Wielrenners in de Media (Geenstijl)
-
- Forum-lid
- Berichten: 1722
- Lid geworden op: 05 aug 2007 14:19
- Locatie: Omg. Eindhoven
Ik ook, tenminste, zolang men ook beleefd tegen mij blijft.
Proberen ze me van de weg af te rijden, laat ik mijn beleefdheid enigszins varen.
Ben nogal goed in levelen.
En, moet ik heel eerlijk zeggen, ik word enorm getriggerd door mensen die, wanneer ze normaal aangesproken worden op hun "fout" zijn een enorme scheur open trekken. Helaas gebeurd dit steeds vaker, en ook nog eens door een fietsende bevolkingsgroep waarvan je het minst van zou verwachten.
Doe alles wat je doet met hart en ziel.
+1
Het heeft bij mij een tijdje geduurd om door te krijgen dat foutjes van anderen in het verkeer niet per se gerichte acties tegen mij zijn (sommige mensen gaan dat helaas nooit inzien...).
Het heeft nog veel langer geduurd voor ik inzag dat ik die foutjes zelf zo nu en dan ook wel maak.
(al ervaar ik ze bij anderen als resultaat van onoplettendheid/onkunde en bij mezelf eerder als laksheid )
Het heeft bij mij een tijdje geduurd om door te krijgen dat foutjes van anderen in het verkeer niet per se gerichte acties tegen mij zijn (sommige mensen gaan dat helaas nooit inzien...).
Het heeft nog veel langer geduurd voor ik inzag dat ik die foutjes zelf zo nu en dan ook wel maak.
(al ervaar ik ze bij anderen als resultaat van onoplettendheid/onkunde en bij mezelf eerder als laksheid )
I
Daarbij kan men ongenadig hard tegen DE wielrenner tekeer gaan. Wetende dat er nooit juridisch tegen op kan worden getreden. Als je voor het woord wielrenner een minderheidsgroep of individu zou invullen dan zou het land te klein zijn. Nu is het normaal als men schrijft rij al die wielrenners maar dood..
Ook grotendeels beeldvorming door de media en in het bijzonder via de social media kanalen door diezelfde media.k begrijp helemaal niet waarom wij een slechte naam hebben. Het is ronduit stompzinnig en hypocriet.
Daarbij kan men ongenadig hard tegen DE wielrenner tekeer gaan. Wetende dat er nooit juridisch tegen op kan worden getreden. Als je voor het woord wielrenner een minderheidsgroep of individu zou invullen dan zou het land te klein zijn. Nu is het normaal als men schrijft rij al die wielrenners maar dood..
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Wielrenners zijn ook maar gewoon fietsers maar wel heel herkenbaar en met een relatief hoge snelheid en de drang om tijd te besparen (en een aanzienlijk aantal heeft inderdaad de neiging om een reeks onhebbelijkheden in rap tempo aan elkaar te knopen).
Ik heb inmiddels geleerd dat mensen die over "de wielrenner" spreken het hebben over zaken die ze zelf in meer of mindere maten zelf ook zo doen (maar daar doorgaans helaas wel blind voor zijn, doorgaans vanuit een onvermogen tot zelfreflectie).
Iedereen maakt fouten voorkomend uit allerlei oorzaken met onwetendheid, onkunde, onvermogen om meer dan een meter vooruit te denken, simpelweg gewoon te lui of de neiging om jezelf voor alles te stellen hoog in de oorzaken lijst.
Helaas voegt de factor pakkans (in Nederland toch al redelijk laag) hier voor al het moeilijker traceerbare verkeer (fietsers, voetgangers) nog een versterkend effect aan toe.
Inmiddels zijn we (in de regio waar ik woon) al lang geleden het punt gepasseerd waar het merendeel van de fietser voor rood stopt, überhaupt nog rekening met anderen houdt of zelfs maar een significant deel van de voor hem/haar geldende verkeersregels kent.
Ik houd er inmiddels continu rekening mee dat geen enkel kruispunt met stoplicht vrij is als in groen heb (onafhankelijk of ik op een voorrangsweg rijdt of niet, iedereen krijgt gewoon voorrang).
Bij eenrichtingswegen/fietspaden houdt ik standaard rekening met tegenliggers waarbij de meeste niet eens beseffen waar ze mee bezig zijn. Twee fietsers naast elkaar (gezellig) op een te smal tweerichtingsfietspad is gewoon standaard maar drie/vier/vijf is inmiddels al de normaalste zaak van de wereld (wachten is dan gewoon de beste optie, bij tegemoetkomend verkeer wordt de uitdaging nog wel een stukje groter).
Overall vermoed ik dat bovenstaande alleen nog maar verder zal escaleren. Simpelweg teveel verkeer dat over dezelfde (beperkte) wegen moet. Een te grote en ook te diverse gebruikersgroep die gebruik maakt van dezelfde ruimte wat ook al een garantie is voor chaos. Bovendien zie ik dagelijks dat ouders die kinderen uitleg geven over deelname in het verkeer de regels ook niet beheersen en dat voor het gemak ook maar overdragen op hun kinderen (hand niet uitsteken bij afslaan, door rood rijden en eerste even stoppen / kijken voor je een volgende actie inzet en appen tijdens de begeleiding zijn daarvan nog maar een paar herkenbare voorbeelden).
Ik heb inmiddels geleerd dat mensen die over "de wielrenner" spreken het hebben over zaken die ze zelf in meer of mindere maten zelf ook zo doen (maar daar doorgaans helaas wel blind voor zijn, doorgaans vanuit een onvermogen tot zelfreflectie).
Iedereen maakt fouten voorkomend uit allerlei oorzaken met onwetendheid, onkunde, onvermogen om meer dan een meter vooruit te denken, simpelweg gewoon te lui of de neiging om jezelf voor alles te stellen hoog in de oorzaken lijst.
Helaas voegt de factor pakkans (in Nederland toch al redelijk laag) hier voor al het moeilijker traceerbare verkeer (fietsers, voetgangers) nog een versterkend effect aan toe.
Inmiddels zijn we (in de regio waar ik woon) al lang geleden het punt gepasseerd waar het merendeel van de fietser voor rood stopt, überhaupt nog rekening met anderen houdt of zelfs maar een significant deel van de voor hem/haar geldende verkeersregels kent.
Ik houd er inmiddels continu rekening mee dat geen enkel kruispunt met stoplicht vrij is als in groen heb (onafhankelijk of ik op een voorrangsweg rijdt of niet, iedereen krijgt gewoon voorrang).
Bij eenrichtingswegen/fietspaden houdt ik standaard rekening met tegenliggers waarbij de meeste niet eens beseffen waar ze mee bezig zijn. Twee fietsers naast elkaar (gezellig) op een te smal tweerichtingsfietspad is gewoon standaard maar drie/vier/vijf is inmiddels al de normaalste zaak van de wereld (wachten is dan gewoon de beste optie, bij tegemoetkomend verkeer wordt de uitdaging nog wel een stukje groter).
Overall vermoed ik dat bovenstaande alleen nog maar verder zal escaleren. Simpelweg teveel verkeer dat over dezelfde (beperkte) wegen moet. Een te grote en ook te diverse gebruikersgroep die gebruik maakt van dezelfde ruimte wat ook al een garantie is voor chaos. Bovendien zie ik dagelijks dat ouders die kinderen uitleg geven over deelname in het verkeer de regels ook niet beheersen en dat voor het gemak ook maar overdragen op hun kinderen (hand niet uitsteken bij afslaan, door rood rijden en eerste even stoppen / kijken voor je een volgende actie inzet en appen tijdens de begeleiding zijn daarvan nog maar een paar herkenbare voorbeelden).
Zo voel ik me over meerdere zaken. Ik binnen mijn beroepsgroep veehouderij....wat iedereen er ook van vind ik vind de omgangsvormen naar elkaar (met name op social media) bedroevendRVV schreef: ↑27 nov 2020 08:34 IOok grotendeels beeldvorming door de media en in het bijzonder via de social media kanalen door diezelfde media.k begrijp helemaal niet waarom wij een slechte naam hebben. Het is ronduit stompzinnig en hypocriet.
Daarbij kan men ongenadig hard tegen DE wielrenner tekeer gaan. Wetende dat er nooit juridisch tegen op kan worden getreden. Als je voor het woord wielrenner een minderheidsgroep of individu zou invullen dan zou het land te klein zijn. Nu is het normaal als men schrijft rij al die wielrenners maar dood..
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13648
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
En ook dat is vaak weer de media en de intelligente op de manier waarop je die informatie tot je neemt.
"Wij" zien alleen maar boze boeren die de weg bezetten, terwijl er hele groepen boeren het hier ook niet mee eens zien.
Er zijn zat boeren (ik denk het merendeel) die echt wel nadenken over hoe het anders kan en ook wel snappen dat er zaken moeten veranderen.
Het blijft altijd makkelijk een andere groep met de grond gelijk te maken als je daar niets mee hebt of hebt te maken.
"Wij" zien alleen maar boze boeren die de weg bezetten, terwijl er hele groepen boeren het hier ook niet mee eens zien.
Er zijn zat boeren (ik denk het merendeel) die echt wel nadenken over hoe het anders kan en ook wel snappen dat er zaken moeten veranderen.
Het blijft altijd makkelijk een andere groep met de grond gelijk te maken als je daar niets mee hebt of hebt te maken.
Ach, ik ben wisselend wielrenner, mountainbiker, fietser en fietsende vader van 3 kinderen. En dan nog betrap ik mezelf erop dat de fiets waar ik op zit bepalend is voor het gedrag dat ik verwacht van een ander.
En dan heb ik nog redelijk oog voor de ander en zie ik gevaarlijke situaties vaak al op voorhand aankomen door vooruit te kijken.
Op de wielrenfiets wel eens een vader ingehaald door de berm omdat hij het hele fietspad nam (en ik er de komende 500m niet voorbij kon). Maar als vader fiets ik ook, daar waar het nodig is,naast mijn zoontje van 7 om hem te beschermen.
Niets menselijks is mij vreemd maar ik probeer altijd niet de hufter te zijn. Dus als er een oma met rollator op het fietspad loopt ga ik er pas rustig voorbij waar het kan, etc.
En dan heb ik nog redelijk oog voor de ander en zie ik gevaarlijke situaties vaak al op voorhand aankomen door vooruit te kijken.
Op de wielrenfiets wel eens een vader ingehaald door de berm omdat hij het hele fietspad nam (en ik er de komende 500m niet voorbij kon). Maar als vader fiets ik ook, daar waar het nodig is,naast mijn zoontje van 7 om hem te beschermen.
Niets menselijks is mij vreemd maar ik probeer altijd niet de hufter te zijn. Dus als er een oma met rollator op het fietspad loopt ga ik er pas rustig voorbij waar het kan, etc.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Klopt, doe ik ook echter ik verwacht wel dat ik de kans krijg om rekening te houden met anderen (afremmen, wachten of bijv. een heel ruimen boog vind ik niet meer dan normaal), Echter als ik ook voor anderen (en dat geld ook voor ouders met kleine kinderen) moet gaan bedenken voor welke optie ze gaan kiezen terwijl even een hand uitsteken of je aandacht op het overige verkeer houden kennelijk al teveel gevraagd is houdt het ook voor mij op een gegeven moment op (geldt overigens ook met E bikers die hun reguliere fietsgedrag van een langzame fietser zonder enige vorm van aanpassing kopiëren naar dubbele rijsnelheid).
Niemand is roomser dan de paus, dat is ook helemaal niet de issue. Wat mij verbaast is dat wanneer een wielrenner het doet, er meteen een vingertje omhoog gaat, terwijl men zelf minimaal dezelfde fratsen uithaalt. Gewoonweg hypocriet is het.
Recent weer een vader van een vriendje van mijn zoon: 'alle wielrenners zijn asociaal'. Mijn wenkbrauw gaat omhoog. Heel luchtig 'hoezo dan?'. 'Recent was ik de heg aan het snoeien (die is een meter of 15-20 lang) en ik kreeg zo maar commentaar'. 'Waarop commentaar'? 'Ik had wat gesnoeide takken op het fietspad gelegd'. Ik luchtig: 'Das gek. Recent zette ik een oude ijskast op de oprit van de A27, en daar hoorde ik niemand over'. Hij keek wel een beetje vreemd naar mij.....
Recent weer een vader van een vriendje van mijn zoon: 'alle wielrenners zijn asociaal'. Mijn wenkbrauw gaat omhoog. Heel luchtig 'hoezo dan?'. 'Recent was ik de heg aan het snoeien (die is een meter of 15-20 lang) en ik kreeg zo maar commentaar'. 'Waarop commentaar'? 'Ik had wat gesnoeide takken op het fietspad gelegd'. Ik luchtig: 'Das gek. Recent zette ik een oude ijskast op de oprit van de A27, en daar hoorde ik niemand over'. Hij keek wel een beetje vreemd naar mij.....
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
+1RVV schreef: ↑27 nov 2020 08:34
Ook grotendeels beeldvorming door de media en in het bijzonder via de social media kanalen door diezelfde media.
Als je voor het woord wielrenner een minderheidsgroep of individu zou invullen dan zou het land te klein zijn. Nu is het normaal als men schrijft rij al die wielrenners maar dood..
Helaas het nieuwe “normaal “