Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Hoge Ginkel dicht?

ridefreeordie
Forum-lid

Gebruikersavatar ridefreeordie 09 dec 2020 08:56

Houtoogst werkzaamheden?
Ritchey Logic Road
Pinarello Asolo
Cotic BFe
Kona Sutra

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 09 dec 2020 09:04

HOGE GINKEL

Vanwege de toegenomen recreatiedruk zijn we met de terreineigenaren in gesprek over de toekomst van de route Hoge Ginkel. De druk is in zo’n korte tijd dusdanig toegenomen dat niemand hierop heeft kunnen anticiperen. Afsluiten van de route was de enige optie om de rust terug te laten keren. We kijken of we een oplossing kunnen vinden.

Onbegrijpelijke beslissing. HG is juist een van de rustigste stukken. Dus ik ben heel benieuwd welke reden er écht achter zit. En verder gaat dit er alleen maar voor zorgen dat de druk op de omliggende routes nog hoger wordt.
Tijd dat de overheid gewoon sporten weer meer toe gaat laten zodat de mensen niet allemaal op zoek hoeven naar een alternatief en de recreatiedruk in zijn algemeenheid weer wat beter wordt verdeeld.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!

apexrider
Forum-lid

Gebruikersavatar apexrider 09 dec 2020 09:18

Uiteindelijk hebben we het maar over een stukje van een paar kilometer, het grootste deel van de route HG is gemeenschappelijk met Amerongen en Leersum.
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 09 dec 2020 09:55

Gaat het afgesloten deel toevallig over een particulier terrein? Dan kan ik mij wel voorstellen dat die zijn toestemming wijzigt.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 dec 2020 10:00

Bijna alle routes daar gaan over particulier terrein.

Ik vind het een hele domme move want

a) Het deel dat je sluit is eigenlijk maar een strook van 2,5 km
b) Het wordt alleen maar drukker op de andere routes
c) Mensen gaan daardoor wellicht (nog) meer buiten de paden rijden.

JoostG
Forum-lid

JoostG 09 dec 2020 10:12

Tja, het zijn helaas allemaal voorspelbare en voor ons niet fijne ontwikkelingen. Het wordt drukker in het bos. Stap 1, er komt een dedicated MTB track. Stap 2, je gooit de rest van het bos dicht voor fietsers. Gevolg: gravelaars zijn de sjaak. Stap 3, het wordt nog drukker in het bos (onder andere door corona). Wandelaars vinden dat vervelend, en je gooit de track dicht. MTB-ers zijn de sjaak.

Het zou eens verfrissend zijn wanneer een natuurbeheerder het bos dicht gooit voor de wandelaars en alleen openstelt voor gravelaars/MTB-ers. Waarschijnlijk bereikt de rel, die dan ontstaat, zelfs het kabinet.

Of we gaan beseffen dat we in een druk landje wonen, waar iedereen gebruik wil maken van natuur en we meer rekening houden met elkaar. De hondenbezitter gaat weer beter op zijn hond letten, de fietser houdt altijd rekening met de andere recreanten en de wandelaars beseffen dat zijn niet het alleenrecht hebben op de natuur.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 09 dec 2020 10:16

+1 voor de laatste twee post.

Ik benader het ook zo simpel. Als je dingen niet kan of mag ga je het ergens anders zoeken en wordt het drukker.

Eens laten we allemaal ons steentje bijdragen. Maar de fietser is nu meestal de pineut.
Ik zie in elke groep gelukkig voor het grootste deel prima lui, maar ook in elke groep asocialen.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 09 dec 2020 10:31

De reacties die ik op de Facebook pagina van MTB Heuvelrug lees zijn niet heel positief (welke reacties zijn dat wel op Facebook). De 'gevestigde orde' voelt zich duidelijk aangevallen door de 'mountainbikers in joggingsbroeken en gympies'.

Samen met de brief die ik vandaag kreeg over 'geluidoverlast in onze wijk' (woon midden in het centrum in een winkelstraat, dus wat verwacht je), krijg ik het idee dat mensen een uitlaatklep nodig hebben om hun ongenoegen te uiten of dat mensen simpelweg teveel tijd hebben om aan nutteloze dingen te besteden.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 09 dec 2020 10:33

Ik las al de term "Decathlonfietsers". Dat vond ik wel treffend maar anderzijds, deze mensen hebben net zoveel recht op de trails als de gevestigde orde (mits ze een vignet kopen, wat velen schijnbaar niet doen).

EmPeHa
Forum-lid

Gebruikersavatar EmPeHa 09 dec 2020 11:04

JoostG schreef: 09 dec 2020 10:12
Of we gaan beseffen dat we in een druk landje wonen, waar iedereen gebruik wil maken van natuur en we meer rekening houden met elkaar. De hondenbezitter gaat weer beter op zijn hond letten, de fietser houdt altijd rekening met de andere recreanten en de wandelaars beseffen dat zijn niet het alleenrecht hebben op de natuur.
Vervolgens is er een zeldzaam dier/insect/plantje ontdekt waardoor er mensen zijn die weer beperkingen willen opleggen. Bij Nijmegen is een Vliegend hert (rendier?) gesignaleerd, waarna een activist de MTB-route daar weg wil hebben.
Daar is dan 5 jaar aan vooraf gegaan aan overleg en aanvragen voor vergunningen om de route aan te leggen.

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 09 dec 2020 12:26

Hebben jullie een glazen bol?

Wie weet is met deze kleinst mogelijk ingreep een groot probleem uit de lucht gehaald en zijn grotere ingrepen voorkomen.

Kan het zijn dat er soorten van de rode lijst van de bedreigde diersoorten zich dusdanig ontwikkeld hebben dat er ingegrepen moest worden. Als je er in dat geval bij vertelt waar precies en wat precies, dan bereik je precies het omgekeerde, want dan staat het volgende weekend de brigade natuurfotografen de boel te vertrappen om de laatste foto van het laatste plantje of diertje te kunnen schieten

MarkVeenstra
Forum-lid HC

Gebruikersavatar MarkVeenstra 09 dec 2020 13:29

havana schreef: 09 dec 2020 10:33 Ik las al de term "Decathlonfietsers". Dat vond ik wel treffend maar anderzijds, deze mensen hebben net zoveel recht op de trails als de gevestigde orde (mits ze een vignet kopen, wat velen schijnbaar niet doen).
Ja, of over "de echte Mountainbiker". Om af te zetten tegen iedereen die nu begint met Mountainbiken. En natuurlijk tov de boswielrenner, die alleen in de winter in de blubber langs komt. (moet dan nog altijd even bij dat Mountainbiken toch echt een zomersport is toch?)

Maar zonder te beseffen dat iedereen ooit moet beginnen.
In de categorie vacature, gezocht 22 jarige starter, met minstens 10 jaar ervaring.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Plaats reactie