Enzzo; we hadden het over krantenartikels.
Wat Vranckx betreft; hij brengt onderzoeksjournalistiek over interessante onderwerpen. Neutraal kan je zijn reportages niet noemen, maar dat weet je op voorhand als je zijn bijdragen ziet. (zijn bijnaam bij de vrt is niet voor niets Rode Rudi, vriend van PvdA).
Maurice de Wilde komt natuurlijk uit een ander tijdperk toen er nog echt grondige journalistiek bedreven werd. Zijn reportages liggen ondertussen wel al dertig jaar achter ons. (interessant; deze reeksen zijn momenteel integraal terug te bekijken op vrtnu)
Met alle respect maar het programma "kinderen van de collaboratie" was naar de maatstaven van Maurice de Wilde van een kinderachtig niveau. Het vervolg over het verzet was nog erger. Methodologisch rampzalig, eenzijdig, simplistisch, historisch soms onjuist en totaal incompleet, emotioneel,...
Zoals u zegt; aan gedrevenheid geen gebrek, maar deze producties vallen buiten mijn standaard van wat ik goed kan noemen.
Voor de iets oudere kijker moet toch duidelijk het verschil opvallen met oude journalistiek. DeWilde interviewde meer dan 300 getuigen en betrokkenen, vaak interviews die uren en in sommige gevallen dagen duurde. Dat resulteerde in de reeksen : De Nieuwe Orde, De Verdachten, De Collaboratie, Het Verzet, De Oostfronters en De Tijd der Vergelding. Elk van deze reeksen telde tientallen afleveringen die elk enkele uren duurden. Vaak werd er ook nog terug gekomen op reacties uit de vorige afleveringen en trok men ook daar tijd voor uit (soms meer dan een half uur).
De kwaliteit van het oudere journalistiek bleek niet alleen uit het werk van DeWilde maar ook duidingsprogramma's als Actueel, Wereldbeelden, Harde schijf etc... Individueel waren journalisten en programmamakers vroeger ook van een ander intellectueel niveau dan de journalisten van nu. (ik denk dan bijvoorbeeld aan Frans Boenders, Manu Ruys, Rondas, Muys, Anthierens, VanFraechem, Guy VandenBerghe, Detrez, etc....)
Ik wil je er toch ook nog op wijzen dat vrt nauwelijks nog buitenlandse eigen verslaggevers heeft sinds enkele jaren. (op Vranckx en Soenens na)
Bovendien is het zo (luister 's ochtends maar eens naar de eerste uitzending, die pas om 6 begint)dat hoe de vrt nieuwsredactie aan verslaggeving doet, niet creatief is, maar het voor/lezen wat in de kranten staat. Vroeger maakte de brt/vrt nieuws, nu borduren ze verder op wat er die dag in de kranten staat. (om nog te zwijgen over het niveau van dat voortborduren).
Ik denk niet dat de nieuwe reeks van rtbf over collaboratie nog iets kan toevoegen aan het werk van DeWilde, ook niet voor jonge mensen. Ik zou zeggen, kijk naar de eerste vijf afleveringen van de Nieuwe Orde (vrtnu archief) en de schellen (van jonge mensen) zullen van de ogen vallen.
Om DeWilde nu niet helemaal op te hemelen, een kort fragment van Maurice die tijdens een interview zijn kleine kantjes laat zien, om te bereiken wat hij wil bereiken....
https://www.youtube.com/watch?v=oNOFTQU ... Vaerewijck