Nog een paar opties:
- zet de derailleur iets hoger: normaal is het voorzien voor een 30-39-52*; met je 50 zou je de derailleur wat lager kunnen zetten. Maar ik zou hem eerder iets hoger zetten.
- het lijkt wel al redelijk goed in het filmpje: regel de derailleur in de laagste stand net tegen de ketting (achterderailleur op grootste krans) zonder kabelspanning. Net tegen op de staander: als je gaat trappen strekt de ketting en zal die niet niet slepen. Dit omveel mogelijk al opzij te zitten als het schakelen start.
- Je zou de spanning nog kunnen verhogen na het plaatsen met de adjuster op het frame.
- je kan nog eens de sram manier van monteren proberen: draai de stelvijs voor de laagste stand helemaal in zodat de derailleur in de stand komt voor groot kettingblad (geen idee of je zover kan indraaien). Dan monteer je de kabel met voldoende spanning met de shifter in de 3de positie. Eventueel doe je zo voor de 2de positie.
* edit: nog eens gaan nakijken en de tiagra triple crank is toch standaard 30-39-50
triple voorderailleur problemen
Ik heb diezelfde voorderailleur op mijn winterfiets. Een keertje demonteren, goed schoonmaken met water en zeep, ontvetter en veel bewegen. Dan een drupje dunne olie tussen de bewegende delen en het is alsof je een nieuwe derailleur hebt.
Ik heb dan wel geen triple maar schakelen naar groot ging op een gegeven moment heel moeizaam. Eerst gezocht in afstelling, kabelspanning, etc. Enige remedie was de grote schoonmaakbeurt.
Ik heb dan wel geen triple maar schakelen naar groot ging op een gegeven moment heel moeizaam. Eerst gezocht in afstelling, kabelspanning, etc. Enige remedie was de grote schoonmaakbeurt.
Avatar gebruiker
Geen slechte opmerking, maar op de foto's ziet de boel er behoorlijk schoon uit....RelicBert schreef: ↑17 nov 2020 15:17 Ik heb diezelfde voorderailleur op mijn winterfiets. Een keertje demonteren, goed schoonmaken met water en zeep, ontvetter en veel bewegen. Dan een drupje dunne olie tussen de bewegende delen en het is alsof je een nieuwe derailleur hebt.
Ik heb dan wel geen triple maar schakelen naar groot ging op een gegeven moment heel moeizaam. Eerst gezocht in afstelling, kabelspanning, etc. Enige remedie was de grote schoonmaakbeurt.
TS kan eens proberen de derailleur met de hand naar het gfrote blad te drukken, dat zegt vaak wel iets ...
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik had het zelfde probleem toen ik overstapte van een dubbel naar een triple. De oplossing is een tussenring aan de rechterkant van de bracket waardoor de rechtercranck een paar mm naar rechts wordt verplaatst. Bij een Shimano servicecenter kennen ze dit probleem. De ring is gratis of een paar euro.
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Volgens mij eerst eens de Shifter zelf aanpakken: begin met een oplosmiddel er in te spuiten (Dasty of een ander ontvetter, ik gebruik
Oven ontvetter) daarna een middel als WD40 er in spuiten en als laatste een smeermiddel.
Daarna ales opnieuw afstellen en mocht he dan nog niet werken dan is de shifter wellicht niet een triple maar een double met trim functie
Oven ontvetter) daarna een middel als WD40 er in spuiten en als laatste een smeermiddel.
Daarna ales opnieuw afstellen en mocht he dan nog niet werken dan is de shifter wellicht niet een triple maar een double met trim functie
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind