https://www.standaard.be/cnt/dmf2020121 ... 08D9E5F60F
Frère-holding duikt met Van der Poel het veld in
GBL, de holding van de familie Frère, neemt een meerderheidsbelang in het snelgroeiende Duitse sportfietsenmerk Canyon. GBL haalt het van grote Angelsakische fondsen. Canyon is in België vooral bekend als fietssponsor van Mathieu van der Poel.
Carlyle en KKR: het waren de grote Angelsaksische private equity spelers die volgens nieuwsagentschap Bloomberg in de rij stonden om het vrijkomende belang in Canyon over te nemen. Dat belang werd op 500 miljoen euro geschat. Oprichter Roman Arnold wilde een deel van de aandelen en mede-eigenaar TSG Consumer Partners al haar aandelen in Canyon te gelde maken. Bovendien zocht Canyon extra geld om haar groei van zo’n 25 procent per jaar aanhoudend te financieren.
Bij de gegadigden werd het beursgenoteerde GBL destijds niet genoemd, maar uiteindelijk schieten de Brusselaars nu wel de hoofdvogel. De transformatie van GBL lijkt hiermee compleet. Group Bruxelles Lambert was lange tijd een soort van Generale Maatschappij bis met grote belangen in Belgische industriële kroonjuwelen. Eind jaren 70 nam de Waalse staalbaron Albert Frère de controle in GBL over en schoof de Belgische participaties een voor een in buitenlandse handen, voornamelijk Frankrijk. Hierdoor kreeg Frère een voet tussen de deur bij Franse kroonjuwelen zoals Total of Suez.
Die strategie is veranderd. Olie en kernenergie zijn ingeruild voor bedrijven met een zekere link naar duurzaamheid of de consument. Een greep uit de huidige portefeuille van de familie die haar startkapitaal in de staalbekkens rond Charleroi verwierf: sportkledingproducent Adidas, Bobbejaanland-eigenaar Parques Reunidos, de grootste Noorse zalmproducent Mowi, Umicore en drankenproducent Pernod-Ricard.
Fietsversie van Audi
Met het belang in Canyon investeert GBL in een van de snelgroeiende bedrijven in de sportfietsenmarkt. Canyon verkoopt rechtstreeks aan de gebruiker, zonder gebruik te maken van fietswinkels. Hierdoor zijn de fietsen meer dan 20 procent goedkoper dan gelijkaardige fietsen. Bovendien gaat Canyon niet voor het onderste segment van de markt, maar kiest ze voor het hogere segment aan koersfietsen en mountainbikes en het steeds grotere gamma aan nieuwe fietsdisciplines waar aangepaste sportfietsen voor gemaakt worden. Bovendien worden van bijna alle modellen ook elektrische varianten gemaakt, wat ook extra investeringen vergt.
GBL stapt niet alleen in Canyon. Het krijgt ook het gezelschap van Tony Fadell, die lid wordt van de advisory board. Fadell is niet de eerste de beste. Hij was jarenlang actief bij Apple en was verantwoordelijk voor de teams die enkele versies van de iPod en iPhone ontwikkelden. Oprichter Roman Ornald blijft voorzitter van de raad van bestuur. Canyon is onder andere sponsor van de wielerploegen Alpecin-Fenix (Van der Poel) en Movistar (Valverde). Het probeert zich als een soort fietsversie van Audi in de markt te zetten, met de nadruk op Duitse engineeringskwaliteiten.