Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

ISM Zadel

steva03
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2015 19:47

steva03 17 nov 2020 16:35

Door terugkerende prostaat problemen ben ik voornemens een ISM zadel aan te schaffen.

Ik heb al gezien dat het zadel 0,5 cm lager gemonteerd moet worden en het moet zo ver naar achteren gemonteerd worden dat er 3 vingers op de achterkant van het zadel gelegd kunnen worden als vrije ruimte.

Waar ik dan wel benieuwd naar ben: waar zit je dan precies met je zitbotten? Zit je op de 2 uitstekende 'armen' of zit je daar net achter?

Misschien kunnen gebruikers van een ISM zadel daar iets meer over zeggen.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4318
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 17 nov 2020 17:31

Ik heb in het verleden met ISM zadels gereden. Als je de 3 vingers achter je billen aanhoudt, dan zit je (of zat ik) met de zitbotjes precies op het brede stuk van je zadel.
Maak in elk geval niet de fout het zadel te ver naar voren te schuiven. Dan is al het voordeel, mbt je prostaat, weg.
Zelf moest ik, om dit bereiken, soms zadelpennen zoeken met meer dan 25-30mm setback....

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6189
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 18 nov 2020 12:45

Het idee van die ISM zadels is dat ze aan de regels voldoen, maar dat je in feite gewoon ver naar voren kunt zitten. In een tijdrithouding heb ik er zelfs een omgekeerde setback zadelpen voor, om maar genoeg naar voren te komen.

Omdat ik problemen had bij mijn gewone zadel, heb ik de ISM nu ook voor het gewone fietsen. Dan is de montage inderdaad wel naar achteren toe.
Ik zit zelf op het breedste stuk met mijn zitbotten, of misschien wel een tikje daarvoor. Je krijgt met dit zadel natuurlijk ook de ruimte om je bekken meer naar voren te kantelen.

Zelf ben ik er nog niet uit of ik, voor het "normale" fietsen (niet in TT houding), hier voldoende tevreden over ben. Of nog verder ga kijken naar de huidige trent van "short nose" zadels. Korter, breder, en vaak ook met ruimte of een gleuf in het midden.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Gebruikersavatar
Ytsen
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 aug 2015 09:56

Gebruikersavatar Ytsen 18 nov 2020 13:12

Ik fiets al een behoorlijke tijd met ISM, zou nooit meer anders willen. Het is de bedoeling dat je met je zitbotten op de 'vork' zit. De achterkant zit er eigenlijk alleen op om aan UCI regelgeving te voldoen qua lengte van het zadel. Hoe ver naar voren/achter je wil zitten is vooral proberen. Geef jezelf ook even tijd om aan het zadel te wennen. Het is een wezenlijk andere manier van zitten. Je zal in het begin waarschijnlijk pijnklachten krijgen aan je zitbotten. Ik heb hem zelf toen eerst op de 'taxcfiets' gezet en begonnen met sessies van 45min en die langzaam uitgebouwd.

Op de ISM website staat verdere uitleg.

Plaats reactie