Shimano hydraulische rem olie
Toch wel:
How To Clean Hydraulic Brake Pistons - Tech Tuesday #104
https://www.youtube.com/watch?v=vQXFFgRButo
En nee, de olie komt niet op de remblokjes want die zijn verwijderd en ook niet op de schijven want het wiel is gedemonteerd.
Zo te lezen zijn er wel meer (goeie) hydraulische merken remolie. Van tijd wil je het hele remsysteem van nieuwe remolie voorzien. Dan gaat al het oude er uit en volledig met nieuw gevuld. Tot daar geen probleem welk merk je gebruikt. Maar wat als je het remsysteem wil ontluchten en er gewoon een mindere, kleine hoeveelheid nieuwe remolie in moet/in gaat? Kan je ook dan zomaar om het even welk merk gebruiken? Stel, ik heb een shimano remsysteem met Shimano remolie. Die is nu even niet meer beschikbaar. Maar ik kan wel nog vb Magura hydraulische remolie vinden. Kan die zomaar gemengd met de Shimano remolie die nog in het systeem zit? Of moet bij (noodgedwongen) keuze van een ander merk echt alle remolie uit het systeem?
Bij mij was het geen probleem, Shimano aangevuld met Bleedkit.com, werkte gewoon.Alex75 schreef: ↑20 nov 2020 22:07 Zo te lezen zijn er wel meer (goeie) hydraulische merken remolie. Van tijd wil je het hele remsysteem van nieuwe remolie voorzien. Dan gaat al het oude er uit en volledig met nieuw gevuld. Tot daar geen probleem welk merk je gebruikt. Maar wat als je het remsysteem wil ontluchten en er gewoon een mindere, kleine hoeveelheid nieuwe remolie in moet/in gaat? Kan je ook dan zomaar om het even welk merk gebruiken? Stel, ik heb een shimano remsysteem met Shimano remolie. Die is nu even niet meer beschikbaar. Maar ik kan wel nog vb Magura hydraulische remolie vinden. Kan die zomaar gemengd met de Shimano remolie die nog in het systeem zit? Of moet bij (noodgedwongen) keuze van een ander merk echt alle remolie uit het systeem?
Afzien is de kunst om je protesterende organen in slaap te wiegen... onamihs stal die van P.Winnen.
In de categorie domme vragen, waarom kan je eigenlijk geen DOT olie gebruiken? Hoe zit dat natuurkundig?
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16482
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
En bij uitbreiding, waarom kan je geen minerale olie gebruiken in een systeem dat voorzien is voor Dot olie?
Ik denk dat we nu het niveau "dom" wel overstijgen.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Maar dat verklaart nog niet waarom je de 1 niet kan gebruiken ipv de ander.
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
De corrosieve activiteit van DOT vloeistof verklaart waarom die niet in minerale systemen gebruikt mag worden. Daar zijn de afdichtingen en materialen dan vaak niet op ontworpen. Andersom zou ik zo snel niet weten.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
Sommige rubbersoorten kunnen niet zo goed tegen olie (de distributieriem van een automotor is daar o.a. eentje van) .
Hoe dat zit met afdichtingsrubbers die geschikt zijn voor DOT remvloeistof durf ik niet te zeggen...
Hoe dat zit met afdichtingsrubbers die geschikt zijn voor DOT remvloeistof durf ik niet te zeggen...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Ik zou zeggen verdiep je eens in de wondere wereld van kunststoffen en rubbersoorten en verbaas je hoeveel verschillende soorten er zijn. Enkel in mijn toolbox heb ik al minimaal 6 verschillende soorten afdichtringen die elk geschikt zijn om te worden gebruikt voor bepaalde vloeistoffen maar totaal ongeschikt voor andere (en dat gaat tot in het extreme waarbij ringen bestemd voor minerale olie binnen een paar uur oplossen in Dot vloeistof).
Als je bedenkt dat er zat hobbyisten zijn die dot vloeistof gebruiken als afbijtmiddel dan weet je dat het echt agressief is en dat je seals daarop afgestemd moeten zijn (doorgaans Epdm rubber en varianten daarop).
Epdm gaat echter totaal niet samen met aardolieproducten dus daar kan het niet voor worden toegepast den heb je weer Nbr rubber (buna Nitrile) seal nodig.
zie ook: https://www.aceseal.com/o-ring-materials
Overall heeft mijn voorkeur (bij fietsen) een remvloeistof op basis van minerale olie. Standtijd is prima, het past prima bij het type gebruik en als er al eens iets lekt dan heb je niet meteen veel schade. Dot voldoet voor buitengebruik prima echter voor fietsen is het gewoon niet echt optimaal al was het alleen maar omdat elke lekkage gewoon potentieel een bak extra gezeur oplevert.
P.s.
Als je bedenkt dat er zat hobbyisten zijn die dot vloeistof gebruiken als afbijtmiddel dan weet je dat het echt agressief is en dat je seals daarop afgestemd moeten zijn (doorgaans Epdm rubber en varianten daarop).
Epdm gaat echter totaal niet samen met aardolieproducten dus daar kan het niet voor worden toegepast den heb je weer Nbr rubber (buna Nitrile) seal nodig.
zie ook: https://www.aceseal.com/o-ring-materials
Overall heeft mijn voorkeur (bij fietsen) een remvloeistof op basis van minerale olie. Standtijd is prima, het past prima bij het type gebruik en als er al eens iets lekt dan heb je niet meteen veel schade. Dot voldoet voor buitengebruik prima echter voor fietsen is het gewoon niet echt optimaal al was het alleen maar omdat elke lekkage gewoon potentieel een bak extra gezeur oplevert.
P.s.
dat was ooit zo maar bij o.a. ford loopt de rubber distibutieriem door de (speciale) motorolie.Sommige rubbersoorten kunnen niet zo goed tegen olie (de distributieriem van een automotor is daar o.a. eentje van) .
Bottom line is dus dat beide systemen niet geschikt zijn voor de andere vloeistof?
(maar ik had dat geintje van Ford met die ecoboost blokjes eerlijk gezegd ook even compleet gemist...)
Ik sleutel aan jaren 80 bakkendat was ooit zo maar bij o.a. ford loopt de rubber distibutieriem door de (speciale) motorolie.
(maar ik had dat geintje van Ford met die ecoboost blokjes eerlijk gezegd ook even compleet gemist...)