Verbeteren met een trainingsplan?
Ik heb me inderdaad al afgevraagd wat ik tijdens een Vo2 max training op de openbare weg zit te doen maar thuis achter de TV kruipen staat diametraal tegenover wat ik wil bereiken, met name "verbeteren met een trainingsplan" terwijl ik langs mooie stukken fiets waar ik liefst nog nooit gefietst heb.
Vandaag heb ik wel een aangename D3 bloktraining kunnen doen met o.a. een D3 blok dwars door het centrum van Willebroek (toch niets te zien) dus het kan wel, gewoon wat meer moeite doen en het centraal zoeken.
Vandaag heb ik wel een aangename D3 bloktraining kunnen doen met o.a. een D3 blok dwars door het centrum van Willebroek (toch niets te zien) dus het kan wel, gewoon wat meer moeite doen en het centraal zoeken.
Blokken tot uitputting doe je best (als het buiten moet) ergens waar geen auto's komen en zo weinig mogelijk andere fietsers zijn. Als je die blokken goed doet, zie je achteraf (even) scheel van de inspanning, als je dan moet reageren op iets of iemand anders, recept voor een ongeluk.
Rond Willebroek zijn er genoeg rustige dijken die je daarvoor kan gebruiken.
Rond Willebroek zijn er genoeg rustige dijken die je daarvoor kan gebruiken.
Inderdaad. D3 blokken wil je echt niet door een dorp of centrum doen. Zeer gevaarlijk en je zult er het vooroordeel over wielrenners alleen maar mee bevestigen.TL@ schreef: ↑12 nov 2020 09:11 Blokken tot uitputting doe je best (als het buiten moet) ergens waar geen auto's komen en zo weinig mogelijk andere fietsers zijn. Als je die blokken goed doet, zie je achteraf (even) scheel van de inspanning, als je dan moet reageren op iets of iemand anders, recept voor een ongeluk.
Rond Willebroek zijn er genoeg rustige dijken die je daarvoor kan gebruiken.
Zoals uit bovenstaande berichten wel duidelijk werd, had ik niet veel zin in week 6. Het trainingsplan voorzag een intensieve week met 3 zware trainingen. Ik keek er met name tegenop om weer eens hetzelfde driehoekje Netekanaal - Albertkanaal - Kleine Nete te doen. Deze driehoek van jaagpaden is zowat de beste plaats in de buurt om in het rood te gaan, maar ik heb daar de laatste tijd zoveel gereden dat ik eigenlijk geen goesting meer had om daarvoor op de fiets te stappen.
Maar ik vond het nogal stom om daarvoor het trainingsplan te laten vallen dus heb ik me voor mijn ritten in eerste plaats door de omgeving laten leiden en dan zo goed mogelijk geprobeerd de trainingen uit te voeren. De bloktraining D3/D1 voerde me dan door het centrum van Willebroek, en ja, als er dan iemand van rechts komt, dan moet je remmen, maar er kwam niemand.
Voor de sprint-training ben ik naar Antwerpen gereden in het gedacht dat daar nu toch niemand buiten komt. Ik heb twee sprints op de Meir kunnen doen maar dan werd het daar toch een beetje te druk, wat doen die mensen daar nog om 21u 's avonds? Ik ben dan maar uitgeweken naar het Noordkasteel en het fantastische havenzicht ter hoogte van Total. Ook nog een sprint kunnen trekken in Park Spoor Noord waar het wel rustig was. Echt een fijne training, qua exploratie en beleving een dikke tien, qua uitvoering ben ik wel gebuisd want ik kan geen minuut aan een stuk sprinten, mijn beste/langste sprint was amper 47 seconden.
Voor de wekelijks duurtraining ben ik terug richting de onverharde paden van Wommelgem en Schilde 's Gravenwezel gereden, mooi daar. Op de terugweg bleek dat ik zelfs geen D1-hartslag kon volhouden op het fietspad met regelmatige poortjes waar ik de week daarvoor geprobeerd had D3 vol te houden...
Vo2-max training viel wat lastig omdat het weer tegenzat. Uiteindelijk ben ik om 17u30 vertrokken omdat buienrader.be zei dat het vanaf dan droog zou zijn maar dat was dan toch een zeer natte droogte. Het positieve aan deze training was dat er in het donker bij stromende regen niemand op de baan is en dat je het goed warm krijgt van voluit te gaan. De herstelperiodes D1 heb ik tijdens deze training maar ingekort aan de hand van de gevoelstemperatuur.
Week 7, over halfweg, was een rustige week in het trainingsplan, net op tijd. In totaal stonden er in 4 trainingen of zo'n 10u aan D1 duurtraining gepland, ik heb die maar samengenomen en de "A-cross the 2" bikepacking route gereden: https://bikepacking.com/routes/act2/
Echt een prachtige route, ik kende van de Belgische kant zo'n 75% maar de Nederlands kant was me onbekend. Mooi mooi mooi. Qua fietsen duurde het even voor mijn hersens gehercallibreerd waren, met volgeladen fietstassen is toch iets anders. Ik heb de route niet aan het startpunt in Stabroek maar in Oelegem opgepikt waardoor ik op de eerste dag veel minder km dan de tweede heb gedaan, 100 vs 185. Dag 1 was prachtig weer, dag 2 was de eerste 1ookm tegenwind en regenbuien.
Ik heb 2 keer echt gevloekt, eerste keer was in tegenwind in de regen een halfuur op ruiterpad, ik weet niet wat het is, maar die hoefinslagen in de grond geven echt een heel vervelende schokkende cadans. 2de keer gevloekt omdat de route besluit met uitdagende single-track op de Brabantse wal tussen de Wouwse Plantage en Stabroek maar wegens donker kon ik daar niet van genieten, ik kon ternauwernood zien waar ik naartoe ging en ik kon geen gebruik maken van de afdalingkjes om de volgende helling te verkorten.
Maar echt prachtige tocht!
Maar ik vond het nogal stom om daarvoor het trainingsplan te laten vallen dus heb ik me voor mijn ritten in eerste plaats door de omgeving laten leiden en dan zo goed mogelijk geprobeerd de trainingen uit te voeren. De bloktraining D3/D1 voerde me dan door het centrum van Willebroek, en ja, als er dan iemand van rechts komt, dan moet je remmen, maar er kwam niemand.
Voor de sprint-training ben ik naar Antwerpen gereden in het gedacht dat daar nu toch niemand buiten komt. Ik heb twee sprints op de Meir kunnen doen maar dan werd het daar toch een beetje te druk, wat doen die mensen daar nog om 21u 's avonds? Ik ben dan maar uitgeweken naar het Noordkasteel en het fantastische havenzicht ter hoogte van Total. Ook nog een sprint kunnen trekken in Park Spoor Noord waar het wel rustig was. Echt een fijne training, qua exploratie en beleving een dikke tien, qua uitvoering ben ik wel gebuisd want ik kan geen minuut aan een stuk sprinten, mijn beste/langste sprint was amper 47 seconden.
Voor de wekelijks duurtraining ben ik terug richting de onverharde paden van Wommelgem en Schilde 's Gravenwezel gereden, mooi daar. Op de terugweg bleek dat ik zelfs geen D1-hartslag kon volhouden op het fietspad met regelmatige poortjes waar ik de week daarvoor geprobeerd had D3 vol te houden...
Vo2-max training viel wat lastig omdat het weer tegenzat. Uiteindelijk ben ik om 17u30 vertrokken omdat buienrader.be zei dat het vanaf dan droog zou zijn maar dat was dan toch een zeer natte droogte. Het positieve aan deze training was dat er in het donker bij stromende regen niemand op de baan is en dat je het goed warm krijgt van voluit te gaan. De herstelperiodes D1 heb ik tijdens deze training maar ingekort aan de hand van de gevoelstemperatuur.
Week 7, over halfweg, was een rustige week in het trainingsplan, net op tijd. In totaal stonden er in 4 trainingen of zo'n 10u aan D1 duurtraining gepland, ik heb die maar samengenomen en de "A-cross the 2" bikepacking route gereden: https://bikepacking.com/routes/act2/
Echt een prachtige route, ik kende van de Belgische kant zo'n 75% maar de Nederlands kant was me onbekend. Mooi mooi mooi. Qua fietsen duurde het even voor mijn hersens gehercallibreerd waren, met volgeladen fietstassen is toch iets anders. Ik heb de route niet aan het startpunt in Stabroek maar in Oelegem opgepikt waardoor ik op de eerste dag veel minder km dan de tweede heb gedaan, 100 vs 185. Dag 1 was prachtig weer, dag 2 was de eerste 1ookm tegenwind en regenbuien.
Ik heb 2 keer echt gevloekt, eerste keer was in tegenwind in de regen een halfuur op ruiterpad, ik weet niet wat het is, maar die hoefinslagen in de grond geven echt een heel vervelende schokkende cadans. 2de keer gevloekt omdat de route besluit met uitdagende single-track op de Brabantse wal tussen de Wouwse Plantage en Stabroek maar wegens donker kon ik daar niet van genieten, ik kon ternauwernood zien waar ik naartoe ging en ik kon geen gebruik maken van de afdalingkjes om de volgende helling te verkorten.
Maar echt prachtige tocht!
Ik dacht dat ik wel wat sneller was geworden maar toen ik met bagage vertrok was ik toch niet zo zeker meer. Omdat ik geen vermogensmeter heb en geen standaardrondjes rijd heb ik natuurlijk weinig om mee te vergelijken. Maar de tweede dag van mijn tocht was al bij al wel het zwaarste wat ik tot hiertoe gefietst heb.
Mijn ervaring is dat je tijdens een plan meestal het gevoel hebt dat je slechter wordt, je haalt wel je vermogens maar het voelt allemaal stroef. En vervolgens, na 1 of 2 weekjes rustig, ga je opeens als de brandweer. Wat op zich ook wel logisch allemaal, bij mij strookt het eigenlijk ook altijd heel goed met de "form" grafiekjes van de verschillende trainingssoftware,
Mijn ervaring is dat ik met name merk als ik wat gerichter train, dat mijn herstel tijdens de rit veel vlotter gaat, Bijvoorbeeld na een tussensprintje ben ik veel sneller terug in normale hartslagzone.
Verder worden duurritten makkelijker
Verder worden duurritten makkelijker
Wil geen nieuw topic aanmaken, dus via deze en is ook trainingsplan gerelateerd. Doordat ik in 1 van komende dagen/weken vader mag gaan worden, verwacht ik minder te kunnen fietsen. Ik fiets nu 2 a 3x per week zo'n 130-230 km per week.
Waarvan ik 1 intensieve training doe, dit is interval of tempo training.
Mijn vraag is hoe kan ik mijn fiets rondjes nu beste aanpakken met maar 1x per week 2 a 3 uur kunnen fietsen. En soms 2x per week. Om toch beter te worden of iig niet achteruit te gaan
Waarvan ik 1 intensieve training doe, dit is interval of tempo training.
Mijn vraag is hoe kan ik mijn fiets rondjes nu beste aanpakken met maar 1x per week 2 a 3 uur kunnen fietsen. En soms 2x per week. Om toch beter te worden of iig niet achteruit te gaan
Een indoor trainer aanschaffenAspide83 schreef: ↑30 apr 2021 21:45 Wil geen nieuw topic aanmaken, dus via deze en is ook trainingsplan gerelateerd. Doordat ik in 1 van komende dagen/weken vader mag gaan worden, verwacht ik minder te kunnen fietsen. Ik fiets nu 2 a 3x per week zo'n 130-230 km per week.
Waarvan ik 1 intensieve training doe, dit is interval of tempo training.
Mijn vraag is hoe kan ik mijn fiets rondjes nu beste aanpakken met maar 1x per week 2 a 3 uur kunnen fietsen. En soms 2x per week. Om toch beter te worden of iig niet achteruit te gaan
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!
Check willeniskunnen.cc!