Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Trump out or not?

Enzzo
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Enzzo 13 nov 2020 19:26

@ Lugosi: Marx, Lenin en Mao op één en dezelfde hoop scheppen getuigt niet echt van historische kennis.
Die ideologieën liggen toch wel wat verder uiteen dan je doet vermoeden.
De beweging die zich ooit als zijnde Maoisten betitelde en daarmee de drie-eenheid van Marxisme, Leninisme en Mao-isme tot hun eigen, separate ideologie verenigde, staat los van de feitelijke individuele ideologie van deze drie personen.
De Maoisten waren voornamelijk nieuwe groeperingen die erg actief waren in Zuid-Amerika (lichtend pad) en Duitsland (rote armee fraction) in de jaren '80-'90. En eigenlijk niet meer of minder dan extreem linkse terreurgroepen die veel leed, dood en verderf hebben gezaaid.

Ik ken de huidige ideologie van de Belgische PVDA niet en zeker niet van binnen uit. Ik ben ook geen aanhanger van deze partij want A) België is mijn thuisland niet. En B) ik begrijp te weinig van de Belgische politiek om daar iets over te vinden.
Wat ik wel weet is dat Vlaams Belang een partij is die zich in het extreemrechtse spectrum bevindt en dan krijg je dus automatisch het uiterst linkse spectrum als tegenhanger.

Ik ben zelf niet extreem links, noch extreem iets anders. Ik ben wel extreem gekant tegen groeperingen die bepaalde mensen of groepen wegzetten als zijnde tweederangs burger, Voor mij is VB één van die groeperingen.
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind

bever
Forum-lid

bever 13 nov 2020 19:32

Enzzo schreef: 13 nov 2020 12:36
...maar daarvoor moet je bij echte denkers zijn (zoals Badiou, Eagleton, Chomsky, Lays, Calhoen, Crouch, Brechin, Lakoff, Walker, Abicht, Judt, etc)
"Die Philosophen haben die Welt nur verschieden interpretiert, es kömmt drauf an sie zu verändern“
in der beschränkung zeigt sich erst der meister zei Goethe ooit. Niet op jou gericht hoor, maar meer wat bij me opkomt als ik sommige monologen hier lees ;)

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 13 nov 2020 19:52

Dus als ik het mag samenvatten dan zijn Enzzo en marcel1966 erg bang voor een heel klein groepje mensen die wel eens hakenkruizen op graven schilderen?

Misschien kunnen jullie mij dan alsnog uitleggen waarom jullie zo bang zijn voor deze mensen.
Angst gaat eigenlijk altijd over een mogelijke gebeurtenis die in de toekomst ligt, het overbekende "de mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest".

Dus nogmaals welk lijden zijn jullie zo bang voor?
Waarom zitten jullie thuis te bibberen als je leest over een groepje mensen die hakenkruizen op graven schilderen?

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 nov 2020 20:53

Zullen we de discussie een beetje fatsoenlijk houden?

Als je de Europese geschiedenis van de jaren 30 kent, dan is enige angst voor groepen die geweld verheerlijken niet zo vreemd. Ook al ben ik zelf blank en hetero, ik zit er niet op te wachten dat er knokploegen s nachts op pad gaan.
Pedojagers vallen wat mij betreft in dezelfde categorie.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 nov 2020 21:06

+1
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 13 nov 2020 22:02

Enzzo schreef: 13 nov 2020 12:36
...maar daarvoor moet je bij echte denkers zijn (zoals Badiou, Eagleton, Chomsky, Lays, Calhoen, Crouch, Brechin, Lakoff, Walker, Abicht, Judt, etc)
"Die Philosophen haben die Welt nur verschieden interpretiert, es kömmt drauf an sie zu verändern“
Daarom dat de mensen die ik hier opnoem niet enkel filosofen zijn maar ook historici, economen, sociologen en taalkundigen. Het is maar een kleine greep uit een aantal mensen, ik had er ook nog wat van andere disciplines aan kunnen toevoegen. Bijvoorbeeld de bedenker van de Wereld-systeemtheorie; Wallerstein (toevallig ook marxist, maar wel van het interessante soort).

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 13 nov 2020 22:06

Enzzo schreef: 13 nov 2020 14:44 Neehoor! Ik ben door de -ietwat uitvoerige- verhalen van Lugosi wel tot andere inzichten gekomen. Interessant leesvoer!

Het woord fascisten is te hard en niet geheel van toepassing zo lijkt het. Mijn bronnen spreken hier wel over, jullie bronnen beweren het tegendeel en ik ben altijd iemand geweest van de gulden middenweg dus stel ik mijn menig hierop bij.
Ik blijf wel bij de stellingname dat Vlaams Belang in mijn optiek een rechts radicale partij is die er een aantal hele enge ideeën op na houdt die absoluut niet passen in mijn sociale beleving.
Maar ik ben een groot voorstander van de democratie en heeft dus iedereen het recht om op dit soort partijen te stemmen als die sympathieën passen bij jouw wereldbeeld.

..................................................
Ik kan me erin vinden dat je het Vlaams Belang een rechts-radicale partij vindt. Daar heb ik geen probleem mee.
Laatst gewijzigd door lugosi op 13 nov 2020 22:20, 1 keer totaal gewijzigd.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 13 nov 2020 22:15

marcel1966 schreef: 13 nov 2020 15:57 Het betoog van @Lugosi is weliswaar lang en vooral pseudo-intellectueel maar overtuigt mij totaal niet. Of het nu gaat om Vlaams Belang of de Nederlandse evenknie Forum voor Democratie, deze partijen hebben een grote aantrekkingskracht op extreem rechts lieden/groeperingen. Kijk in België maar naar Dries van Langenhove, oprichter van Schild en Vrienden: als dat niet extreem rechts is weet ik het ook niet meer. In Nederland hebben we Baudet met zijn boreaal geflirt met groeperingen als Erkenbrand, eveneens een extreem rechts clubje. Het wordt steeds afgedaan als: we praten met iedereen en bekijken alle kanten maar dat is onzin. Het is geen toeval dat deze extreem rechtsen zich aangetrokken voelen tot deze partijen,
Ik heb nooit de bedoeling gehad om iemand te overtuigen, ik heb alleen de intentie om wat info te geven uit een andere invalshoek, voor de Nederlanders gaat het toch om een situatie die ze misschien wat minder goed kennen. En de massamedia brengt nu eenmaal een nogal eenzijdig beeld rondom het Vlaams Belang.

Ik verneem graag van u wat er pseudo-intellectueel is aan mijn schrijfsels. Ik weet dat u dit als een fallacie gebruikt. Voor alle duidelijkheid ik heb geen intellectuele aspiraties.

Ik zie dat u in uw tekst de term extreem rechts gebruikt. Als u mijn pseudo intellectuele schrijfsels gelezen heeft, dan weet u dat ik u daar gelijk in geef. Ik vind het alleen niet correct dat het woord fascisme gebruikt wordt. Nog beter is de term die Enzzo nu gebruikt, namelijk rechts radicaal.

Ik vind het fijn dat ik u niet overtuigd heb, maar dat u niets anders zegt dan ikzelf.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 13 nov 2020 22:20

Enzzo schreef: 13 nov 2020 19:26 @ Lugosi: Marx, Lenin en Mao op één en dezelfde hoop scheppen getuigt niet echt van historische kennis.
Die ideologieën liggen toch wel wat verder uiteen dan je doet vermoeden.
De beweging die zich ooit als zijnde Maoisten betitelde en daarmee de drie-eenheid van Marxisme, Leninisme en Mao-isme tot hun eigen, separate ideologie verenigde, staat los van de feitelijke individuele ideologie van deze drie personen.
De Maoisten waren voornamelijk nieuwe groeperingen die erg actief waren in Zuid-Amerika (lichtend pad) en Duitsland (rote armee fraction) in de jaren '80-'90. En eigenlijk niet meer of minder dan extreem linkse terreurgroepen die veel leed, dood en verderf hebben gezaaid.

Ik ken de huidige ideologie van de Belgische PVDA niet en zeker niet van binnen uit. Ik ben ook geen aanhanger van deze partij want A) België is mijn thuisland niet. En B) ik begrijp te weinig van de Belgische politiek om daar iets over te vinden.
Wat ik wel weet is dat Vlaams Belang een partij is die zich in het extreemrechtse spectrum bevindt en dan krijg je dus automatisch het uiterst linkse spectrum als tegenhanger.

Ik ben zelf niet extreem links, noch extreem iets anders. Ik ben wel extreem gekant tegen groeperingen die bepaalde mensen of groepen wegzetten als zijnde tweederangs burger, Voor mij is VB één van die groeperingen.
Ik ben het volledig met u eens in deze, ik wil alleen even opmerken dat niet ik Marx, Lenin en Mao op dezelfde lijn zet. Ik stel alleen vast dat er bij PvdA nog veel liefhebbers zijn van Mao en Marx en Stalin, minder van Lenin overigens. De officiële lijn van de partij zit meer op de richting van de Trotskisten.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 13 nov 2020 22:24

amclassic-fan schreef: 13 nov 2020 20:53 Zullen we de discussie een beetje fatsoenlijk houden?

Als je de Europese geschiedenis van de jaren 30 kent, dan is enige angst voor groepen die geweld verheerlijken niet zo vreemd. Ook al ben ik zelf blank en hetero, ik zit er niet op te wachten dat er knokploegen s nachts op pad gaan.
Pedojagers vallen wat mij betreft in dezelfde categorie.
Mee eens, maar de vraag mag ook gesteld worden waar het beleid faalt zodat dit soort gedrag de kop op steekt. De geschiedenis leert ons ook dat dit vaak als een reactie is of voorkomt bij een gebrek aan actie van het beleid.

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 13 nov 2020 22:41

Biden nu officieel uitgeroepen tot winnaar.
Eerste grote aangekondigde rechtzaak (Arizona) al teruggetrokken door de republikeinen ivm gebrek aan feiten.
Om bij de topictitel te blijven: Trump out.
Met meer dan 5MIO stemmen verschil en in alle staten buiten de kritieke marge.
Benieuwd naar de volgende complottheorieën.....
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 13 nov 2020 22:54

daniel1975 schreef: 13 nov 2020 22:41 Biden nu officieel uitgeroepen tot winnaar.
...............
Vermits je het woord officieel gebruikt, door wie; de verkiezingscomissie of de media?

Plaats reactie