wettelijk mogelijk te maken, vind ik niet verkeerd. Het moet natuurlijk niet te ver gaan, een vaccinatie vereisen om een supermarkt in te mogen gaat veel te ver. Maar dingen die niet-essentieel zijn er waar veel mensen dichtbij elkaar zijn zoals voetbalwedstrijden of concerten, vooral doen.
Mee eens. Plus dat het nogal handig is om je aan de maatregelen te houden zolang je nog niet gevaccineerd bent als je niet ziek wilt worden.

En als je uit principe (wat ik niet begrijp overigens) geen vaccinatie wil, helemaal prima. Veel succes, maar niet lopen miepen als je polio of corona of een andere nare ziekte oploopt.
@havana , het is al een grote nuance om te differentieren tussen "noodzakelijke" en niet noodzakelijke activiteiten. Het proefballonnetje van de Jonge had het over de maatregelen. In general dus.

Wordt nog lastig waar dan de grenzen gelegd zouden moeten worden. Concert en sportwedstrijd, duidelijk. Supermarkt dus niet. Maar dan, een kledingwinkel? Autowinkel? Restaurant of kroeg? En met meerderen sporten of buiten komen?

Goed, dan is er op een gegeven moment een grens. Hoe ga je dan om met de ongelijkheid tussen het moment van vaccineren? Je kunt niet iedereen op dezelfde dag of zelfs maar in de zelfde week vaccineren. Bij loterij wordt dan dus bepaald wanneer je meer vrijheden zou krijgen...

@el_loco we zitten hier direct weer op het zwart wit? Als je kritisch bent op de uitspraak van de jonge ben je maar direct sceptisch over vaccinaties?

Ik zou me graag willen laten vaccineren. En ik vind incentives om mensen daartoe te bewegen ook echt goed. Maar ik zie het niet zo snel voor me, hoe je op een eerlijke manier in het dagelijks leven onderscheid gaat maken tussen gevaccineerden en niet gevaccineerden, en al helemaal niet in relatie met het huidige pallet aan maatregelen. Dan moet je bewijs altijd op zak hebben oid. En moet er op enig manier worden afgewogen wie wat nog wel of niet zou mogen op welk moment.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 11 nov 2020 15:13

havana schreef: 11 nov 2020 14:38 Ik heb liever een paar honderd Nederlanders die een bijwerking krijgen dan de huidige situatie voortzetten (incl. alle doden die nu dagelijks vallen).

Bijwerkingen lijken me geen reden om dan maar niet te vaccineren, aangezien het alternatief nog veel erger is.

Ieder vaccin heeft bijwerkingen. Verreweg de meeste daarvan zijn (zeer) onschuldig.
Oja is het alternatief veel erger? Vallen er dan massaal doden? Puilen de ziekenhuizen uit? De statistische kans dat je aan corona overlijd is 0,03 procent de statistische kans dat je in het verkeer overlijd is 0,05 procent.

Of bedoel je met de keer op keer terugkerende semi lock downs en de spastische manier van omgang die ons als maatschappij word opgelegd?

Je gelooft toch niet serieus dat de nieuwe manier van leven weer straks de oude manier van leven gaat worden? Dan ben je wel heel naïef.

Maargoed iedereen moet zich straks maar lekker laten volspuiten met een vaccin. Ik wil geen rotzooi mijn lijf.

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 11 nov 2020 15:32

Nou IS er binnenkort een vaccin , waardoor op redelijke termijn de extra maatregelen kunnen vervallen en we min of meer terug kunnen, naar wat dan ook, is het ook weer niet goed en krijgen we vaccinweigeraars...
Ik zeg: de mens is in groten getale de kluts kwijt en kannum niet meer vinden.
Wat betreft griepprikken ben ik altijd ook weigeraar geweest, maar zo'n coronaprik willik wel.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 11 nov 2020 15:36

RVV schreef: 11 nov 2020 14:10 Nou succes met je blind vertrouwen dat het wel goed gaat komen met een corona vaccin.

https://www.google.nl/amp/s/zorgnu.avro ... nse-griep/
Ik ben in het algemeen behoorlijk cynisch, maar het lukt me niet hierdoor genoeg tegenzin te ontwikkelen.
Laat maar komen die prik.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 11 nov 2020 15:44

RVV schreef: 11 nov 2020 15:13
havana schreef: 11 nov 2020 14:38 Ik heb liever een paar honderd Nederlanders die een bijwerking krijgen dan de huidige situatie voortzetten (incl. alle doden die nu dagelijks vallen).

Oja is het alternatief veel erger? Vallen er dan massaal doden? Puilen de ziekenhuizen uit? De statistische kans dat je aan corona overlijd is 0,03 procent de statistische kans dat je in het verkeer overlijd is 0,05 procent.

Of bedoel je met de keer op keer terugkerende semi lock downs en de spastische manier van omgang die ons als maatschappij word opgelegd?

Je gelooft toch niet serieus dat de nieuwe manier van leven weer straks de oude manier van leven gaat worden? Dan ben je wel heel naïef.

Maargoed iedereen moet zich straks maar lekker laten volspuiten met een vaccin. Ik wil geen rotzooi mijn lijf.
1. De oversterfte is navenant door corona.
2. Ja, de ziekenhuizen puilen inderdaad uit zodra we het virus de kans geven om op te leven. De niet-coronazorg moet daardoor fors worden afgeschaald met alle gevolgen van dien.
3. Ik doel inderdaad op de situatie van semi lockdown die enorm schadelijk is voor NL.
4. Ja ik geloof wel dat we grotendeels teruggaan naar normaal, al zal het niet meteen zijn. Dat zal in stapjes moeten gebeuren en zo lang er een grote groep mensen is zoals jij die vaccins weigert, wellicht langer.
5. Waarom is een vaccin rotzooi? Waar baseer je dat op? Ik denk dat je dagelijks meer rotzooi naar binnen werkt dan wat je met een vaccin binnen krijgt.

el_loco
Forum-lid

el_loco 11 nov 2020 16:00

@el_loco we zitten hier direct weer op het zwart wit? Als je kritisch bent op de uitspraak van de jonge ben je maar direct sceptisch over vaccinaties?
Nee, dat is niet wat ik zeg. Ik zeg dat ik het prima vind als je het niet wilt, maar dat je dan niet moet zeuren over het wel krijgen van een besmettelijke ziekte. Je mag er natuurlijk kritisch over zijn, maar niet vaccineren of wel vaccineren is nu eenmaal zwart/wit.
Als ik bij de laatste groep hoor die een vaccin krijgt, dan zal ik mij tot die tijd aan de maatregelen houden. Het is niet anders... Want inderdaad zal het nogal wat tijd kosten voordat iedereen gevaccineerd is.

JoostG
Forum-lid

JoostG 11 nov 2020 16:23

havana schreef: 11 nov 2020 13:37
JoostG schreef: 11 nov 2020 13:33
kxlight schreef: 11 nov 2020 11:16 In plaats van fysieke beperking stel ik voor dat de zorgpremie voor mensen die zich niet laten vaccineren een paar 10-tjes per maand stijgt... de vervuiler betaalt...problem solved.
En voeren we dat dan direct in voor iedereen met een ongezonde levensstijl (roken, obesitas, etc.)?
Rokers betalen dat al, het heet accijns. Gemiddeld gaan ze ook nog eens 10 jaar eerder dood, wat voor de maatschappij onder de streep goedkoper is (ook als je dure medische behandelingen eraf trekt).

Dijkman zet alle financiële kosten en baten van roken op een rij. Aan accijns en btw haalt de overheid per jaar zo’n 3,4 miljard euro op. Daarnaast wordt er bespaard op zorgkosten, omdat rokers eerder overlijden. Dat is een besparing van 10 miljard. Door de lagere levensverwachting wordt er ook minder aan pensioen en AOW uitgekeerd. Dat gaat om een bedrag van 6 miljard euro.

Aan de kosten kant wordt er 3,8 miljard euro genoteerd voor zorgkosten. Als rokers eerder sterven gaat er een stuk productiviteit verloren en komt er minder premie binnen voor de pensioenfondsen. Dat is een kostenpost van 10,2 miljard. Als laatste is er onder rokers meer ziekteverzuim, goed voor 4,6 miljard.

“Dat betekent dat er een plus is van 2,8 miljard”, aldus Dijkman. “Een rokende samenleving levert op dit moment meer op dan een niet rokende samenleving.
Leuk verhaal, maar niet volledig. Ze hebben het bijvoorbeeld door verlies van arbeidsproductiviteit door overlijden, niet over verlies aan arbeidsproductiviteit tijdens leven. Verschillende onderzoeken wijzen op een lagere arbeidsproductiviteit van 15-18% vanwege ongezonde levensstijl (zoals roken).
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 11 nov 2020 16:29

Laat je lekker volspuiten zou ik zeggen..

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 11 nov 2020 16:33

Een echte wielrenner heeft natuurlijk geen enkel bezwaar tegen een spuitje meer of minder.

Gesloten