Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Nog iets verprutst bij het sleutelen vandaag?

Woefdram
Forum-lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: 06 jan 2012 17:48

Woefdram 29 nov 2020 08:58

havana schreef: 29 nov 2020 08:13 Bijvoorbeeld Lezynepompjes met slang hebben dit euvel ook. Je draait het slangetje eraf en de ventielkern komt vrolijk mee. Oplossing is heel simpel, de kern van een reserveband gewoon idioot goed vastzetten!
Je wensen zijn verhoord, de vrienden van Lezyne hebben nu een slang waar aan het ene eind een "valve core wrench" zit.Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27994
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 nov 2020 09:03

Slim. Alleen jammer voor Lezyne dat ik inmiddels geen pompjes meer gebruik 🤣

Janjan
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 29 nov 2020 09:09

Gemengde gevoelens over Co2 in combinatie met GP5000 28 mm banden. Het is al een verschrikking om die band van de velg te krijgen en terug erop, maar als alles weer in elkaar zit, dan genereert een 16gr patroontje vaak onvoldoende druk om de band rondom goed in de wanden van de velg te laten springen.

Toen ik gisteren lek reed, kwam daar nog bij dat van mijn reserve Schwalbe SV15 binnenband het ventiel na het oppompen niet ver genoeg uit de velg stak. Uiteraard voor het oppompen gecheckt dat de binnenband niet klem zat tussen velg buitenband. Gevolg was dan ook een voelbare bobbel met fietsen, en een buitenband die zich niet goed in de velg had gezet. Gelukkig op 1,5 km lopen een fietsenmaker. Ik voelde mij een flinke prutser toen ik daar verkleumd binnenkwam, maar tot mijn opluchting kreeg hij de binnenband er ook niet goed ingelegd met zelfde probleem bij het ventiel. Nieuwe binnenband gekocht en opgelost.

Conclusie was dat de nieuwe binnenband een misbaksel geweest moet zijn. Dat was voor mij een eerste. Is dit voor jullie een bekend verschijnsel?

patrickvb
Forum-lid
Berichten: 1678
Lid geworden op: 11 apr 2007 01:30
Locatie: Oilsjt en Dardennen

patrickvb 29 nov 2020 09:55

Enkele weken terug ook staan sukkelen met een te kort ventiel.
Eigen schuld, verkeerde ventiel lengte gekocht.
Sindsdien zit een ventiel verlenger bij de bb en de patronen.
Overigens heb ik geen probleem met de GP 5000.
Ging er ook gisteren netjes terug op.
Laatst gewijzigd door patrickvb op 30 nov 2020 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.

0475
Forum-lid
Berichten: 957
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 29 nov 2020 10:15

Hier ook geen issues met GP5K/28mm, SV15 binnenband en 16Gr CO2.

Bij het opleggen blaas ik gewoon met de mond wat lucht in de binnenband, vervolgens binnen en buitenband opleggen. Om te voorkomen dat ik bij het opzetten van de de co2 pomp het ventiel naar binnen druk en het pompje niet goed aansluit en CO2 lekt draai ik tijdelijk het velgmoertje er op.

De hele 16gr patroon er in spuiten geeft meer dan voldoende druk bij mij om gewoon de tocht af te maken zonder nog bij te pompen met de hand of een 2de patroon. En op deze velg met 21mm binnenbreedte valt de 28mm band zelfs 31mm breed, dus aardig wat volume te vullen.
.

0475
Forum-lid
Berichten: 957
Lid geworden op: 05 apr 2020 09:56

0475 29 nov 2020 10:23

Janjan schreef: 29 nov 2020 09:09 Het is al een verschrikking om die band van de velg te krijgen en terug erop
Met 2 bandenlichters krijg ik hem er wel vanaf maar met geen mogelijkheid er weer op met mijn blote handen en zodoende neem ik maar een bandenknecht mee (als ik alleen ga want anders neemt iemand anders die wel mee :twisted:). En met de bandenknecht lukt het wel om de buitenband over de velg te trekken (ook als je zoals in dit jaargetijde inmiddels ijskoude handen hebt).

Ik ben wel tevreden over die van BBB.

Janjan
Forum-lid
Berichten: 257
Lid geworden op: 09 jul 2020 21:06

Janjan 29 nov 2020 11:53

@0475 Bedankt voor je reactie. Ik gaf normaal gesproken tegendruk op de buitenband met mijn duim. Dat liep nooit heel soepel en gaf meestal wel iets lekkage tijdens het oppompen.
Zojuist thuis jouw methode met het velgmoertje eens toegepast en dat ging geweldig. Voldoende druk ook om de band met dat bevredigende geluid volledig de velg in te horen springen. :like:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6120
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 nov 2020 12:22

Bij de Action:

Afbeelding

Geen geschroef maar gewoon op je ventiel drukken, ohja vergeet het bovenste moertje van het prestaventiel niet eerst los te schroeven. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 29 nov 2020 15:59

Vandaag voorrem ontlucht maar mijn bleedblok vergeten!! Zuiger uit mijn caliper geduwd. Heb deze gewoon teruggeduwd maar hij werkt nu niet heel goed. Moet ik nog ergens naar kijken bij het terugzetten van de zuiger?
o'7o

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 29 nov 2020 20:45

Waarschijnlijk moet je weer ontluchten....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Jeefp
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 01 dec 2013 18:08

Jeefp 30 nov 2020 11:02

Orlok schreef: 29 nov 2020 12:22 Bij de Action:

Afbeelding

Geen geschroef maar gewoon op je ventiel drukken, ohja vergeet het bovenste moertje van het prestaventiel niet eerst los te schroeven. ;)
Zijn deze nog te koop bij de Action? dacht dat ze deze uit het assortiment hadden gehaald ?

yoekel
Forum-lid
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 sep 2014 11:35

yoekel 02 dec 2020 17:09

havana schreef: 29 nov 2020 08:13 Bijvoorbeeld Lezynepompjes met slang hebben dit euvel ook. Je draait het slangetje eraf en de ventielkern komt vrolijk mee. Oplossing is heel simpel, de kern van een reserveband gewoon idioot goed vastzetten!
Ook vaak met die Lezynes lopen klooien langs de weg. Oplossing is nog simpeler, binnenbanden bestellen zonder losse kern :D

Plaats reactie