Rolweerstand voelen bij banden
Weerstand tussen de banden voel je zeker.
Het beste voorbeeld vind ik altijd wel als je een D2 rit van 90 minuten rijdt. Met lichtlopende banden heb je de laatste 20 minuten gewoon echt meer over en daar zit dan ook de winst naar je gemiddelde snelheid en vermogen.
Don't believe the hype.
Dat gezegd hebbende, ook ik wisselde in het verleden tussen "zomer" en "winter" banden. Maar inmiddels heb ik wel geleerd dat de topbanden van een willekeurig A-merk het prima doen in de winter.
Waarom ? Omdat deze banden het toprubber en de beste lekbescherming hebben. Ook is het carcas zo samengesteld dat de roleigenschappen zo zijn dat de band zich het beste aan de weg aanpast.
Ergo; stugge, dikke en zwaarlopende banden wordt je echt niet vrolijker van in de winter. De lagere temperaturen zijn al van invloed op het rubber, ook een topband zal wat zwaarder gaan lopen, maar behoud wel z'n overige rijeigenschappen gelukkig.
Momenteel rijd ik op Schwalbe Pro One's tube type en de winter ervoor heb ik gewoon op de G05000 gereden. In 23mm zelfs... Prima grip. Zelfs op natte kasseien.
Dus investeer gewoon in een goede kwaliteitsband die zo rond of tegen de €40 p/st liggen en daar rijd je het hele jaar mee rond.
Het beste voorbeeld vind ik altijd wel als je een D2 rit van 90 minuten rijdt. Met lichtlopende banden heb je de laatste 20 minuten gewoon echt meer over en daar zit dan ook de winst naar je gemiddelde snelheid en vermogen.
Don't believe the hype.
Dat gezegd hebbende, ook ik wisselde in het verleden tussen "zomer" en "winter" banden. Maar inmiddels heb ik wel geleerd dat de topbanden van een willekeurig A-merk het prima doen in de winter.
Waarom ? Omdat deze banden het toprubber en de beste lekbescherming hebben. Ook is het carcas zo samengesteld dat de roleigenschappen zo zijn dat de band zich het beste aan de weg aanpast.
Ergo; stugge, dikke en zwaarlopende banden wordt je echt niet vrolijker van in de winter. De lagere temperaturen zijn al van invloed op het rubber, ook een topband zal wat zwaarder gaan lopen, maar behoud wel z'n overige rijeigenschappen gelukkig.
Momenteel rijd ik op Schwalbe Pro One's tube type en de winter ervoor heb ik gewoon op de G05000 gereden. In 23mm zelfs... Prima grip. Zelfs op natte kasseien.
Dus investeer gewoon in een goede kwaliteitsband die zo rond of tegen de €40 p/st liggen en daar rijd je het hele jaar mee rond.
Dat is gewoon onzin. Als je in D2 rijdt, rijd je in D2 en of dat nu op snelste band is of op een tractorband of zelfs met een houten wiel. Het enig wat verschilt, is de snelheid maar D2 zal altijd D2 zijn (ook binnen, waar je op een direct drive trainer niet eens een achterband hebt)ruud_k schreef: ↑30 nov 2020 23:02 Weerstand tussen de banden voel je zeker.
Het beste voorbeeld vind ik altijd wel als je een D2 rit van 90 minuten rijdt. Met lichtlopende banden heb je de laatste 20 minuten gewoon echt meer over en daar zit dan ook de winst naar je gemiddelde snelheid en vermogen.
...
Persoonlijk heb ik ook liefst bandjes die soepel en snel lopen, ook in de winter. Voelt gewoon beter aan (en ja, de extra snelheid voel je wel)
Ik rijd in de winter ook met soepele bandjes. De Veloflex Master is m'n zomer- en winterband, zo zalig dat die bollen. In de winter 28mm, in de zomer 25mm. Een goed bollende band, dat voel je.
Op de MTB is het Continental RaceKing RaceSport all the way, naar mijn mening één van de best bollende MTB banden.
Op de MTB is het Continental RaceKing RaceSport all the way, naar mijn mening één van de best bollende MTB banden.
Onzin ? Niet vanuit de banden gezien en dat topic bespreken we hier en geef ik ook aan, aan het einde van mijn stukje tekst. Goed lezen is ook een vak.... Maar daar heb jij waarschijnlijk geen tijd voor want jij weet zelfs op tractorbanden je snelheid vast te houden aan het einde van een D2 training...TL@ schreef: ↑01 dec 2020 06:39Dat is gewoon onzin. Als je in D2 rijdt, rijd je in D2 en of dat nu op snelste band is of op een tractorband of zelfs met een houten wiel. Het enig wat verschilt, is de snelheid maar D2 zal altijd D2 zijn (ook binnen, waar je op een direct drive trainer niet eens een achterband hebt)ruud_k schreef: ↑30 nov 2020 23:02 Weerstand tussen de banden voel je zeker.
Het beste voorbeeld vind ik altijd wel als je een D2 rit van 90 minuten rijdt. Met lichtlopende banden heb je de laatste 20 minuten gewoon echt meer over en daar zit dan ook de winst naar je gemiddelde snelheid en vermogen.
...
-
- Forum-lid
- Berichten: 1242
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Met lichtlopende banden ga je echt niet meer vermogen kunnen trappen in een bepaalde zone. Je kan wel zeggen dat je snelheid hoger is bij het vermogen dat je in bvb D2 trapt als je op een lichtlopende band rijdt. (als je in real life dat al zou kunnen meten).
Sorry man, het is gewoon onzin.ruud_k schreef: ↑01 dec 2020 15:48Onzin ? Niet vanuit de banden gezien en dat topic bespreken we hier en geef ik ook aan, aan het einde van mijn stukje tekst. Goed lezen is ook een vak.... Maar daar heb jij waarschijnlijk geen tijd voor want jij weet zelfs op tractorbanden je snelheid vast te houden aan het einde van een D2 training...TL@ schreef: ↑01 dec 2020 06:39Dat is gewoon onzin. Als je in D2 rijdt, rijd je in D2 en of dat nu op snelste band is of op een tractorband of zelfs met een houten wiel. Het enig wat verschilt, is de snelheid maar D2 zal altijd D2 zijn (ook binnen, waar je op een direct drive trainer niet eens een achterband hebt)ruud_k schreef: ↑30 nov 2020 23:02 Weerstand tussen de banden voel je zeker.
Het beste voorbeeld vind ik altijd wel als je een D2 rit van 90 minuten rijdt. Met lichtlopende banden heb je de laatste 20 minuten gewoon echt meer over en daar zit dan ook de winst naar je gemiddelde snelheid en vermogen.
...
De band zal enkel een (zeer) kleine invloed hebben op de snelheid.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Aan het einde van je stuk is je advies om een band van 40 euro te kopen... Niets over snelheid.ruud_k schreef: ↑01 dec 2020 15:48Onzin ? Niet vanuit de banden gezien en dat topic bespreken we hier en geef ik ook aan, aan het einde van mijn stukje tekst. Goed lezen is ook een vak.... Maar daar heb jij waarschijnlijk geen tijd voor want jij weet zelfs op tractorbanden je snelheid vast te houden aan het einde van een D2 training...TL@ schreef: ↑01 dec 2020 06:39Dat is gewoon onzin. Als je in D2 rijdt, rijd je in D2 en of dat nu op snelste band is of op een tractorband of zelfs met een houten wiel. Het enig wat verschilt, is de snelheid maar D2 zal altijd D2 zijn (ook binnen, waar je op een direct drive trainer niet eens een achterband hebt)ruud_k schreef: ↑30 nov 2020 23:02 Weerstand tussen de banden voel je zeker.
Het beste voorbeeld vind ik altijd wel als je een D2 rit van 90 minuten rijdt. Met lichtlopende banden heb je de laatste 20 minuten gewoon echt meer over en daar zit dan ook de winst naar je gemiddelde snelheid en vermogen.
...
Je begint je opstel over fietsen in d2 en dat je meer of minder zou overhouden richting het einde van een rit.
Maar d2 is een intensiteitszone, dus als je 70 minuten lang op een bepaald vermogen (of hartslag) gereden hebt. Hé de je met eender welke band nog hetzelfde over voor die laatste 20 minuten.
Licht en zwaar lopend, resulteerde in verschil in snelheid. Niet in intensiteit als je de zone handhaafd.
Verder mooi stukje marketing. Over banden die automatisch zijn rij eigenschappen aanpast aan het wegdek, met hun carcassen en toprubbers.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Voor iedere fietser met een serieuze snelheid is de rolweerstand van een correct opgepompte band ondergeschikt aan de rijwindweerstand. Als je iets van bandenrolweerstandverschillen tussen de oren voelt, dan fiets je gewoon als een natte krant.
Laat je toch niet gek maken door de leveranciers.
Maar ja, ik ben maar een eenvoudige boerenlul en het oeverloze gez**k over marginal gains is aan mij niet besteed.
Maar dat is ook maar een mening....
Laat je toch niet gek maken door de leveranciers.
Maar ja, ik ben maar een eenvoudige boerenlul en het oeverloze gez**k over marginal gains is aan mij niet besteed.
Maar dat is ook maar een mening....
Voor de betere banden , zeg maar eens > 20€ per stuk gaat dat zeker op.martinbo schreef: ↑02 dec 2020 08:50 Voor iedere fietser met een serieuze snelheid is de rolweerstand van een correct opgepompte band ondergeschikt aan de rijwindweerstand. Als je iets van bandenrolweerstandverschillen tussen de oren voelt, dan fiets je gewoon als een natte krant.
Laat je toch niet gek maken door de leveranciers.
Maar ja, ik ben maar een eenvoudige boerenlul en het oeverloze gez**k over marginal gains is aan mij niet besteed.
Maar dat is ook maar een mening....
Rustig rijdend kan je het verschil tussen een band met nominaal 15 watt of 2x zoveel wel voelen, maar op snelheid nauwelijks meer.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Wat bandenkeuze, rolweerstand en bandenprofiel betreft: een toch wel interessant filmpje van de mannen van Swiss Side:
https://www.youtube.com/watch?v=ahcszyobF4U
https://www.youtube.com/watch?v=ahcszyobF4U