Stevige, duurzame en comfortabele wielset
Tja dat laatste, daar hebben meer moeite mee en ligt het zeker niet aan de wielen
Dit is wel een behoorlijke budget voor aluminium, de prijsklasse waar de TS keek ligt toch een stuk lager. Een goede handgespaakte alu set hoeft niet zoveel te kosten.
Voor dat geld kun je ook een mooie carbon set laten maken. Maar dan zeker niet met die WI naven. Mooi spul zeg!
Dit is wel een behoorlijke budget voor aluminium, de prijsklasse waar de TS keek ligt toch een stuk lager. Een goede handgespaakte alu set hoeft niet zoveel te kosten.
Voor dat geld kun je ook een mooie carbon set laten maken. Maar dan zeker niet met die WI naven. Mooi spul zeg!
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Ik ben er blij mee. Ik koos bewust voor alu, omdat ik met velgremmen rijd.
De prijs kan eenvoudig fors naar beneden:
Als de TS ipv de White industries een DT 350 body kiest, dan zit hij onder de prijs van een set DT-wielen.
De prijs kan eenvoudig fors naar beneden:
Als de TS ipv de White industries een DT 350 body kiest, dan zit hij onder de prijs van een set DT-wielen.
Eigenlijk niet. Heb hier nog geen overtuigende voordelen gelezen van een op maat gemaakte set tov de set die ik zelf suggereerde (dt swiss er 1600).
Maar toch, iemand suggesties voor goede wielbouwers in Oost- of Westvlaanderen?
En ik twijfel nog steeds over een 23mm of 32mm diepe velg. Hierboven werd een 32 aangeraden, maar het valt me op dat bij BRMs bijna iedereen met hele lage velgen rijdt, wat me doet vermoeden dat er toch een reëel verschil in comfort is.
Ik rijd zelf met carbonnen velgen van respectievelijk 38mm en 32mm velghoogte. De 32mm is inderdaad minimaal comfortabeler dan de 32mm.
Vroeger reed ik op ALU velgen, Fulcrum Racing Zero's (32mm) en Racing 3.
Nooit problemen gehad met de Racing 0's, altijd spaakbreuk met Racing 3's.
Als het gewicht een rol speelt dan zou ik ten zeerste een 32mm velghoogte adviseren (i.p.v. 24mm).
Het mogelijke kleine verscjil in comfort is makkelijk op te vangen door de juiste banden (en -spanning) keuze.
Dirk
Want 32 mm is lichter dan 24 mm?
Verschil in comfort tussen wielen is sowieso marginaal en nogal overschat, wie verschil kan voelen tussen 24 en 32 mm mag zich bij mij melden voor een blinde test.
Comfortabele wielset = brede velg zodat er een 28 mm of meer op bijpassende druk op kan , van het wiel zelf komt nauwelijks iets, hopelijk , anders is het slappe hap.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Grappig inderdaad;
Ik zat zelf voor ergens volgend voorjaar ook met een schuin oog naar dat DT-Swiss setje te kijken, maar van wat ik hier zo lees zou ik nu juist eerder voor een handgespaakt setje opteren...
Ik zat trouwens even wat te zoeken naar hoe dat machinaal bouwen gaat;
Blijkbaar levert een Tsjechisch clubje genaamd BMD zulke machines;
eentje die helpt bij het inspaken;
En een volautomatische richter;
Nou ben ik even benieuwd waar het verschil dan nog zit;
- Mist zo'n machine het "fingerspitzengefühl"?
- Is dit een topsegment machine, en niet representatief voor het machinepark van de gemiddelde wielboer (lees: systeemwielenfabrikant )?
Of heeft iedere wielbouwer beschikking over grofweg dezelfde machines, maar hangt het eindresultaat erg af van de gekozen instellingen (en kwaliteit halffabricaten)
(zoals bijv. bij autobanden en beetje het geval is)
Ik zat zelf voor ergens volgend voorjaar ook met een schuin oog naar dat DT-Swiss setje te kijken, maar van wat ik hier zo lees zou ik nu juist eerder voor een handgespaakt setje opteren...
Ik zat trouwens even wat te zoeken naar hoe dat machinaal bouwen gaat;
Blijkbaar levert een Tsjechisch clubje genaamd BMD zulke machines;
eentje die helpt bij het inspaken;
En een volautomatische richter;
Nou ben ik even benieuwd waar het verschil dan nog zit;
- Mist zo'n machine het "fingerspitzengefühl"?
- Is dit een topsegment machine, en niet representatief voor het machinepark van de gemiddelde wielboer (lees: systeemwielenfabrikant )?
Of heeft iedere wielbouwer beschikking over grofweg dezelfde machines, maar hangt het eindresultaat erg af van de gekozen instellingen (en kwaliteit halffabricaten)
(zoals bijv. bij autobanden en beetje het geval is)
Laatst gewijzigd door RKN op 04 dec 2020 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Had ik al gezegd dat het bij een spaakbreuk met systeemwielen vaak een drama is een vervangende spaak te vinden? Of dat bij veel systeemwieken de spaakspanning dermate hoog is, dat bij een breuk het wiel meteen een taco is?
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Naar mijn ervaring zijn systeemwielen even betrouwbaar als op maat gemaakte. De laatste 20 jaar enkel last gehad met een set Mavic wielen (Ksyrium Elite, meer dan 10 jaar geleden, achterwiel met slag in na 2 maanden, nooit opgelost geraakt) en een handgebouwde set met Miche Primato naven (2 keer spaakbreuk en 1 gescheurde achternaaf op 2 jaar tijd)
De laatste 6 jaar rijd ik met carbonwielen (sinds mijn overstap naar schijfremmen) en dat altijd met handgebouwde wielen (eerst door iemand anders en de laatste jaren door mezelf)
Mijn eerste set was niet perfect (te lage spaakspanning aan NDS-kant van achterwiel waardoor dat herspaakt moest worden) maar de anderen waren/zijn gewoon perfect.
Voor mij de belangrijkste reden om handgebouwd te gaan: je kan kiezen wat je wilt.
Voor mij:
- Carbon velgen, nu 21mm interne breedte (vorige set 19mm)
- 28 spaken (vorig jaar zat ik op ruim 90kg, dus 24 is echt te weinig dan)
- Goede naaf, makkelijk in onderhoud en bomb-proof (DT350 in mijn geval)
- Aero spaken
- Geen lelijke decals op de wielen
Allemaal criteria die afzonderlijk makkelijk te vinden zijn maar alles in 1 wielset bleek toch moeilijk. Zeker voor een aanvaardbare prijs.
Daarom heb ik onlangs deze set in elkaar gestoken:
Velgen: Carbona 60DXL (60mm hoog en 21mm interne breedte), Tubeless geschikt
Naven: DT350
Spaken: Pillar 1423 psr aero (28 per wiel)
Nippels: DT squorx, blauw
Prijs in totaal: ongeveer 570€ (maar dan moet je wel zelf wielen kunnen spaken)
Als je het totaalplaatje neemt, dan is (voor mij) handgespaakt eigenlijk de enige keuze.
Ik heb ook nog 2 wielsets op mijn gravelfiets die ik ook zelf heb gespaakt.
Een set met DT velgen, 20mm intern, 28 spaken:
En een set 27.5"-wielen (ook DT-velgen), 21mm intern (denk ik), 28spaken:
Beide sets ook met de DT 350 naven, beiden probleemloos (de grote wielen nadat ik ze herspaakt heb omdat het mijn eerste set was en ik het eerste achterwiel niet zo goed had gedaan) de laatste 2 jaar.
De laatste 6 jaar rijd ik met carbonwielen (sinds mijn overstap naar schijfremmen) en dat altijd met handgebouwde wielen (eerst door iemand anders en de laatste jaren door mezelf)
Mijn eerste set was niet perfect (te lage spaakspanning aan NDS-kant van achterwiel waardoor dat herspaakt moest worden) maar de anderen waren/zijn gewoon perfect.
Voor mij de belangrijkste reden om handgebouwd te gaan: je kan kiezen wat je wilt.
Voor mij:
- Carbon velgen, nu 21mm interne breedte (vorige set 19mm)
- 28 spaken (vorig jaar zat ik op ruim 90kg, dus 24 is echt te weinig dan)
- Goede naaf, makkelijk in onderhoud en bomb-proof (DT350 in mijn geval)
- Aero spaken
- Geen lelijke decals op de wielen
Allemaal criteria die afzonderlijk makkelijk te vinden zijn maar alles in 1 wielset bleek toch moeilijk. Zeker voor een aanvaardbare prijs.
Daarom heb ik onlangs deze set in elkaar gestoken:
Velgen: Carbona 60DXL (60mm hoog en 21mm interne breedte), Tubeless geschikt
Naven: DT350
Spaken: Pillar 1423 psr aero (28 per wiel)
Nippels: DT squorx, blauw
Prijs in totaal: ongeveer 570€ (maar dan moet je wel zelf wielen kunnen spaken)
Als je het totaalplaatje neemt, dan is (voor mij) handgespaakt eigenlijk de enige keuze.
Ik heb ook nog 2 wielsets op mijn gravelfiets die ik ook zelf heb gespaakt.
Een set met DT velgen, 20mm intern, 28 spaken:
En een set 27.5"-wielen (ook DT-velgen), 21mm intern (denk ik), 28spaken:
Beide sets ook met de DT 350 naven, beiden probleemloos (de grote wielen nadat ik ze herspaakt heb omdat het mijn eerste set was en ik het eerste achterwiel niet zo goed had gedaan) de laatste 2 jaar.