Over smarttrainers, mancaves, ANT+ dongles, zweetdoeken en Zwiftigheden

27,5 inch achterwiel ipv 26 voor tacx

yudb
Forum-lid

yudb 12 dec 2020 16:29

Hallo,

Omdat mijn vriendin en ik een Tacx flow smart delen, zij op haar racefiets en in op mn mtb, moet ik iedere keer de weerstandsunit demonteren en weer monteren omdat onze wielmaten teveel verschillen.

Volgens mij moet dat over zijn als ik een 27,5 inch achterwiel in mijn mtb zet toch? Als ik de (wel heel magere) handleiding van de tacx goed begrepen heb moet de unit voor 27,5-29 inch in dezelfde stand.

Ruimte in de achterbrug heb ik denk ik wel. Zeker met een trainerband. Maar waar moet ik behalve de remschijf bevestiging nog op letten als ik een ander achterwiel ga kopen? Het hoeft zeker geen high end wiel te zijn, gewoon om lekker even te tacxen.

Groeten,

Yannick

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 12 dec 2020 20:52

De omtrek komt dan heel aardig overeen, dus het idee is goed.
Een racefietsband 28" (25*622 band) heeft een omtrek van 2135cm.
Een MTB band 27,5' (54*583) heeft een omtrek van 2195cm.
Als je genoeg ruimte hebt dan zou dat moeten werken. Je zou eerst eens kunnen kijken of het racewiel qua ruimte in je MTB past.
Waar je op moet letten is de bevestiging (quick release of steekas van het wiel) en de lengte van je as (130, 135 of 142 mm). Kan de Tacx dat aan?
Afbeelding

yudb
Forum-lid

yudb 12 dec 2020 22:36

Beide fietsen passen nu gewoon in de Tacx. Dat is het probleem niet.
Het gaat me erom waar ik op moet letten als ik een ander wiel voor mijn fiets koop.

Zijn er bijvoorbeeld verschillen in breedte van de achtebrug? Ik moet natuurlijk de juiste body erop hebben om mijn casette te kunnen monteren, passen body's altijd op een naaf? Nog andere zaken om op te letten? Of kan ik bijvoorbeeld bij decathlon gewoon een 27,5 inch velg kopen met 6 gats schijf bevestiging?

Ik ben me bewust van kwaliteitsverschil in wielen, maar voor alleen op de tacx verwacht ik dat ieder rond wiel van de juiste maat wel voldoet :lol:

Plaats reactie