FSA Triple Kettingbladen vervangen
Hallo,
Dit is mijn eerste post hier.
Ik heb een Bulls Desert Falcon met een FSA Gossamer Triple 30-39-52. Nu heb ik steeds vaker met wind tegen of als ik veel kracht zet dat het wat gaat kragen en ratelen bij mijn crankstel. Fiets naar de fietsenmaker gebracht en die zei dat mijn middelste en buitenste blad versleten zijn en de ketting ook. De ketting dat klopt die moet ik vervangen maar de bladen heb ik mijn twijfels over. hoe kan ik dit controleren?
Ik heb dus eigenlijk 2 vragen;
1; Is mijn blad echt versleten. zie foto.
2: Waar kan ik dezelfde FSA bladen vinden. Heb me al suf gezocht maar twijfel overal of het de goede zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld deze gevonden voor het buitenblad alleen is dit 53 tanden, is dat erg? (52 kan ik nergens vinden).
En deze voor het middelste blad, maar is dit wel een middenblad?
Hieronder een aantal foto's.
Kunnen jullie zeggen of de tanden echt versleten zijn van het middelste blad, zie foto 2.
Alvast bedankt.
Dit is mijn eerste post hier.
Ik heb een Bulls Desert Falcon met een FSA Gossamer Triple 30-39-52. Nu heb ik steeds vaker met wind tegen of als ik veel kracht zet dat het wat gaat kragen en ratelen bij mijn crankstel. Fiets naar de fietsenmaker gebracht en die zei dat mijn middelste en buitenste blad versleten zijn en de ketting ook. De ketting dat klopt die moet ik vervangen maar de bladen heb ik mijn twijfels over. hoe kan ik dit controleren?
Ik heb dus eigenlijk 2 vragen;
1; Is mijn blad echt versleten. zie foto.
2: Waar kan ik dezelfde FSA bladen vinden. Heb me al suf gezocht maar twijfel overal of het de goede zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld deze gevonden voor het buitenblad alleen is dit 53 tanden, is dat erg? (52 kan ik nergens vinden).
En deze voor het middelste blad, maar is dit wel een middenblad?
Hieronder een aantal foto's.
Kunnen jullie zeggen of de tanden echt versleten zijn van het middelste blad, zie foto 2.
Alvast bedankt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Met je voorbladen is niks mis, die zijn nog lang niet versleten!
Je moet wel op tijd je ketting vervangen, te lang doorrijden met een versleten ketting resulteert ook in een versleten cassette, die je nu dus ook moet vervangen.
Je voorbladen zijn versleten wanneer ze zo scherp zijn als "haaientanden", dat zijn deze niet.
Op tijd je ketting, cassette en bladen reinigen, dan gaan ze wat langer mee.
Je moet wel op tijd je ketting vervangen, te lang doorrijden met een versleten ketting resulteert ook in een versleten cassette, die je nu dus ook moet vervangen.
Je voorbladen zijn versleten wanneer ze zo scherp zijn als "haaientanden", dat zijn deze niet.
Op tijd je ketting, cassette en bladen reinigen, dan gaan ze wat langer mee.
Bedankt voor de snelle reactie. Die fietsenmaker gaan we dus niet meer naar toe.scottpch schreef: ↑10 nov 2020 13:43 Met je voorbladen is niks mis, die zijn nog lang niet versleten!
Je moet wel op tijd je ketting vervangen, te lang doorrijden met een versleten ketting resulteert ook in een versleten cassette, die je nu dus ook moet vervangen.
Je voorbladen zijn versleten wanneer ze zo scherp zijn als "haaientanden", dat zijn deze niet.
Op tijd je ketting, cassette en bladen reinigen, dan gaan ze wat langer mee.
Geld dat voor je cassette ook dat die versleten is als de tanden scherp en puntig zijn?
Toch maar snel die missinglink tang aanschaffen en zelf de ketting kunnen vervangen en beter kunnen schoonmaken.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5544
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Maak het eerst eens schoon en kijk of het dan nog kraakt. Maar nog niet erg versleten in mijn ogen. Vervangbaar door zo ongeveer elk binnenblad in 130bcd geschikt voor triple en 10 speed.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
-
- Forum-lid
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 13 jan 2019 17:37
even goed schoonmaken denk ik
Naast de missing link tang zou ik ook een paar Euro uitgeven aan een "kettingslijtagemeter"
Het onderdeel wat je het meest vervangt is de ketting.
Als je de slijtage van je ketting goed in de gaten houd kun je voorkomen dat je bij elke kettingwissel ook een nieuwe cassette nodig hebt. En in geval van extreme slijtage, ook de voorbladen moet vervangen.
De consensus is hier op het forum (maar corrigeer mij als ik het mis heb)
Een cassette gaat 2 tot 3 kettingen mee.
Als je achtertandwielen apart van de cassette vervangt kan je dit rekken tot 4 tot 6 kettingen.
Voor de voorbladen staat minstens 30k.
Bovenstaande gaat uit van tijdig onderhoud. Dus een schone ketting die op de juiste wijze voorzien is van de juiste smeermiddelen. En natuurlijk een racefiets.
Ga je met een atb of gravelracer over onverharde paden dan krijgt je ketting meer vuil te verwerken en kan de slijtage veel sneller verlopen. Regen spoelt de smeermiddelen uit, veel rijden in de regen betekent ook meer slijtage aan je drive train.
Dank jullie wel voor de snelle reacties. Schoonmaken moet zeker. Niet echt meest ideale moment voor een foto. Ik fiets regelmatig ook als het geregend heeft of een klein beetje regent. Ik ben blij om te horen dat de voorbladen nog niet versleten zijn. ik heb de fiets 2e hands gekocht 1,5 jaar geleden om te kijken of ik het wat vind, helaas weet ik niet hoeveel km de vorige eigenaar erop gefietst heeft maar ik geloof nooit al 30K of meer. Die kettingslijtagemeter heb ik. Wanneer vervangen jullie de ketting; als de slijtage meter er helemaal doorheen valt of ook al bij een klein stukje?
De ketting goed schoonmaken is wel makkelijker door de deze eraf te halen in mijn ogen.
De ketting goed schoonmaken is wel makkelijker door de deze eraf te halen in mijn ogen.
Ik vervang de ketting al bij de eerste slijtage indicator op de slijtagemeter. Een ketting kost geen drol (relatief) en ik rij dan zeker 3 kettingen op 1 cassette. Ik rij ook nauwelijks in de regen en ben een poetser.
Ik pak ze wel weer in de afdaling
Het is niet de oorzaak van het gekraak, maar je bladen zijn wel degelijk in hun laatste levensfase aangekomen hoor, nog niet op, maar ook niet best meer.
Als je met meerdere kettingen per cassette gaat rijden, zou ik dat doen wanneer je deze bladen hebt opgereden, want de huidige staat van je bladen zorgt voor snellere slijtage van je ketting en daardoor ook van je cassette.
Als je met meerdere kettingen per cassette gaat rijden, zou ik dat doen wanneer je deze bladen hebt opgereden, want de huidige staat van je bladen zorgt voor snellere slijtage van je ketting en daardoor ook van je cassette.
Buitenblad lijkt nauwelijks gebruikt. Binnenblad krijg je niet versleten. Middenblad goed gebruikt, maar lang niet versleten. De links werken niet. Advies: kies TA Spécialtés kettingbladen: TA Alizé. Als je de 52t niet gebruikt kun je beter 50t kopen. Voorderailleur iets omlaag.
Dat dus.klimmer schreef: ↑17 nov 2020 00:50 Buitenblad lijkt nauwelijks gebruikt. Binnenblad krijg je niet versleten. Middenblad goed gebruikt, maar lang niet versleten. De links werken niet. Advies: kies TA Spécialtés kettingbladen: TA Alizé. Als je de 52t niet gebruikt kun je beter 50t kopen. Voorderailleur iets omlaag.
Bij kettingbladen hoef je alleen te letten op de montagemaat (afstand hart-bout + aantal bouten). De kettingbladen van merken als TA en Stronglight zijn vaak veel beter dan die van de oorspronkelijke fabrikant.
Een van de weinige plekken op een fiets waar je voor vervanging niet merkgebonden bent.
Bedankt voor de reacties. De TA Alizé kettingbladen zien er goed uit. Als ik deze ga vervangen kan ik dan het beste alle 3 de bladen tegelijk vervangen? Het binnenblad gebruik ik echt amper. Ik kan namelijk ook niet echt een geschikt binnenblad vinden met steek 130mm en 30T zoals ik die nu heb. Het buitenblad gebruik ik wel regelmatig om ff door te trappen.52t of 50t zal ik denk niet heel erg merken, wel bedankt voor de tip over de voorderailleur die dan omlaag moet.ultra_ivo schreef: ↑17 nov 2020 07:19Dat dus.klimmer schreef: ↑17 nov 2020 00:50 Buitenblad lijkt nauwelijks gebruikt. Binnenblad krijg je niet versleten. Middenblad goed gebruikt, maar lang niet versleten. De links werken niet. Advies: kies TA Spécialtés kettingbladen: TA Alizé. Als je de 52t niet gebruikt kun je beter 50t kopen. Voorderailleur iets omlaag.
Bij kettingbladen hoef je alleen te letten op de montagemaat (afstand hart-bout + aantal bouten). De kettingbladen van merken als TA en Stronglight zijn vaak veel beter dan die van de oorspronkelijke fabrikant.
Een van de weinige plekken op een fiets waar je voor vervanging niet merkgebonden bent.