Beste mede fietsers,
Momenteel heb ik de beschikking over twee racefietsen.
Nu wil ik mijn oude (nog knappe) fiets in de herfst- en winterperiode gaan gebruiken met bredere banden. Zodat ik wat beter ben voorbereid op natte omstandigeheden & op zijn tijd wat onverhard (geen modder) terrein wil meenemen. Een verkapte gravelbike. Nogmaals ik wil hiermee niet mountainbikeparkoers af, maar bij behoefte wat offroad kunnen fietsen op halfverharding in Hoord-Holland.
Het betreft een Btwin Triban 540 fiets, met velgremmen.
Fietsfabrikant adviseert 32mm banden, zelf heb ik tussen het frame opgemeten en ik kom tot 40mm vrije ruimte. Mijn inziens passen hier dus makkelijk 35mm banden tussen.
Op mijn alu Mavic Aksium velgen moet 35mm kunnen.
Graag zou ik jullie advies over het volgende, 35mm banden of toch de 32mm?
Advies bandenkeuze
Zei je velgremmen? Dan mag je blij zijn als er iets van 30mm tussen je remklauwen past.
Dat gezegd hebbende, ik pak regelmatig onverharde paden met mijn racer. Daar zitten 28mm Panaracer Gravelking Slick's op. Op een 18C velg blijven ze keurig 28mm. Als het droog is, en zeker in Noord Holland, lukt het dan redelijk. Het bospad tegenover mijn huis (strook tussen Heemskerk en Castricum) is meestal te mul voor deze banden.
Dat gezegd hebbende, ik pak regelmatig onverharde paden met mijn racer. Daar zitten 28mm Panaracer Gravelking Slick's op. Op een 18C velg blijven ze keurig 28mm. Als het droog is, en zeker in Noord Holland, lukt het dan redelijk. Het bospad tegenover mijn huis (strook tussen Heemskerk en Castricum) is meestal te mul voor deze banden.
Bedankt voor je reactie.Philippos schreef: ↑06 nov 2020 11:47 Zei je velgremmen? Dan mag je blij zijn als er iets van 30mm tussen je remklauwen past.
Ruimte genoeg tussen de remklauw, dat had ik eerder al gecontroleerd.
Sensa Giulia EVO
Bedankt voor je advies, vandaag eerste rondje gereden op 32mm panaracer slicks. Heerlijke banden op de gravel en op de weg. Onverwacht stukjes moeten cyclocrossen, dat ging net aan.Philippos schreef: ↑06 nov 2020 11:47 Zei je velgremmen? Dan mag je blij zijn als er iets van 30mm tussen je remklauwen past.
Wel een hoop lol gehad, daar gaat het om.
Laatst gewijzigd door Woesst op 16 nov 2020 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Sensa Giulia EVO
Ik heb de 32mm Pana's op mijn woon werk fiets (wat nu al maanden geen kantoor meer gezien heeft...). Top bandjes! En ik hoef ze echt zelden bij te pompen, wat ik nog nooit meegemaakt heb met tubeless banden.