Hoi,
vraagje. Wil een Scott Speedster 30 kopen. Nu ben ik een wegfietser die tot nu toe altijd een 11-speed 14-28 - cassette rijdt. Ik doe dit omdat bij ons in de buurt niet veel te klimmen is en veel polder is, dus de tussen kransjes zoals een 18 en 20 zijn dan welkom. Dit noemen ze volgens mij ook een junior cassette als ik het goed heb,
Nu ziet er op de Scott een 30-46 cranck. Dit zijn 4 tanden minder dan op mijn racer die 50-24 heeft.
Ik ben benieuwd of iemand weet wat dan de beste optie is om toch die tussen oplossing te hebben en dat de 'schakelgaten' niet zo groot zijn.
Ik begrijp als je gaat gravalen je misschien toch wat kleiner rijd, maar kan niet inschatten hoeveel de 4 tanden verschil gaan uitmaken.
Ik zat te denken om misschien een 12-28 ( 12-13-14-15-17-19-21-23-25-28) te nemen zodat dit misschien het best overeen komt. Iemand ervaring hiermee of advies voor mij in deze?
Hieronder heb ik wat cassettes gevonden die met de GRX-400 groep ook zouden moeten werken. Of zijn er ook nog andere mogelijkheden dan die hieronder staan?
11-12-13-14-15-17-19-21-23-25
12-13-14-15-17-19-21-23-25-28
11-12-14-16-18-20-22-25-28-32
11-13-15-17-19-21-23-26-30-34
11-13-15-18-21-24-28-32-37-42
Alvast bedankt voor de reacties!
Met vriendelijke groetjes
Vervagende Cassette voor Gravelbike met 30-46 cranck
Kijk eens op ritzelrechner.de. Als ik de 14-28 even snel afzet tegen 50/34 en 46/30 krijg je het volgende https://www.ritzelrechner.de/?GR=DERS&K ... 8&UF2=2135.
Je kunt je afvragen of je wel een andere cassette wilt/nodig hebt. Onderin valt er een tandje weg (50x14 wordt 46x14 wat overeenkomt met 50x15), bovenin komt de 1:1 erbij. Het hangt er dan sterk vanaf wat je ermee gaat doen en of je in de afdaling en storm-mee lang wilt blijven meetrappen.
Je kunt je afvragen of je wel een andere cassette wilt/nodig hebt. Onderin valt er een tandje weg (50x14 wordt 46x14 wat overeenkomt met 50x15), bovenin komt de 1:1 erbij. Het hangt er dan sterk vanaf wat je ermee gaat doen en of je in de afdaling en storm-mee lang wilt blijven meetrappen.
Afhankelijk van de power in je benen is een 46t buitenblad best goed om te doen op het vlakke. Met een 12-25t cassette (incl. 18, 19 en 21t) lijkt me dat een mooie combinatie.
[quote=klimmer post_id=1447493 (incl. 18, 19 en 21t) lijkt me dat een mooie combinatie.
[/quote]
@Klimmer: besoel je echt de 18? want die zit niet in mijn genoemde cassette. Of bedoel je die in plaats van een ander kransje? Zo janin plaats van welke dan? Kan je ze eigenlijk wel los kopen?
[/quote]
@Klimmer: besoel je echt de 18? want die zit niet in mijn genoemde cassette. Of bedoel je die in plaats van een ander kransje? Zo janin plaats van welke dan? Kan je ze eigenlijk wel los kopen?
En ook nog in voorraad, een zeldzaamheid dezer dagen:
https://www.bike-components.de/en/Shima ... te-p58015/
Overigens zijn de cassettes die je vermeldt allemaal 10v en niet 11v. Vergissing..?
https://www.bike-components.de/en/Shima ... te-p58015/
Overigens zijn de cassettes die je vermeldt allemaal 10v en niet 11v. Vergissing..?
Grx 400 is tien speed. Dus juiste vermelding bij de speedster 30 gravel.
Of een cassette bij je past is best afhankelijk van je inzet en ondergrond.
Ga je veel bosfietspaden rijden dan komt dit vlak bij je huidige weg setup.
Komen er meer tractorpaden voor verschillende ondergronden worden automatisch je stappen in de cassette groter. Er zit al een flinke stap in je ketting bladen 46 30 dat zijn 16 tanden verschil. Als je vlak blijft rijden zal je die 30 willen vervangen voor een 36 of 34 wanneer ze beschikbaar zijn voor grx.
Daarnaast kijk ook naar de sram combinaties en je band omtrek wordt iets groter.
Ik fietste omgeving Eindhoven (veel zand) met 46-36 en een 11-28 sram cassette hierin zat wel de 15-16-17-19 combi
Nu in z -Limburg ben ik weer terug bij af.
Of een cassette bij je past is best afhankelijk van je inzet en ondergrond.
Ga je veel bosfietspaden rijden dan komt dit vlak bij je huidige weg setup.
Komen er meer tractorpaden voor verschillende ondergronden worden automatisch je stappen in de cassette groter. Er zit al een flinke stap in je ketting bladen 46 30 dat zijn 16 tanden verschil. Als je vlak blijft rijden zal je die 30 willen vervangen voor een 36 of 34 wanneer ze beschikbaar zijn voor grx.
Daarnaast kijk ook naar de sram combinaties en je band omtrek wordt iets groter.
Ik fietste omgeving Eindhoven (veel zand) met 46-36 en een 11-28 sram cassette hierin zat wel de 15-16-17-19 combi
Nu in z -Limburg ben ik weer terug bij af.
Met 11-32 anders 11-34 kom je toch heel ver mee in het terrein.
Beetje pijn mag het soms wel doen.
Ik rij met 50-34 en 12-30 op de Posbank in het veld en nog nergens te kort gekomen.
Beetje pijn mag het soms wel doen.
Ik rij met 50-34 en 12-30 op de Posbank in het veld en nog nergens te kort gekomen.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.