Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Onderhoud voor beginners

Tomasz007
Forum-lid

Tomasz007 24 nov 2020 00:40

Dag allemaal

Onlangs liet ik me hier zeer goed adviseren ivm aankoop van een mountainbike. Ondertussen heb ik hem en is het in de wintermaanden een aangename afwisseling met de duurtrainingen op de racefiets. Vraag is wel, hoe moet ik die MTB onderhouden en met welke producten? Ik rijd met een hardtail met Shimano XT-groep. Ik heb nog maar twee ritten gedaan bij relatief mooi weer, fiets is nog niet echt vuil, maar ik zou graag eens van jullie horen hoe jullie de fiets onderhouden en met welke producten, wetende dat ik er geen uren kan aan besteden wegens druk gezinsleven ook....

Groeten en bedankt!
Thomas

Tomasz007
Forum-lid

Tomasz007 24 nov 2020 00:50

Voor wat het waard is trouwens, op racefiets gebruik ik Squirt Lube en ontvet ik nooit. Kan dit ook op een mountainbike?

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 24 nov 2020 07:25

Ja hoor!
Alleen zal de Squirt Lube wat vaker opgezet moeten worden, daar het sneller verdwijnt wanneer het nat en vochtig is.
Reinigen van een smerige MTB doe ik met een waterstraal uit de tuinslang, icm een autowasborstel of met een sproeier erop.
Geen hogedruk gebruiken, daarna met een droge doek de ketting droogmaken en evt met een compressor de rest een beetje droogblazen.

rikkert
Forum-lid

rikkert 24 nov 2020 07:44

+1 voor scottpch
Time flies like an arrow; fruit flies like a banana.

Andres loobuyck
Forum-lid

Andres loobuyck 24 nov 2020 08:14

Als je je fiets gewoon na een droge rit wilt kuisen zou ik mijn frame afkuisen met een vochtige doek en ook eens mijn ketting afkuisen met een droge doek.
Maar als je in de regen gefietst hebt moet je je fiets na elke rit kuisen om roest en slijtage te voorkomen.
Hoe ik mijn fiets kuis is als volgt:
1) Eerst je fiets eens afspuiten.
2) je drivetrain ontvetten met een ontvetter (cyclon bionet).
3) met een spons of een doek met wat afwasmiddel op of bike cleaner je fiets kuisen ook je drivetrain.
4) Dan je fiets afspoelen en ook goed je drivetrain zodat de ontvetter en zeep resten weg zijn.
5) Daarna je fiets drogen met een droge doek. Je drivetrain kan je op 2 manieren drogen: 1) Met compresseur drogen 2) Met een droge doek over je drivetrain gaan en de rest aan de lucht laten drogen.
6) Als je fiets droog is dan je ketting smeren met een kettingolie (cyclon dry lube of wet lube of wax).

marin30
Forum-lid

marin30 24 nov 2020 09:51

Goed afspoelen, zo nodig met een sopje autoshampoo en een spons erover, naspoelen, droog wrijven, doek over de ketting, beetje smeerolie van de Action op de ketting druppelen. Gaat al zo'n 30 jaar prima. (En niet vergeten even smalend te lachen wanneer je bij Mantel etc. schoonmaaksetjes voor de fiets ziet met hel gekleurde verpakking en spectaculaire opschriften, à Eur 49,95.)

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 24 nov 2020 10:14

Dasty is een goede ontvetter is die 3x niks kost. 1:1 verdunnen met water.

Verder gebruik ik dus wél een HD-reiniger als de fiets écht smerig is maar je moet dan echt weten wat je doet. Een fietsmaatje van me weet bijvoorbeeld niet eens wat een lager is, laat staan dat hij er omheen kan spuiten ;)

Dus een tuinslang is een veiliger advies.

ridefreeordie
Forum-lid

Gebruikersavatar ridefreeordie 24 nov 2020 16:28

marin30 schreef: 24 nov 2020 09:51 beetje smeerolie van de Action op de ketting druppelen. Gaat al zo'n 30 jaar prima.
Zit de Action al weer zo lang in NL, wat gaat de tijd snel!

Verder hanteer ik dezelfde werkwijze, of het nu de racer of de MTB is. Die laatste is wat vaker aan de beurt, en daarbij pak ik nog wel eens de tuinslang erbij om eerst het grove vuil te verwijderen.
Daarna schoonmaken met een Dreft sopje. Voor de ketting een iets meer gecontreerd Dreft sopje, goed afdrogen en dan een lube erop. Speciaal voor de MTB als de r in de maand is een "wet" lube. Goedkope kettingolie zal ik ook eens gaan proberen. Dat dure spul ben je immers na een goed natte rit ook zo weer kwijt.

Enne, nu het gezinsleven meer tijd vraagt beperk ik het ook vaak tot enkel de ketting en vuil van de vorkpoten verwijderen.
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

Plaats reactie