Tubeless
Met TLR wielen heb je bijna nooit een booster o.i.d. nodig. En zo ja dan is een CO2 patroon verreweg de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Alleen moet je dan niet in dezelfde stap sealant toevoegen (maar dat doe ik sowieso al nooit).
Ik heb zowel de One als de Pro One gereden en kan weinig verschil ontdekken. Beide prima bandjes!
Ik heb zowel de One als de Pro One gereden en kan weinig verschil ontdekken. Beide prima bandjes!
@havana bedankt!
@TL bedankt, jij had toch ook farsport wielen? Kon je die Schwalbe er een beetje makkelijk om leggen?
https://www.mantel.com/schwalbe-zelfkle ... F8QAvD_BwE
Is dit velglint toevallig ook geschikt voor Tubeless, ondanks dat het er niet bij staat?
@TL bedankt, jij had toch ook farsport wielen? Kon je die Schwalbe er een beetje makkelijk om leggen?
https://www.mantel.com/schwalbe-zelfkle ... F8QAvD_BwE
Is dit velglint toevallig ook geschikt voor Tubeless, ondanks dat het er niet bij staat?
Nee, want het ventielgat is te groot en het is niet breed genoeg. Bovendien weet ik niet of je wel 2 rondjes kan maken met dat lint (en dat wil je wel).
Neem lint dat 3 mm breder is dan de interne breedte van de velg. Prik er een gaatje in voor het ventiel met een spijker of een priem.
https://www.mantel.com/schwalbe-tubeless-velglint
Neem lint dat 3 mm breder is dan de interne breedte van de velg. Prik er een gaatje in voor het ventiel met een spijker of een priem.
https://www.mantel.com/schwalbe-tubeless-velglint
Ah helder. Ik had deze net gekocht en je kan er idd geen 2 rondjes mee maken. De velg is 18mm intern, dus moet ik 21mm nemen. Bedankt ik ga eens even wat shoppen.havana schreef: ↑19 nov 2020 15:40 Nee, want het ventielgat is te groot en het is niet breed genoeg. Bovendien weet ik niet of je wel 2 rondjes kan maken met dat lint (en dat wil je wel).
Neem lint dat 3 mm breder is dan de interne breedte van de velg. Prik er een gaatje in voor het ventiel met een spijker of een priem.
https://www.mantel.com/schwalbe-tubeless-velglint
Jij rijdt al ff met TLR he. Volgens mij was jij eerst ook wat sceptisch. Hoe bevalt het nu uiteindelijk? Merk je dat er vaak een gaatje wordt gedicht met latex? Hoe vaak moet je dat dat latex eigenlijk vervangen? De wielset die TLR wordt, zal vooral zijn om te koersen, dus de banden slijten uiteindelijk minder snel dan de set waar ik praktisch dagelijks op rij.
Ik zou zeggen ieder half jaar bijvullen.
Eergisteren (voor)band vervangen die er sinds februari opzat, daar zat nog beetje vloeistof in.
Mocht je wielset wegzetten wel soms ff wielen rondje draaien om te zorgen dat vloeistof niet opdroogt op 1 plek.
Eergisteren (voor)band vervangen die er sinds februari opzat, daar zat nog beetje vloeistof in.
Mocht je wielset wegzetten wel soms ff wielen rondje draaien om te zorgen dat vloeistof niet opdroogt op 1 plek.
Je kan ook Tesa 4289 gebruiken. Beter dan het officiele spul van aanbieders in de fietsbranche en stukken voordeliger: 2 tientjes voor 60 meter. Kan je even vooruit of vele bekenden helpen bij hun tubeless bekering (je moet toch wat als de Jehova getuige van het tubeless rijden ).
https://r2-bike.com/Tubeless__Rim-Tape_s3
https://r2-bike.com/Tubeless__Rim-Tape_s3
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Heel goed. Wel is het zo dat de voordelen op lagedrukbanden (gravel, MTB) groter zijn dan op hogedruk. Maar wat mij betreft is de balans nog steeds positief bij racebanden.Hoe bevalt het nu uiteindelijk?
Soms wel, soms niet. Gaat vaak ongemerkt.Merk je dat er vaak een gaatje wordt gedicht met latex?
Hangt mede af van welke latex je gebruikt. Bijvoorbeeld Orange Endurance gaat heel lang mee (maar dicht iets kleinere gaten dan de gewone Orange). 6 maanden is een aardige richtlijn. Overigens hoef je niet per se te vervangen. Beetje bijdoen kan ook.Hoe vaak moet je dat dat latex eigenlijk vervangen?
Ook het type band is belangrijk. Je hebt twee soorten tubeless banden. Tubeless ready (de meeste banden, zo ook de Schwalbe One en Pro One) en tubeless banden. Verschil is dat tubeless ready banden poreus zijn in de wangen; je MOET er sealant in doen anders verliezen ze druk. Tubeless banden (zoals Conti GP5000TL) hebben dat niet. Nadeel van tubeless banden is dat ze aanzienlijk zwaarder zijn.
Tubeless ready banden "drinken" vaak meer sealant dan tubeless banden. Overigens alleen bij de eerste montage, daarna niet. De ene band weer meer dan de andere. Bijvoorbeeld WTB banden staan erom bekend dat ze heel veel sealant nodig hebben om op druk te blijven. Bij Schwalbe valt dat (bij mij althans) heel erg mee. De One's heb ik vorige week een nachtje zonder sealant laten staan die hadden nog nauwelijks druk verloren.
Overigens is de tip van Joost m.b.t. het velglint een goede. Aanvulling op "beter dan officiële spul": Stan's tubeless lint = gewoon exact hetzelfde spul als Tesa...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Die Tesa tape van R2 bike gebruik ik al een tijdje, werkt perfect net als de Notubes tape.
Heb ik al een tijdje geleden in dit topic gepost.
Je kan die tape nog goedkoper krijgen, ong €8,- de rol, dan moet je wel een hele doos afnemen....
Heb ik al een tijdje geleden in dit topic gepost.
Je kan die tape nog goedkoper krijgen, ong €8,- de rol, dan moet je wel een hele doos afnemen....
Mijn velgen zijn van Carbonal.NuitKor schreef: ↑19 nov 2020 15:14 @havana bedankt!
@TL bedankt, jij had toch ook farsport wielen? Kon je die Schwalbe er een beetje makkelijk om leggen?
https://www.mantel.com/schwalbe-zelfkle ... F8QAvD_BwE
Is dit velglint toevallig ook geschikt voor Tubeless, ondanks dat het er niet bij staat?
Ik gebruik de Tesa tape ook. Gaatje prikken gaat best met een scherpe prikker die je met een aansteker goed warm maakt, dan is er minder kans dat de tape splitst.
De Schwalbe Pro One blijft niet op druk zonder sealant (zoals Havana al aangaf), na een nachtje stond ie helemaal plat. Ik heb er nu sealant in gedaan.
De gewone One die ik ook heb, staan na 2 weken nog op 4bar (was 5bar) dus erg tevreden mee.
Oké, je hebt het niet morgen in huis maar deze groene PET-tape rijd ik nu al een paar jaar mee zonder probleem, super dun, één laag is voldoende, is door mij uitgetest en geschikt tot 12 bar.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Kan veel goedkoper:JoostG schreef: ↑19 nov 2020 16:43 Je kan ook Tesa 4289 gebruiken. Beter dan het officiele spul van aanbieders in de fietsbranche en stukken voordeliger: 2 tientjes voor 60 meter. Kan je even vooruit of vele bekenden helpen bij hun tubeless bekering (je moet toch wat als de Jehova getuige van het tubeless rijden ).
https://r2-bike.com/Tubeless__Rim-Tape_s3
https://www.benl.ebay.be/itm/Tesa-4289- ... 4179998046
Bedankt! Zoals je zegt denk ik dat het echt een voordeel is voor gravel en mtb. Ik rij nu met biba op racer ook al op 5bar voor en 5.5bar achter. Heb thuis nog 2 sets koersbanden (vittoria corsa) liggen en met latex biba denk ik dat het gevoel nagenoeg gelijk is als met tubeless. De bijwerkingen, zoals latex bijvullen en regelmatig ronddraaien (als hij in het hok hangt) houdt mij wat tegen bij koerswielen die ik soms maar 1x per week gebruik.havana schreef: ↑19 nov 2020 16:50Heel goed. Wel is het zo dat de voordelen op lagedrukbanden (gravel, MTB) groter zijn dan op hogedruk. Maar wat mij betreft is de balans nog steeds positief bij racebanden.Hoe bevalt het nu uiteindelijk?
Soms wel, soms niet. Gaat vaak ongemerkt.Merk je dat er vaak een gaatje wordt gedicht met latex?
Hangt mede af van welke latex je gebruikt. Bijvoorbeeld Orange Endurance gaat heel lang mee (maar dicht iets kleinere gaten dan de gewone Orange). 6 maanden is een aardige richtlijn. Overigens hoef je niet per se te vervangen. Beetje bijdoen kan ook.Hoe vaak moet je dat dat latex eigenlijk vervangen?
Ook het type band is belangrijk. Je hebt twee soorten tubeless banden. Tubeless ready (de meeste banden, zo ook de Schwalbe One en Pro One) en tubeless banden. Verschil is dat tubeless ready banden poreus zijn in de wangen; je MOET er sealant in doen anders verliezen ze druk. Tubeless banden (zoals Conti GP5000TL) hebben dat niet. Nadeel van tubeless banden is dat ze aanzienlijk zwaarder zijn.
Tubeless ready banden "drinken" vaak meer sealant dan tubeless banden. Overigens alleen bij de eerste montage, daarna niet. De ene band weer meer dan de andere. Bijvoorbeeld WTB banden staan erom bekend dat ze heel veel sealant nodig hebben om op druk te blijven. Bij Schwalbe valt dat (bij mij althans) heel erg mee. De One's heb ik vorige week een nachtje zonder sealant laten staan die hadden nog nauwelijks druk verloren.
Overigens is de tip van Joost m.b.t. het velglint een goede. Aanvulling op "beter dan officiële spul": Stan's tubeless lint = gewoon exact hetzelfde spul als Tesa...
Ga eerst mijn normale banden oprijden en zal dan eens een setje TLR bestellen. Bedankt tot zover!